Rekrutacja na studia podyplomowe 2025/26

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej

Details
Code ZP-EAS
Organizational unit The Maria Grzegorzewska University
Form of studies Niestacjonarne
Level of education After diploma
Language(s) of instruction Polish
Minimum number of students 30
Duration 3 semestry
Required document
  • higher education
  Ask a question
Phase 1 (11.06.2025 16:00 – 14.09.2025 23:59)

  

Nazwa studiów podyplomowych:

Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej

Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):

dr Iwona Konieczna (e-mail: ikonieczna@aps.edu.pl)

Numer edycji studiów podyplomowych:

4

Czas trwania studiów i liczba semestrów:

01.10.2025 r. – 31.03.2027 r. 3 semestry

Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):

2 300,00 zł za jeden semestr x 3 semestry

Charakter studiów:

kwalifikacyjne

Wymagania wstępne:

studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych na kierunku pedagogika specjalna (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie) posiadających przygotowanie pedagogiczne

Oczekiwane kompetencje kandydata:

Kandydat posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.

Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):

Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.

Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej lub mailowo na adres biurorekrutacji@aps.edu.pl) w Zespole ds. Rekrutacji do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK (data złożenia lub data stempla pocztowego).

Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzone jest przez kierownika studiów podyplomowych na podstawie dostarczonych prawidłowo i kompletnie dokumentów, zakończone podjęciem decyzji o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu kandydata.

Wymagane dokumenty:

  • podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
  • kopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich i potwierdzenie uzyskania przygotowania pedagogicznego, nauczycielskiego, jeżeli dyplom tego nie wskazuje.

Cel kształcenia:

przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu w warunkach kształcenia ogólnodostępnego, integracyjnego i specjalnego

Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:

Absolwent studiów podyplomowych Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu prezentuje postawy humanistyczne: otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie z niepełnosprawnością i wymagającego pomocy.

Absolwent posiada umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych dzieci i młodzieży oraz odchyleń organicznych, psychicznych  i społecznych. Posiada wiedzę o możliwościach edukacyjnych, metodach oddziaływania rewalidacyjnego, rehabilitacyjnego i resocjalizacyjnego. Posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy z osobami ze spektrum autyzmu, w szczególności: rozpoznawania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, konstruowania i realizacji indywidualnych programów edukacyjnych oraz integrowania grupy.

Absolwent jest przygotowany do współorganizacji  kształcenia tej grupy osób. Posiada umiejętności organizowania i koordynowania kształcenia ucznia ze spektrum autyzmu w różnych typach placówek, koordynowania działań zespołu nauczycieli i specjalistów w zakresie diagnozowania i opracowywania indywidualnych programów edukacyjnych.

Absolwent zdobędzie wiedzę i umiejętności do pracy i terapii z osobami ze spektrum autyzmu w różnych formach kształcenia.

Absolwent studiów, jako pedagog specjalny w zakresie edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu będzie organizował i koordynował proces kształcenia specjalnego ucznia ze spektrum autyzmu w placówce ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej.

Podstawy prawne:

Program studiów jest opracowany zgodnie z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela  Załącznik do obwieszczenia Ministra Nauki dnia 9 lutego 2024 r. (Dz. U. poz. 453) 

Aktualnie obowiązującymi regulacjami określającymi kwalifikacje są:

Szczegółowe kwalifikacje określa Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki  z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 2102)

Minimalna liczba Słuchaczy:

30

Warunki ukończenia studiów:

Podstawą ukończenia studiów jest uczestniczenie w zajęciach, zaliczanie przedmiotów w poszczególnych semestrach, zdanie egzaminu końcowego obejmującego pytania (wcześniej przekazane słuchaczom) ze wszystkich przedmiotów oraz realizację grupowego projektu (studium przypadku), jak też odbycie i zaliczenie praktyk zgodnie z programem studiów.

Terminarz zjazdów (daty):

Termin rozpoczęcia studiów 1.10.2025

Termin zakończenia studiów 31.03.2027

Zjazdy odbywają się zazwyczaj dwa razy w miesiącu (sobota-niedziela). Szczegółowy terminarz zostanie podany w II połowie września 2025.

Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):

390 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie (100%)

Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):

Łącznie 120 godzin

-  Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu (przedszkola: ogólnodostępne, integracyjne lub specjalne, do których uczęszczają dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub placówki prowadzące zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem) (40 godzin)

- Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkole (szkoła: ogólnodostępna, integracyjna, do której uczęszczają uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu) (40 godzin)

- Praktyka pedagogiczna w szkole specjalnej (40 godzin)

Dane kontaktowe:

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Zespół ds. Rekrutacji
ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
budynek C, I piętro, pok. 3123

e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
tel. 22 589 36 78
tel. 22 589 36 00 wew. 3123

godziny otwarcia:
poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
piątek – dzień pracy wewnętrznej

W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów

Dodatkowe informacje

Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.

 

 

KIERUNEK: PEDAGOGIKA SPECJALNA (PC); SPECJALNOŚĆ: Edukacja i terapia osób  ze spektrum autyzmu dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej

 

Studia podyplomowe, niestacjonarne 

 

 

Kod i nazwa przedmiotu

Kod jednostki organizacyjnej

Semestr studiów

Łączny wymiar godzin

Forma zaliczenia

Liczba punktów ECTS

I semestr

II semestr

III semestr

 

 

 

 

wyk.

ćw.

lab./war.

wyk.

ćw.

lab./war.

wyk.

ćw.

lab./war.

 

 

Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (E.A.)

 

E. 1A. Przygotowanie merytoryczne

 

Podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

10

EGZ

1

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Psychologiczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

10

EGZ

1

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Medyczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

10

EGZ

1

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prawne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

10

EGZ

1

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warsztaty rozwijające kompetencje społeczne

1002000

I

10

ZAL - OCENA

1

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metody terapii  niedyrektywnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

25

ZAL - OCENA

2

10

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metody terapii  dyrektywnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

I

25

ZAL - OCENA

2

10

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metody wspomagające terapię i edukacje osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

II

20

ZAL - OCENA

2

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

 

Psychospołeczna sytuacja dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin

10020000

II

10

ZAL - OCENA

1

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

II

25

ZAL - OCENA

2

 

 

 

 

25

 

 

 

 

 

 

Wybrane metody i techniki terapii zachowań trudnych

10020000

II

20

ZAL - OCENA

2

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

 

Trening Umiejętności Społecznych w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

II

30

ZAL - OCENA

2

 

 

 

 

30

 

 

 

 

 

 

Diagnoza funkcjonalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

II

25

EGZ

2

 

 

 

10

15

 

 

 

 

 

 

Współpraca z rodziną uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

II

10

ZAL

1

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

Razem

240

 

21

60

40

0

10

130

0

0

0

0

 

 

100

140

0

 

240

 

E.2A. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne

 

Konstruowanie  indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i i programów terapeutycznych dla dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

III

15

ZAL-OCENA

3

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

10020000

III

15

ZAL-OCENA

1

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

Metodyka kształcenia i wychowania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu

10020000

III

20

ZAL-OCENA

1

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu -1

10020000

III

20

ZAL-OCENA

1

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu -2 (uczeń ze współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym)

10020000

III

20

ZAL-OCENA

1

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zaburzeniem ze spektrum autyzmu -1

10020000

III

30

ZAL-OCENA

2

 

 

 

 

 

 

 

30

 

 

 

Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zaburzeniem ze spektrum autyzmu -2 (uczeń ze współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym)

10020000

III

20

ZAL-OCENA

2

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

Metodyka wspieranie  osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dorosłym życiu

10020000

III

10

ZAL-OCENA

1

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

Razem

150

 

12

0

0

0

0

0

0

0

150

0

 

 

0

0

150

 

150

 

E.3A. Praktyki zawodowe (120h; 6ECTS)

 

Praktyka asystencko-pedagogiczna

10020000

I

40

ZAL

2

 

 

 

 

 

 

 

 

40

 

 

Praktyka asystencko-pedagogiczna

10020000

II

40

ZAL

2

 

 

 

 

 

 

 

 

40

 

 

Praktyka asystencko-pedagogiczna

10020000

III

40

ZAL

2

 

 

 

 

 

 

 

 

40

 

 

Razem

120

 

6

0

0

0

0

0

 

0

0

120

 

 

0

0

120

 

120