Code | DD-SD |
---|---|
Organizational unit | The Maria Grzegorzewska University |
Field of studies | Education, Psychology |
Form of studies | Stacjonarne |
Level of education | Third level |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | English, Polish |
Admission limit | 6 |
Duration | 4 |
Recruitment committee address | ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa |
Office opening hours | Biuro Szkoły Doktorskiej, kontakt: pstachula@aps.edu.pl |
WWW address | http://www.aps.edu.pl/doktoranci/szkola-doktorska/ |
Required document | |
Ask a question |
APS Doctoral School is a new initiative to which we invite people planning a research and academic career.
We wanted to create an environment where creativity is combined with professionalism. From the very beginning, doctoral students will be involved in creating research projects and engaged in scientific cooperation at the national and international level.
Thanks to a research grant offered from the beginning of studies, doctoral students will be able to focus on the development of their scientific interests.
The goal of the Doctoral School is to support the scientific and personal development of doctoral students, including their general abilities and competencies, thereby enabling them to conduct advanced scientific research independently. The direct outcome of education at the Doctoral School will be a doctoral dissertation that presents the results of individual research carried out under the supervision of an academic advisor or advisors.
The education program of the APS Doctoral School is interdisciplinary - its design allows for the parallel exploration of both theory and empirical research in the fields of psychology and pedagogy.
MODULE I. CONTEMPORARY TRENDS IN SOCIAL SCIENCES
MODULE II. PREPARATION FOR conducting SCIENTIFIC RESEARCH
MODULE III. WORK ON A SCIENTIFIC ACHIEVEMENT / Working to successfully completing scientific research
MODULE IV. ACADEMIC TEACHIN
KRYTERIA PRZYZNAWANIA PUNKTÓW REKRUTACYJNYCH
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej prowadzonej przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej uzyskują w postępowaniu kwalifikacyjnym punkty rekrutacyjne za:
-
średnią ocen
za okres studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich lub za okres studiów ukończonych za granicą, uznanych za równorzędne ze studiami drugiego stopnia lub jednolitymi studiami magisterskimi (bez ocen za egzaminy dyplomowe), przy czym liczbę punktów oblicza się według zasady:
średnia równa 4,00 i niższa – 0 pkt;
4,01 – 4,50 – 1 pkt;
4,51 – 5,00 – 2 pkt.
-
Ocena autorskiego projektu badawczego według następujących kryteriów (przy czym łączna liczba punktów przyznanych za ocenę autorskiego projektu badawczego nie może być większa niż 36):
-
- zasady opisu projektu - plik do pobrania
- osadzenie w aktualnej wiedzy – nie więcej niż 8 pkt;
- poprawność metodologiczna projektu, w tym umiejętność sformułowania celu badań oraz przedstawienia problemu badawczego, umiejętność zaproponowania sposobu rozwiązania z wykorzystaniem właściwej metodologii – nie więcej niż 10 pkt;
- ocena nowatorstwa i oryginalności projektu – nie więcej niż 8 pkt;
- wpływ realizacji projektu na rozwój dyscypliny naukowej – nie więcej niż 5 pkt;
- ocena możliwości realizacji projektu według wskazanych założeń – nie więcej niż 5 pkt.
- osiągnięcia naukowe za ostatnie 5 lat według następujących kryteriów (przy czym łączna liczba punktów przyznanych za osiągnięcia naukowe nie może być większa niż 26 pkt):
a) artykuły opublikowane lub przyjęte do druku punktowane według zasady (przy czym za artykuły łącznie nie więcej niż 6 pkt):
-
- publikacja w języku angielskim w czasopismach naukowych posiadających współczynnik wpływu Impact Factor (IF) – po 3 punkty za każdy artykuł;
- w czasopismach recenzowanych, umieszczonych na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przy indeksie 70 punktów i wyżej – po 2 punkty za każdy artykuł;
- w czasopismach recenzowanych, umieszczonych na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przy indeksie poniżej 70 punktów – po 1 punkt za każdy;
- rozdziały w monografii – po 1 punkt za każdy;
b) autorstwo monografii naukowej (3 pkt) lub redakcje naukowe monografii (2 pkt) – przy czym łącznie nie więcej niż 6 pkt;
c) kierowanie projektami badawczymi finansowanymi ze środków uczelni macierzystych lub zewnętrznych (in. takich jak: NCN, NCBiR, MNiSW) lub bycie wykonawcą projektów badawczych finansowanych ze środków uczelni macierzystych lub zewnętrznych – za kierowanie po 3 pkt, za wykonanie po 2 pkt – przy czym łącznie nie więcej niż 6 pkt;
d) nagrody zdobyte na ogólnopolskich lub międzynarodowych konferencjach, studenckich towarzystw naukowych lub innych towarzystw naukowych, nagrody rektora dla najlepszych studentów i absolwentów, nagrody ministra, stypendia naukowe na szczeblu ponad uczelnianym – po 1 pkt – przy czym łącznie nie więcej niż 3 pkt.
