Code | DU-IP-1 |
---|---|
Organizational unit | The Maria Grzegorzewska University |
Field of studies | Interdyscyplinarne studia nad dzieciństwem i prawami dziecka |
Form of studies | Stacjonarne |
Level of education | Second level |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | Polish |
Duration | 2 years |
Required documents | |
  Ask about this programme |
Interdyscyplinarne studia nad dzieciństwem i prawami dziecka są skierowane do osób, które działają lub chciałyby działać w różnych obszarach wsparcia, rzecznictwa czy ochrony praw dzieci. Są to studia ogólnoakademickie drugiego stopnia łączące badania z działaniem i kształceniem (action research), odnoszące się do polskich i europejskich regulacji prawnych i społeczno-kulturowych związanych z badaniami, działaniami i ochroną praw dziecka (Konwencja o Prawach Dziecka, unijne i polskie strategie na rzecz dzieci, monitoringi UNICEF sytuacji dzieci, inicjatywy Rzecznika Praw Dziecka itp.)
Absolwenci kierunku nabędą kwalifikacje, które pozwolą pełnić rolę lidera i obrońcy praw dziecka w różnych instytucjach i środowiskach pedagogicznych. Dzięki rozbudowanym różnorodnym praktykom absolwent nabędzie umiejętności pracy z dziećmi i na rzecz dziecka oraz dysponuje także kapitałem społecznym polskiego i międzynarodowego środowiska działaczy praw dziecka.
Studenci są objęci tutoringiem pedagogicznym. Studia mają charakter zindywidualizowany. Indywidualizacja dotyczy przede wszystkim zajęć fakultatywnych, wybranych miejsc praktyk, specyficznych projektów oraz badań praktycznych prowadzonych w ramach prac magisterskich, a także w zakresie języka obcego i kontaktów międzynarodowych studenta. Absolwent uzyskuje dyplom magisterski poświadczający ukończenie studiów drugiego stopnia na kierunku Interdyscyplinarne studia nad dzieciństwem i prawami dziecka – dyscyplina wiodąca – pedagogika. Takie kwalifikacje pozwolą mu pełnić rolę lidera i obrońcy praw dziecka w różnych instytucjach i środowiskach pedagogicznych. Może on także uzyskać zatrudnienie w mediach zajmujących się problemami dziecka, w organizacjach pozarządowych w samorządzie lokalnym w charakterze eksperta, specjalisty, ewaluatora i kreatora rozwiązań systemowych na dowolnym szczeblu polityki społecznej: samorządowym, gminnym, powiatowym, wojewódzkim, ogólnokrajowym. Może zajmować specjalne stanowiska związane z badaniami i działaniami na rzecz praw dziecka, może występować jako doradca, społeczny rzecznik, obrońca czy edukator praw dziecka. Dzięki rozbudowanym różnorodnym praktykom absolwent ma umiejętności pracy z dziećmi i na rzecz dziecka.
Więcej informacji na temat kierunki można znaleźć na stronie
O przyjęcie na ten kierunek studiów mogą ubiegać się kandydaci legitymujący się dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia (lub równoważnym) – po każdym kierunku studiów.
Podstawą kwalifikacji jest konkurs ocen obejmujący:
- Średnią ocen uzyskanych na studiach I stopnia,
- Ocenę na dyplomie licencjata (czyli ocena końcowa ukończenia studiów pierwszego stopnia)
Miejsce na liście rankingowej jest wyznaczane, zgodnie z następującym algorytmem:
W = 0,3 x wd + 0,7 x wśr
gdzie:
W – suma wyników (max 5 punktów),
wd – ocena końcowa ukończenia studiów pierwszego stopnia,
wśr – średnia ocen ze studiów pierwszego stopnia.