Code | ZP-PWD |
---|---|
Organizational unit | The Maria Grzegorzewska University |
Field of studies | Psychology |
Form of studies | Niestacjonarne |
Level of education | After diploma |
Admission limit | 25 |
Duration | 1 rok |
Required document | |
Ask a question |
PSYCHOLOGICZNE WSPARCIE DZIECI I MŁODZIEŻY W KRYZYSIE
Charakterystyka i uprawnienia studiów podyplomowych:
Są to studia doskonalące. Celem proponowanych studiów jest umożliwienie absolwentom pedagogiki i psychologii nabycie kompetencji w dziedzinie wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym. Rodzajów kryzysów w tym okresie rozwojowym jest równie wiele, jak i form wsparcia, wyposażenie w takie kompetencje kadry pedagogicznej i psychologów szkolnych stanowi niezbędny element prawidłowego funkcjonowania każdej placówki oświatowej.
Cele studiów:
Studia rozszerzają kompetencje psychologów i pedagogów do pracy z dziećmi i młodzieżą w kryzysie wynikającym zarówno z aktualnie realizowanego etapu rozwojowego, jaki pomocy w kryzysach sytuacyjnym, psychologicznym i wynikającym z deficytów w różnych obszarach funkcjonowania
Charakterystyka studiów:
Absolwenci będą przygotowani do wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysie w jednostkach takich jak szkoły, przedszkola, placówki oświatowe i poradnie.
-Studia w zakresie wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysie stanowią odpowiedź na prośby zarówno środowiska psychologów i pedagogów szkolnych, jak i samych rodziców, którzy niejednokrotnie borykają się z własną niemocą w przypadku dzieci mających trudności związane z różnego rodzaju kryzysami sytuacyjnymi - mówi dr Ewa Odachowska-Rogalska, Kierownik Studiów podyplomowych Psychologiczne wsparcie dzieci i młodzieży w kryzysie - Studia te są wreszcie odpowiedzią na bezsilność dzieci, które z uwagi na brak dojrzałych mechanizmów radzenia sobie poszukują i potrzebują wsparcia mądrych dorosłych w otoczeniu. W swojej pracy terapeutycznej często spotykam dzieci cierpiące z powodu braku reakcji ze strony środowiska szkolnego, które czuje się bezsilne w obliczu traumy dziecka. Ta grupa zawodowa ma ogromny potencjał pomocowy, ale wymaga wsparcia i zbudowania zasobów w zakresie czynności pomocowych. Te studia mają potencjał pomóc wszystkim, bo dobre wsparcie ze strony instytucji to zaopiekowane dziecko i spokojniejszy rodzic.
Kierownik studiów podyplomowych: dr Ewa Odachowska-Rogalska
e-mail: eodachowska@aps.edu.pl
Czas trwania studiów podyplomowych: 2 semestry
Czesne za jeden semestr: 2600,00 zł
Planowany termin uruchomienia studiów: październik 2022 r - osoby zainteresowane prosimy o zarejestrowanie się w IRK i wysłanie pocztą tradycyjną kompletu dokumentów: podanie wygenerowane z IRK, kserokopię dyplomu (oryginał do wglądu w czasie zajęć stacjonarnych w APS) oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty rekrutacyjnej.
Wykładowcy:
Trzon kadry dydaktycznej stanowią psychologowie, głównie pracownicy Akademii Pedagogiki Specjalnej, specjaliści praktycy, terapeuci i pracownicy naukowi uczelni.
Warunki studiowania:
Studia są płatne. Zajęcia będą odbywać się w czasie zjazdów sobotnio-niedzielnych (przeważnie raz w miesiącu, w niektórych miesiącach dwa zjazdy, liczba przewidywanych zjazdów 13).
Warunki ukończenia studiów i uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych:
Obecność na zajęciach, pozytywny wynik egzaminów cząstkowych, zaliczeń ćwiczeń objętych planem studiów.
Plan studiów:
Pełna nazwa przedmiotu |
Łączny wymiar godzin |
Forma zal. |
Liczba pkt. ECTS |
Forma zajęć i liczba godzin |
|||
Sem. I |
Sem. II |
||||||
wyk |
ćw |
wyk |
ćw |
||||
Podstawy psychologii i poradnictwa psychologicznego |
10 |
zal |
1 |
10 |
|
|
|
Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży |
10 |
E |
2 |
10 |
|
|
|
Elementy wspomagania dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju |
10 |
E |
2 |
10 |
|
|
|
Psychologia kryzysu i interwencji kryzysowej |
20 |
E |
3 |
20 |
|
|
|
Specyfika reagowania dzieci i młodzieży w kryzysie w zależności od okresu rozwojowego |
10 |
E |
2 |
10 |
|
|
|
Typy kryzysów charakterystycznych dla okresu dzieciństwa i dorastania |
15 |
zal |
3 |
10 |
|
5 |
|
Prawne aspekty prowadzenia interwencji |
5 |
zal |
1 |
5 |
|
|
|
Interwencja w sytuacji zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży |
10 |
zal |
1 |
|
10 |
|
|
Wsparcie dziecka zagrożonego agresją i przemocą rówieśniczą |
10 |
zal |
1 |
|
|
|
10 |
Interwencja w kryzysie suicydalnym i zachowaniach autoagresywnych |
10 |
zal |
1 |
|
|
|
10 |
Wsparcie interwencyjne w zaburzeniach lękowych, nastroju i depresyjnych |
20 |
zal |
2 |
10 |
|
|
10 |
Wsparcie dzieci i młodzieży z zaburzenia odżywiania |
10 |
zal |
1 |
|
|
|
10 |
Uzależnienia behawioralne i od substancji psychoaktywnych |
20 |
zal |
2 |
10 |
|
|
10 |
Kryzysy wynikające z doświadczeń traumatycznych |
20 |
zal |
2 |
|
10 |
|
10 |
Interwencja w kryzysie rozwodu/rozstania rodziców |
20 |
zal |
2 |
|
10 |
|
10 |
Wsparcie dziecka zagrożonego przemocą w rodzinie |
20 |
zal |
2 |
|
|
|
20 |
Procedury interwencyjne w placówkach oświatowych na wypadek kryzysu |
20 |
zal |
2 |
|
|
|
20 |
RAZEM |
240 |
|
30 |
125 |
115 |
||
ŁĄCZNIE |
240 |
|
30 |
240 |
Wymagania wstępne:
Warunkiem przyjęcia są ukończone studia magisterskie na kierunku psychologia lub pedagogika.
Oczekiwane kompetencje kandydata:
Zainteresowanie problematyką studiów.
Zasady naboru na studia podyplomowe:
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność składania dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Studiów Podyplomowych i Kursów.
Wymagane dokumenty (przyjmujemy tylko kompletne dokumenty):
1. podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
2. kserokopia dyplomu/ów (i oryginał/y do wglądu) ukończenia wyższych studiów drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich,
3. potwierdzenie uiszczenia opłaty rekrutacyjnej.
Dokumenty proszę przesyłać pocztą tradycyjną na adres:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Biuro Studiów Podyplomowych i Kusów
ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa