Kod | K-TZA-12 |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Kurs |
Języki wykładowe | polski |
Zadaj pytanie |
Nazwa kursu
Trening zastępowania agresji z treningiem umiejętności społecznych
Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe)
Dr Marlena Grzelak-Klus (e-mail: lenag@aps.edu.pl)
Numer edycji kursu
TZA 12
Czas trwania kursu
27-28.09.2025 (15godzin)
18-19.10.2025 (15godzin)
Koszt
1050,00zł
Charakter kursu
Doskonalący
Wymagania wstępne
Kurs adresowany jest do nauczycieli, pedagogów, pedagogów specjalnych i psychologów pracujących z osobami wymagającymi wsparcia w zakresie budowania kompetencji społecznych i radzenia sobie ze złością i innymi trudnymi emocjami.
Zasady naboru na kurs (zgodnie z Regulaminem)
Decyduje kolejność zgłoszeń w IRK.
Wymagane dokumenty
Karta zgłoszenia wygenerowana z systemu IRK
Potwierdzenie opłaty
Liczba uczestników kursu
20
Terminarz spotkań (data i godziny)
Spotkanie 1
27-28.09.2025
Sobota:
9.00 – 17.30 w tym 30 minut przerwy
Niedziela
9.00 – 16.30 w tym 30 minut przerwy
Spotkanie 2
18-19.10.2025
Sobota:
9.00 – 17.30 w tym 30 minut przerwy
Niedziela
9.00 – 16.30 w tym 30 minut przerwy
Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego)
30 godzin dydaktycznych
30 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie (100%)
0 godzin dydaktycznych realizowanych online (0%)
Miejsce realizacji Kursu
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie;
Ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa
Tematyka kursu (zagadnienia realizowane w trakcie kursu)
Opracowany przez dr Arnolda Goldsteina Trening Zastępowania Agresji, stosowany w wielu krajach, jest programem psychoedukacyjnym mającym zapobiegać zachowaniom agresywnym. Wdraża się go także jako program interwencyjny, ukierunkowany na zmianę zachowania osób agresywnych. Trening stworzono z myślą o pracy z młodzieżą z placówek poprawczych, a później przystosowano do potrzeb szerokiej grupy odbiorców, dzięki czemu można go realizować w różnych instytucjach oświaty (przedszkolach, szkołach podstawowych i średnich), placówkach opiekuńczo-wychowawczych czy organizacjach i stowarzyszeniach o charakterze wychowawczym.
Trening umiejętności społecznych (skillstreaming), to najwcześniej i najbardziej szczegółowo opracowany przez Goldsteina moduł TZA. Obejmuje on 50 umiejętności, które twórca uznał za potrzebne do sprawnego funkcjonowania w życiu. Umiejętności te podzielono na sześć grup:
• wstępne umiejętności społeczne;
• zaawansowane umiejętności społeczne;
• umiejętności emocjonalne;
• umiejętności alternatywne wobec agresji;
• umiejętności kontroli stresu;
• umiejętności planowania.
Metody wykorzystywane w omawianym module to przede wszystkim techniki behawioralne oparte na modelowaniu prawidłowego zachowania przez prowadzących oraz ćwiczenie umiejętności przez odgrywanie ról w specjalnie zaaranżowanych scenkach. Scenki bazują na doświadczeniach uczestnika i mają uczyć prawidłowych algorytmów postępowania, zwanych krokami umiejętności Ważnym elementem modułu są też samodzielne ćwiczenie nowej umiejętności w praktyce i dzielenie się doświadczeniami z prób jej zastosowania.
Pozwala to na transfer świeżo nabytej umiejętności, czyli przeniesienie i generalizację nowego sposobu reagowania ze środowiska grupy treningowej na środowisko, w którym osoba trenująca funkcjonuje na co dzień.
