• zaloguj się
  • utwórz konto

Rekrutacja na kursy w roku akademickim 2023/24

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Trening zastępowania agresji z treningiem umiejętności społecznych

Szczegóły
Kod K-TZA-7
Jednostka organizacyjna Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Forma studiów Niestacjonarne
Poziom kształcenia Kurs
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 20
Limit miejsc 20
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Minione tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (19.09.2023 00:00 – 20.01.2024 23:59)

Kierownik kursu dr Marlena Grzelak-Klus lenag@aps.edu.pl

 

Termin realizacji zajęć

Tematyka zajęć

Prowadząc

 Spotkanie 1

20-21.01.2024

 

Sobota: 20 stycznia

9.00 – 17.30 w tym 30 minut przerwy

Niedziela: 21 stycznia

9.00 – 16.30 w tym 30 minut przerwy

 

Spotkanie 2

10-11.02.2024

 

Sobota: 10 lutego

9.00 – 17.30 w tym 30 minut przerwy

Niedziela: 11 lutego

9.00 – 16.30 w tym 30 minut przerwy

 

Trening zastępowania agresji z treningiem kompetencji społecznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mgr Grażyna Hennel

Mgr Dominik Lubecki

 

Wysokość opłaty za kurs: 1050 zł -  po zebraniu grupy wyślemy mailem informacje z nr konta do wpłaty

Po zarejestrowaniu na Państwa koncie w IRK w zakładce "Zgłoszenia rekrutacyjne" pojawi się możliwość pobrania pliku karty zgłoszenia. Prosimy o jej wydrukowanie, czytelne wypełnienie, podpisanie i wysłanie skanu na adres podyplomowe@aps.edu.pl

Kurs adresowany jest do nauczycieli, pedagogów, pedagogów specjalnych i psychologów pracujących z osobami wymagającymi wsparcia w zakresie budowania kompetencji społecznych i radzenia sobie ze złością.

 

Na kursie będą realizowane następujące efekty uczenia się:

 

Wiedza

Symbol efektu:

Treść efektu:

KD-W1

Uczestnik/czka ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, odnosi ją do wybranych obszarów działalności pedagogicznej

KD-W2

Uczestnik/czka posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju w obszarze TZA i TUS

Umiejętności

Symbol efektu:

Treść efektu:

KD-U1

Uczestnik/czka potrafi wykorzystywać podstawowa wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz praktyki dla analizowania i interpretowania wybranych problemów pedagogicznych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.

KD-U2

Uczestnik/czka potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań oraz wzbudzania motywacji u innych

KD-U3

Uczestnik/czka potrafi dokonać analizy własnych działań i dokonać modyfikacji w przyszłym działaniu.

Kompetencje społeczne:

Symbol efektu:

Treść efektu:

KD-K1

Uczestnik/czka odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne obszarze profilaktyki zaburzeń zachowania i agresji.

KD-K2

Uczestnik/czka jest gotów/a do dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z działalnością wychowawczą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki

KD-K3

Uczestnik/czka jest przygotowany/a do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne w tym o obszarze przeciwdziałania agresji i zdolny do porozumiewania się z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.

 

Tematyka kursu (zagadnienia realizowane w trakcie kursu)

 

Opracowany przez dr Arnolda Goldsteina Trening Zastępowania Agresji, stosowany w wielu krajach, jest programem terapeutycznym mającym zapobiegać zachowaniom agresywnym. Wdraża się go także jako program interwencyjny, ukierunkowany na zmianę zachowania osób agresywnych. Trening stworzono z myślą o pracy z młodzieżą z placówek poprawczych, a później przystosowano do potrzeb szerokiej grupy odbiorców, dzięki czemu można go realizować w różnych instytucjach oświaty (przedszkolach, szkołach podstawowych i średnich), placówkach opiekuńczo-wychowawczych czy organizacjach i stowarzyszeniach o charakterze wychowawczym.

Trening umiejętności społecznych (skillstreaming), to najwcześniej i najbardziej szczegółowo opracowany przez Goldsteina moduł TZA. Obejmuje on 50 umiejętności, które twórca  uznał za potrzebne do sprawnego funkcjonowania w życiu. Umiejętności te podzielono na sześć grup:

• wstępne umiejętności społeczne;

• zaawansowane umiejętności społeczne;

• umiejętności emocjonalne;

• umiejętności alternatywne wobec agresji;

• umiejętności kontroli stresu;

• umiejętności planowania.

