Code | ZP-WID |
---|---|
Field of studies | Special Education |
Form of studies | Niestacjonarne |
Level of education | After diploma |
Language(s) of instruction | Polish |
Minimum number of students | 26 |
Admission limit | 35 |
Duration | 1,5 roku |
Required documents | |
  Ask about this programme |
Wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie w zakresie wsparcia terapeutycznego i środowiskowego oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w tym z zaburzeniami psychicznymi i neurorozwojowymi - doskonalące
Cel kształcenia:
przygotowanie kadr do realizacji zadań z zakresu kompleksowego- wczesnej interwencji terapeutycznej, środowiskowej oraz wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka zagrożonego niepełnosprawnością lub /i z niepełnosprawnością w systemie edukacji, opieki zdrowotnej, pomocy społecznej zgodnie założeniem modelu środowiskowej opieki ukierunkowanej na dziecko i jego rodzinę oraz wzmocnieniu zasobów środowiskowych i oparcia społecznego dziecka i rodziny.
Program studiów Wczesna interwencja -pomoc dziecku i rodzinie, realizuje poszerzony zakres treści standardowych studiów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zawiera dodatkowo moduły:
- przygotowania w zakresie wsparcia środowiskowego dziecka i rodziny (m.in. trening interpersonalny aspekty prawne, metodyka pracy z rodziną w domu),
- moduł terapeutyczny w zakresie modelu behawioralno-poznawczo-rozwojowym,
- moduł Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami neurorozwojowymi, w tym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- zajęcia warsztatowe za zakresu ergoterapii ręki, metody werbo-tonalnej, programu Klucz do uczenia.
Kwalifikacje
Kwalifikacje do pracy w zakresie wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju oraz opieki nad małym dzieckiem w placówkach:
Podstawy prawne kwalifikacji
1) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017 poz. 1635),
2) Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie terapii środowiskowej dzieci i młodzieży" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych (Dz. U. z 2017r. poz. 1412),
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323),
5) Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. 2011 Nr 45, poz. 235),
6) Ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" (Dz.U. 2016 poz. 1860) oraz Uchwały nr 160 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem"(M.P. 2016 poz. 1250).
7) Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (Dz.U.2019.1285)
8) Zgodnie z warunkami kontraktowania usług – świadczeń medycznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w zakresie rehabilitacji medycznej dzieci z zaburzonym rozwojem psychoruchowym w tym dotyczącej koordynowanej opieki nad dzieckiem, koordynowanej opieki nad osobami z autyzmem oraz świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej dzieci i młodzieży w ramach poziomów referencyjnych.
Absolwent posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do pełnienia roli specjalisty w zakresie wczesnej interwencji terapeutycznej, środowiskowej i wczesnego wspomagania rozwoju, koordynatora procesu terapeutycznego konkretnego dziecka i rodziny
Kwalifikacje do pracy w zakresie wczesnej interwencji terapeutycznej, środowiskowej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zaburzeniami psychicznymi i neurorozwojowymi w placówkach:
1) na stanowisku zgodnym z podstawowym wykształceniem kierunkowym uzyskanym w ramach studiów wyższych oraz kompetencjami w ramach ukończonych studiów podyplomowych w:
- ośrodkach wczesnej interwencji, specjalistycznych poradniach: rehabilitacji, zdrowia psychicznego, zaburzeń i wad rozwojowych, dziennych ośrodkach rehabilitacji dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi,
2) na stanowisku zgodnym z podstawowym wy-kształceniem kierunkowym uzyskanym w ramach studiów wyższych, specjalisty w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w:
- placówkach realizujących wczesne wspomaganie (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, szkoły itp.)
- wiodących ośrodkach koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych
3) na stanowisku zgodnym z podstawowym wy-kształceniem kierunkowym uzyskanym w ramach studiów wyższych oraz kompetencjami w ramach ukończonych studiów podyplomowych w placówkach opieki nad małym dzieckiem (kluby maluchy, żłobki, ośrodki opieki małego dziecka itp) oraz instytucjach pomocy społecznej
Absolwent kierunku pedagogika specjalna, studia podyplomowe poszerza wykształcenia zawodowe nabyte w ramach studiów wyższych o nowe kompetencje w zakresie:
- wielospecjalistycznej, kompleksowej, ciągłej pomocy w zakresie diagnozy i rehabilitacji dziecka małego w wieku 0 - 7 lat zagrożonemu niepełnosprawnością lub z wieloraką złożoną niepełnosprawnością realizowanej w formach instytucjonalnych i domu dziecka.
- konceptualizacji problemu dziecka i planuje stosowną pomocy uwzględniając przy tym dostępne zasoby np. innych specjalistów i placówki w najbliższym środowisku rodziny
- współdziałania w ramach interdyscyplinarnego zespołu, który wspólnie planuje i wdraża program pomocy i wsparcia dla dziecka i jego otoczenia, ramach pracy takiego zespołu może również pełnić funkcję koordynatora całego procesu związanego ze wsparciem konkretnego dziecka i jego rodziny.
- udzielania wsparcia informacyjnego dla rodziców/opiekunów i osób z otoczenia dziecka zarówno w zakresie możliwości uzyskania pomocy medycznej, socjalnej jak i prawnej oraz potrafi przeprowadzić zajęcia profilaktyczne dot. zdrowia psychicznego
- realizacji programów wczesnej interwencji terapeutycznej i wczesnego wspomagania z wykorzystaniem elementów metod integracji percepcyjno-motorycznych oraz psychopedagogicznych w modelu behawioralno-poznawczo-rozwojowym
- profilaktyki zaburzeń rozwojowych u dziecka w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym,
- wspieranie i wspomagania rodziny wychowaniu i rehabilitacji dziecka z zaburzeniami psychicznymi i neurorozwojowymi,
- opieki nad małym dzieckiem oraz stymulacji rozwoju psychoruchowego
- organizacji placówek wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania,
- udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej pediatrycznej.