e) aktywny udział (prezentacja ustna lub poster) w konferencjach naukowych potwierdzony certyfikatem lub innym dokumentem potwierdzającym udział – po 1 pkt – przy czym łącznie nie więcej niż 3 pkt;
f) inne osiągnięcia naukowe nieuwzględnione powyżej, np. kierowanie studenckim kołem naukowym, udział w kole naukowym, udział w komitecie organizacyjnym konferencji, udział w komitecie naukowym/redakcyjnym czasopisma – po 1 pkt – przy czym łącznie nie więcej niż 2 pkt.
*Ocenie podlegają wyłącznie te osiągnięcia, które są prawidłowo udokumentowane i nie budzą wątpliwości oraz wpisane zostały we właściwe zakładki lub pola w formularzu rekrutacyjnym.
- rozmowę kwalifikacyjną (przy czym łączna liczba punktów przyznanych za wynik nie może być większa niż 16 pkt; pozytywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej oznacza uzyskanie ocen pozytywnych z obu części rozmowy):
a) zakres rozmowy obejmować będzie dotychczasowe doświadczenia naukowo-badawcze kandydata, wiedzę oraz kompetencje kandydata istotne dla planowanych badań oraz właściwe dla wskazanej dyscypliny naukowej elementy metodologii badań, dyskusję na temat projektu badawczego (jego założeń oraz realizacji) złożonego w toku rekrutacji oraz planów naukowych – nie więcej niż 12 pkt – przy czym uzyskanie co najmniej 6 pkt stanowi ocenę pozytywną;
b) część rozmowy kwalifikacyjnej dotycząca streszczenia projektu prowadzona będzie w języku angielskim, równocześnie będzie ona więc stanowić formę egzaminu kompetencji językowych kandydatów do Szkoły Doktorskiej. Znajomość języka angielskiego, oceniana będzie przez członka komisji rekrutacyjnej, wymienionego w § 2 ust. 2 pkt 3 uchwały w sprawie zasad rekrutacji do Szkoły Doktorskiej prowadzonej przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie na rok akademicki 2025/2026 – nie więcej niż 4 pkt – przy czym uzyskanie co najmniej 2 pkt stanowi ocenę pozytywną.
*Łączna liczba punktów rekrutacyjnych przyznanych w postępowaniu kwalifikacyjnym nie może być większa niż 80.
*Przy równoważnej liczbie punktów rekrutacyjnych, o której mowa w ust. 2, o wyborze kandydata decydować będzie w pierwszej kolejności wyżej oceniony projekt badawczy, a następnie wyżej oceniane publikacje.
*Do uzyskania pozytywnego wyniku w postępowaniu kwalifikacyjnym wymagane jest otrzymanie przez kandydata co najmniej 40 punktów oraz pozytywnej oceny z rozmowy kwalifikacyjnej.
Zasady obliczania punktów rekrutacyjnych w postępowaniu kwalifikacyjnym do Szkoły Doktorskiej stanowi załącznik nr 1 do Uchwały nr 44/2025 Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej z dnia 22 stycznia 2025 r. w sprawie zasad rekrutacji do Szkoły Doktorskiej prowadzonej przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie na rok akademicki 2025/2026 - plik do pobrania