Rekrutacja na kursy w roku akademickim 2025/26

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Trening zastępowania agresji z treningiem umiejętności społecznych

Szczegóły
Kod K-TZA-12
Jednostka organizacyjna Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Forma studiów Niestacjonarne
Poziom kształcenia Kurs
Języki wykładowe polski
  Zadaj pytanie
Tura 1 (07.07.2025 14:30 – 12.09.2025 23:59)

Nazwa kursu

Trening zastępowania agresji z treningiem umiejętności społecznych

Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe)

Dr Marlena Grzelak-Klus (e-mail: lenag@aps.edu.pl)

Numer edycji kursu

TZA 12

Czas trwania kursu

27-28.09.2025 (15godzin)

18-19.10.2025 (15godzin)

Koszt

1050,00zł

Charakter kursu

Doskonalący

Wymagania wstępne

Kurs adresowany jest do nauczycieli, pedagogów, pedagogów specjalnych i psychologów pracujących z osobami wymagającymi wsparcia w zakresie budowania kompetencji społecznych i radzenia sobie ze złością i innymi trudnymi emocjami.

Zasady naboru na kurs (zgodnie z Regulaminem)

Decyduje kolejność zgłoszeń w IRK.

Wymagane dokumenty

Karta zgłoszenia wygenerowana z systemu IRK

Potwierdzenie opłaty

Liczba uczestników kursu

20

Terminarz spotkań (data i godziny)

Spotkanie 1 

27-28.09.2025

Sobota:

9.00 – 17.30 w tym 30 minut przerwy

Niedziela

9.00 – 16.30 w tym 30 minut przerwy

 

Spotkanie 2

18-19.10.2025

Sobota:

9.00 – 17.30 w tym 30 minut przerwy

Niedziela

9.00 – 16.30 w tym 30 minut przerwy

Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego)

30 godzin dydaktycznych

30 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie (100%)

0 godzin dydaktycznych realizowanych online (0%)

Miejsce realizacji Kursu

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie;

Ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa

Tematyka kursu (zagadnienia realizowane w trakcie kursu)

Opracowany przez dr Arnolda Goldsteina Trening Zastępowania Agresji, stosowany w wielu krajach, jest programem psychoedukacyjnym mającym zapobiegać zachowaniom agresywnym. Wdraża się go także jako program interwencyjny, ukierunkowany na zmianę zachowania osób agresywnych. Trening stworzono z myślą o pracy z młodzieżą z placówek poprawczych, a później przystosowano do potrzeb szerokiej grupy odbiorców, dzięki czemu można go realizować w różnych instytucjach oświaty (przedszkolach, szkołach podstawowych i średnich), placówkach opiekuńczo-wychowawczych czy organizacjach i stowarzyszeniach o charakterze wychowawczym.

Trening umiejętności społecznych (skillstreaming), to najwcześniej i najbardziej szczegółowo opracowany przez Goldsteina moduł TZA. Obejmuje on 50 umiejętności, które twórca  uznał za potrzebne do sprawnego funkcjonowania w życiu. Umiejętności te podzielono na sześć grup:

• wstępne umiejętności społeczne;

• zaawansowane umiejętności społeczne;

• umiejętności emocjonalne;

• umiejętności alternatywne wobec agresji;

• umiejętności kontroli stresu;

• umiejętności planowania.

Metody wykorzystywane w omawianym module to przede wszystkim techniki behawioralne oparte na modelowaniu prawidłowego zachowania przez prowadzących oraz ćwiczenie umiejętności przez odgrywanie ról w specjalnie zaaranżowanych scenkach. Scenki bazują na doświadczeniach uczestnika i mają uczyć prawidłowych algorytmów postępowania, zwanych krokami umiejętności Ważnym elementem modułu są też samodzielne ćwiczenie nowej umiejętności w praktyce i dzielenie się doświadczeniami z prób jej zastosowania.

Pozwala to na transfer świeżo nabytej umiejętności, czyli przeniesienie i generalizację nowego sposobu reagowania ze środowiska grupy treningowej na środowisko, w którym osoba trenująca funkcjonuje na co dzień.

Trening kontroli złości to drugi  moduł pomagający uczestnikom zrozumieć, czego nie należy robić i co można robić w obliczu prowokacji lub w sytuacji wywołującej złość. Na podstawie przedstawianych zdarzeń z własnego życia uczestnicy uczą się behawioralnego analizowania sytuacji pod kątem identyfikowania czynników zewnętrznych wyzwalających złość, identyfikowania własnego agresywnego zachowania i potencjalnych konsekwencji. Ten moduł służy także nauce rozpoznawania reakcji fizjologicznych, doznań płynących z ciała, które pozwalają na zidentyfikowanie złości. W trakcie zajęć uczestnicy zaznajamiają się z podstawowymi technikami zwanymi  reduktorami (głębokim oddychaniem, przyjemnymi wyobrażeniami i innymi), uczą się dostrzegania myśli automatycznych związanych ze złością, dyskusji z nimi i tworzenia monitów, czyli myśli alternatywnych („Dam radę”, „Nie dam się sprowokować”). W pracy ze złością wykorzystuje się też procedury modelowania, odgrywania ról i praktykowania nowej umiejętności w życiu codziennym. Trenujący ćwiczą monitorowanie własnych postępów w opanowywaniu złości oraz nagradzanie samych siebie przez przyjemne aktywności czy generowanie nagradzających myśli automatycznych („Poradziłem sobie”, „Jestem super”).