Absolwent posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do pełnienia roli specjalisty w zakresie wczesnej interwencji terapeutycznej i wczesnego wspomagania rozwoju, koordynatora procesu terapeutycznego konkretne dziecka i rodziny . Wykorzystuje specjalistyczną wiedzę dotyczącą rozwój, w tym rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży oraz wiedzę z zakresu zaburzeń psychicznych, zaburzeń neurorozwojowych (znajomość objawów, kryteriów diagnostycznych) oraz niektórych form wsparcia dziecka.
Jest przygotowany do prowadzenia zajęć w grupach zróżnicowanych, indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości dzieci i rodzin. Absolwent posiada stosowną wiedzę i umiejętności prowadzenia badań w zakresie pedagogiki specjalnej. Umie projektować ścieżkę własnego rozwoju, potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, też kierowniczych. Absolwent ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działań zawodowych, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych. Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru badań naukowych. Absolwent jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wyraża gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela.
Planowany termin uruchomienia studiów: luty/marzec 2021 r., osoby zainteresowane prosimy o zarejestrowanie się w IRK i złożenie kompletu dokumentów: podanie wygenerowane z IRK, kopię dyplomu (oryginał do wglądu) i 1 zdjęcie.
Wysokość czesnego - 2 250,00 zł za semestr
Kierownik Studiów: dr Radosław Piotrowicz e-mail: rpiotrowicz@aps.edu.pl
Wymaganie wstępne:
Absolwent studiów wyższych licencjackich lub magisterskich kierunków.
PLAN STUDIÓW:
STUDIA PODYPLOMOWE INTERDYSCYPLINARNE POSZERZAJĄCE KOMPETENCJE |
||||||||
WCZESNA INTERWENCJA - POMOC DZIECKU I RODZINIE W ZAKRESIE WSPARCIA TERAPEUTYCZNEGO I ŚRODOWISKOWEGO ORAZ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA, W TYM Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI I NEUROROZWOJOWYMI - doskonalące |
||||||||
Pełna nazwa przedmiotu |
Kod jednostki |
semestr |
Łączny wymiar godzin |
Forma zal. |
Liczba punktów ECTS |
Forma zajęć i liczba godzin |
||
wyk |
ćw. |
konw |
||||||
Kształcenie kierunkowe |
|
|
|
|
|
|
|
|
Pedagogika specjalna |
1002 |
I |
5 |
ZAL |
1 |
5 |
|
|
Dydaktyka specjalna |
1002 |
I |
30 |
ZAL |
4 |
30 |
|
|
Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
1002 |
II |
30 |
ZAL |
4 |
30 |
|
|
Razem |
|
|
65 |
|
9 |
65 |
0 |
0 |
PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE |
||||||||
Medyczne podstawy wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka |
||||||||
Zagadnienia: pediatrii, genetyczne zespoły zaburzeń rozwojowych, neurologia dziecięca, psychiatria dziecięcej, fizjoterapia pierwsza pomoc przedmedyczna
|
||||||||
Razem godzin: |
|
|
120 |
|||||
Moduł: Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wczesnego rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej |
||||||||
Zagadnienia: Modele i standardy wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji terapeutycznej, środowiskowej, psychologiczno-pedagogiczne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, rozwój mowy i języka |
||||||||
Razem godzin |
|
|
45 |
|||||
Moduł: Podstawy rehabilitacji |
||||||||
Zagadnienia: Metody neurofizjologiczne, pielęgnacja , ergoterapia, terapia ręki, AAC, wczesna interwencja logopedyczna Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wadą słuchu (audiologia, diagnoza i rehabilitacja słuchu) Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku ( okulistyka, diagnoza i rehabilitacja wzroku) Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami neurorozwojowymi (diagnoza, metody integracji percepcyjno- motorycznej , metodyka pracy, warsztaty) |
||||||||
Razem godzin: |
|
|
235 |
|||||
Moduł: dydaktyczno - metodyczny |
||||||||
Diagnoza funkcjonalna sprawności percepcyjno-motorycznych i poznawczych, rozwoju emocjonalno-społecznego i komunikacji, metodyka wczesnej interwencji. werbo-tonalna , metodyka podejścia behawioralno-poznawczego, programy wychowania przedszkolnego- klucz do uczenia Metodyka konstruowania indywidualnych planów rozwoju dziecka oraz programów terapeutycznych |
||||||||
Razem godzin: |
185 |
|||||||
Moduł: Wsparcie środowiskowe dziecka i rodziny |
||||||||
Trening interpersonalny, metodyka wsparcia rodziny, aspekty prawne, podstawy organizacji opieki środowiskowej |
||||||||
Razem godzin |
|
|
80 |
|||||
Moduł KWALIFIKACYJNY |
|
|
|
|
|
|
|
|
Studium przypadku- indywidualna środowiskowa praca z dzieckiem i rodziną- oraz praktyka pedagogiczna w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania |
||||||||
Razem praktyki
|
180 |
|||||||
Razem z praktykami
|
910 |
Zasady naboru na studia podyplomowe:
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów (przyjmujemy tylko kompletne dokumenty).
Decyduje kolejność składania dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Studiów Podyplomowych i Kursów.
Wymagane dokumenty (przyjmujemy tylko kompletne dokumenty):
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kopia dyplomu/ów (i oryginał/y do wglądu) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich,
- 1 zdjęcie.
Dokumenty proszę przesyłać pocztą na adres:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Biuro Studiów Podyplomowych i Kusów
ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
Biuro Studiów Podyplomowych i Kursów mieści się w budynku A – pokój 1211, II piętro.