Metody wykorzystywane w omawianym module to przede wszystkim techniki behawioralne oparte na modelowaniu prawidłowego zachowania przez prowadzących oraz ćwiczenie umiejętności przez odgrywanie ról w specjalnie zaaranżowanych scenkach. Scenki bazują na doświadczeniach uczestnika i mają uczyć prawidłowych algorytmów postępowania, zwanych krokami umiejętności Ważnym elementem modułu są też samodzielne ćwiczenie nowej umiejętności w praktyce i dzielenie się doświadczeniami z prób jej zastosowania. Pozwala to na transfer świeżo nabytej umiejętności, czyli przeniesienie i generalizację nowego sposobu reagowania ze środowiska grupy treningowej na środowisko, w którym osoba trenująca funkcjonuje na co dzień. (10 godzin)

 

Trening kontroli złości to drugi  moduł pomagający uczestnikom zrozumieć, czego nie należy robić i co można robić w obliczu prowokacji lub w sytuacji wywołującej złość. Na podstawie przedstawianych zdarzeń z własnego życia uczestnicy uczą się behawioralnego analizowania sytuacji pod kątem identyfikowania czynników zewnętrznych wyzwalających złość, identyfikowania własnego agresywnego zachowania i potencjalnych konsekwencji. Ten moduł służy także nauce rozpoznawania reakcji fizjologicznych, doznań płynących z ciała, które pozwalają na zidentyfikowanie złości. W trakcie zajęć uczestnicy zaznajamiają się z podstawowymi technikami zwanymi  reduktorami (głębokim oddychaniem, przyjemnymi wyobrażeniami i innymi), uczą się dostrzegania myśli automatycznych związanych ze złością, dyskusji z nimi i tworzenia monitów, czyli myśli alternatywnych („Dam radę”, „Nie dam się sprowokować”). W pracy ze złością wykorzystuje się też procedury modelowania, odgrywania ról i praktykowania nowej umiejętności w życiu codziennym. Trenujący ćwiczą monitorowanie własnych postępów w opanowywaniu złości oraz nagradzanie samych siebie przez przyjemne aktywności czy generowanie nagradzających myśli automatycznych („Poradziłem sobie”, „Jestem super”).

Ważnym elementem modułu jest nauka identyfikacji błędów poznawczych, przez które dana osoba – ze względu na błędną interpretację sytuacji – szybciej reaguje gniewem.

Zawężenie treningu do  się do umiejętności społecznych zorientowanych na rozpoznawania emocji oraz ich wyrażania, poszerza  krąg odbiorców o dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i psychicznymi, np. pacjentów z epizodem depresji, ADHD, fobią społeczną, zaburzeniami zachowania i opozycyjno-buntowniczymi czy zespołem Aspergera. (10 godzin)

 

Trening wnioskowania moralnego to najpóźniej opracowany moduł, znacznie zwiększający skuteczność TZA. Polega na grupowej dyskusji o różnych problemach moralnych (dylematach) – uczestnicy starają się wypracować propozycje. Wnioskowanie moralne pozwala na reinterpretację sytuacji, dzięki czemu uczy uwzględniania praw i potrzeb innych osób, co może w konsekwencji zwiększać poczucie sprawiedliwości i rozwijać wrażliwość moralną. Interwencje pozwalają uczestnikom zrozumieć własne decyzje w kontekście wyznawanych wartości i osiągnąć wyższe stadium rozwoju moralnego (według Kohlberga), a tym samym przeciwdziałają opóźnieniu dojrzałości moralnej oraz dostarczają motywacji do stosowania pozostałych składowych programu: umiejętności społecznych i kontroli złości.

Ważnymi elementami  zajęć są zabawa i współpraca,  co znacząco wpływa na uczenie się umiejętności społecznych.

TZA jest prostą, lecz skuteczną techniką, której uczestnicy mogą się nauczyć i stosować ją w sytuacjach powodujących stres lub złość. Projekt jest  użyteczny i pomocny dla osób, którym brakuje umiejętności prospołecznych, którzy mają trudności z powstrzymaniem uczucia złości i nie potrafią spojrzeć na własny świat z  właściwej perspektywy (metapoziomu). Proponowane  techniki interwencyjne są łatwo przyswajalne dla osób pracujących bezpośrednio z uczestnikami o niskich kompetencjach poznawczo- edukacyjnych.

Program zastępowania agresji (ART) nie jest  „magicznym zaklęciem”, nie stawia również celu wyleczenia osób z agresji i przemocy. Jest to jednak kompleksowy zestaw strategii, które mogą być używane do zredukowania agresji i przemocy i w ten sposób mieć wpływ na zachowania antyspołeczne. Jest dostosowaną i jednocześnie konkretną, interwencją poznawczo – behawioralną, łatwą do opanowania drogą ustrukturowanego, celowego treningu. Dostosowanie polega na  zaspokajaniu określonych potrzeb uczestników treningu, dążeniu do osiągnięcia  finalnych  celów uczestnika, czyli redukcji agresji i przemocy.

Twórca TZA zalecał przed realizacją programu przyjęcie podstawowych założeń wynikających z czterech istotnych elementów:

1. Jaka jest grupa docelowa?

2. Kim jest towarzyszący jej dorosły, wprowadzający program?

3. Jakie są interwencje?

4. Jakie są cele końcowe?

Gwarantem powodzenia TZA, osiągnięcia celów, jest dorosła i odpowiedzialna osoba, która wprowadzi program do określonego środowiska i zapewni, że w ramach programu wykonane zostaną  założone zadania treningowe.

TZA został także zaprojektowany jako program zróżnicowany. który może wchodzić w skład szeregu programów z dobrze zdefiniowanymi celami i zakresem, który staje się częścią continuum programów jak najlepiej spełniających potrzeby uczestników. (10 godzin)