Ważnym elementem modułu jest nauka identyfikacji błędów poznawczych, przez które dana osoba – ze względu na błędną interpretację sytuacji – szybciej reaguje gniewem.

Zawężenie treningu do  się do umiejętności społecznych zorientowanych na rozpoznawania emocji oraz ich wyrażania, poszerza  krąg odbiorców o dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i psychicznymi, np. pacjentów z epizodem depresji, ADHD, fobią społeczną, zaburzeniami zachowania i opozycyjno-buntowniczymi czy zespołem Aspergera.

Trening wnioskowania moralnego to najpóźniej opracowany moduł, znacznie zwiększający skuteczność TZA. Polega na grupowej dyskusji o różnych problemach moralnych (dylematach) – uczestnicy starają się wypracować propozycje. Wnioskowanie moralne pozwala na reinterpretację sytuacji, dzięki czemu uczy uwzględniania praw i potrzeb innych osób, co może w konsekwencji zwiększać poczucie sprawiedliwości i rozwijać wrażliwość moralną. Interwencje pozwalają uczestnikom zrozumieć własne decyzje w kontekście wyznawanych wartości i osiągnąć wyższe stadium rozwoju moralnego (według Kohlberga), a tym samym przeciwdziałają opóźnieniu dojrzałości moralnej oraz dostarczają motywacji do stosowania pozostałych składowych programu: umiejętności społecznych i kontroli złości.

Ważnymi elementami  zajęć są zabawa i współpraca,  co znacząco wpływa na uczenie się umiejętności społecznych.

TZA jest prostą, lecz skuteczną techniką, której uczestnicy mogą się nauczyć i stosować ją w sytuacjach powodujących stres lub złość. Projekt jest  użyteczny i pomocny dla osób, którym brakuje umiejętności prospołecznych, którzy mają trudności z powstrzymaniem uczucia złości i nie potrafią spojrzeć na własny świat z  właściwej perspektywy (metapoziomu). Proponowane  techniki interwencyjne są łatwo przyswajalne dla osób pracujących bezpośrednio z uczestnikami o niskich kompetencjach poznawczo- edukacyjnych.

Program zastępowania agresji (ART) nie jest  „magicznym zaklęciem”, nie stawia również celu wyleczenia osób z agresji i przemocy. Jest to jednak kompleksowy zestaw strategii, które mogą być używane do zredukowania agresji i przemocy i w ten sposób mieć wpływ na zachowania antyspołeczne. Jest dostosowaną i jednocześnie konkretną, interwencją poznawczo – behawioralną, łatwą do opanowania drogą ustrukturowanego, celowego treningu. Dostosowanie polega na  zaspokajaniu określonych potrzeb uczestników treningu, dążeniu do osiągnięcia  finalnych  celów uczestnika, czyli redukcji agresji i przemocy.

Twórca TZA zalecał przed realizacją programu przyjęcie podstawowych założeń wynikających z czterech istotnych elementów:

1. Jaka jest grupa docelowa?

2. Kim jest towarzyszący jej dorosły, wprowadzający program?

3. Jakie są interwencje?

4. Jakie są cele końcowe?

Gwarantem powodzenia TZA, osiągnięcia celów, jest dorosła i odpowiedzialna osoba, która wprowadzi program do określonego środowiska i zapewni, że w ramach programu wykonane zostaną  założone zadania treningowe.

TZA został także zaprojektowany jako program zróżnicowany. który może wchodzić w skład szeregu programów z dobrze zdefiniowanymi celami i zakresem, który staje się częścią continuum programów jak najlepiej spełniających potrzeby uczestników.

Dodatkowy zapis na zaświadczeniu w przypadku kursów certyfikacyjnych (np. uprawnienia do korzystania z metody)

Uprawnienia do korzystanie z metody TZA w pracy z osobami potrzebującymi wsparcia w zakresie radzenia sobie ze złością i innymi trudnymi emocjami z wykorzystaniem TUS

Sposób i termin wniesienia opłaty

Informacja o numerze konta do dokonania opłaty za kurs zostanie przesłana mailowo, gdy zbierzemy grupę.

Opłata za kurs jest wnoszona z góry, w pełnej wysokości, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kursu, co najmniej na 7 dni przed jego rozpoczęciem.

Zgłoszenie na kurs:

Rejestracja w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów.

Po zarejestrowaniu na Państwa koncie w IRK w zakładce "Zgłoszenia rekrutacyjne" pojawi się możliwość pobrania pliku karty zgłoszenia. Prosimy o jej wydrukowanie, czytelne wypełnienie, podpisanie i wysłanie skanu na adres: biurorekrutacji@aps.edu.pl

Dokumenty zgłoszeniowe można przesyłać najpóźniej do 3 dni od zakończenia rekrutacji w systemie IRK.

Dane kontaktowe:

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Zespół ds. Rekrutacji
ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
budynek C, I piętro, pok. 3123

e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
tel. 22 589 36 78
tel. 22 589 36 00 wew. 3123

godziny otwarcia:
poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
piątek – dzień pracy wewnętrznej

W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Kursu