Trening kontroli złości to drugi moduł pomagający uczestnikom zrozumieć, czego nie należy robić i co można robić w obliczu prowokacji lub w sytuacji wywołującej złość. Na podstawie przedstawianych zdarzeń z własnego życia uczestnicy uczą się behawioralnego analizowania sytuacji pod kątem identyfikowania czynników zewnętrznych wyzwalających złość, identyfikowania własnego agresywnego zachowania i potencjalnych konsekwencji. Ten moduł służy także nauce rozpoznawania reakcji fizjologicznych, doznań płynących z ciała, które pozwalają na zidentyfikowanie złości. W trakcie zajęć uczestnicy zaznajamiają się z podstawowymi technikami zwanymi reduktorami (głębokim oddychaniem, przyjemnymi wyobrażeniami i innymi), uczą się dostrzegania myśli automatycznych związanych ze złością, dyskusji z nimi i tworzenia monitów, czyli myśli alternatywnych („Dam radę”, „Nie dam się sprowokować”). W pracy ze złością wykorzystuje się też procedury modelowania, odgrywania ról i praktykowania nowej umiejętności w życiu codziennym. Trenujący ćwiczą monitorowanie własnych postępów w opanowywaniu złości oraz nagradzanie samych siebie przez przyjemne aktywności czy generowanie nagradzających myśli automatycznych („Poradziłem sobie”, „Jestem super”).
Ważnym elementem modułu jest nauka identyfikacji błędów poznawczych, przez które dana osoba – ze względu na błędną interpretację sytuacji – szybciej reaguje gniewem.
Zawężenie treningu do się do umiejętności społecznych zorientowanych na rozpoznawania emocji oraz ich wyrażania, poszerza krąg odbiorców o dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i psychicznymi, np. pacjentów z epizodem depresji, ADHD, fobią społeczną, zaburzeniami zachowania i opozycyjno-buntowniczymi czy zespołem Aspergera.
Trening wnioskowania moralnego to najpóźniej opracowany moduł, znacznie zwiększający skuteczność TZA. Polega na grupowej dyskusji o różnych problemach moralnych (dylematach) – uczestnicy starają się wypracować propozycje. Wnioskowanie moralne pozwala na reinterpretację sytuacji, dzięki czemu uczy uwzględniania praw i potrzeb innych osób, co może w konsekwencji zwiększać poczucie sprawiedliwości i rozwijać wrażliwość moralną. Interwencje pozwalają uczestnikom zrozumieć własne decyzje w kontekście wyznawanych wartości i osiągnąć wyższe stadium rozwoju moralnego (według Kohlberga), a tym samym przeciwdziałają opóźnieniu dojrzałości moralnej oraz dostarczają motywacji do stosowania pozostałych składowych programu: umiejętności społecznych i kontroli złości.
Ważnymi elementami zajęć są zabawa i współpraca, co znacząco wpływa na uczenie się umiejętności społecznych.
TZA jest prostą, lecz skuteczną techniką, której uczestnicy mogą się nauczyć i stosować ją w sytuacjach powodujących stres lub złość. Projekt jest użyteczny i pomocny dla osób, którym brakuje umiejętności prospołecznych, którzy mają trudności z powstrzymaniem uczucia złości i nie potrafią spojrzeć na własny świat z właściwej perspektywy (metapoziomu). Proponowane techniki interwencyjne są łatwo przyswajalne dla osób pracujących bezpośrednio z uczestnikami o niskich kompetencjach poznawczo- edukacyjnych.
Program zastępowania agresji (ART) nie jest „magicznym zaklęciem”, nie stawia również celu wyleczenia osób z agresji i przemocy. Jest to jednak kompleksowy zestaw strategii, które mogą być używane do zredukowania agresji i przemocy i w ten sposób mieć wpływ na zachowania antyspołeczne. Jest dostosowaną i jednocześnie konkretną, interwencją poznawczo – behawioralną, łatwą do opanowania drogą ustrukturowanego, celowego treningu. Dostosowanie polega na zaspokajaniu określonych potrzeb uczestników treningu, dążeniu do osiągnięcia finalnych celów uczestnika, czyli redukcji agresji i przemocy.
Twórca TZA zalecał przed realizacją programu przyjęcie podstawowych założeń wynikających z czterech istotnych elementów:
1. Jaka jest grupa docelowa?
2. Kim jest towarzyszący jej dorosły, wprowadzający program?
3. Jakie są interwencje?
4. Jakie są cele końcowe?
Gwarantem powodzenia TZA, osiągnięcia celów, jest dorosła i odpowiedzialna osoba, która wprowadzi program do określonego środowiska i zapewni, że w ramach programu wykonane zostaną założone zadania treningowe.
TZA został także zaprojektowany jako program zróżnicowany. który może wchodzić w skład szeregu programów z dobrze zdefiniowanymi celami i zakresem, który staje się częścią continuum programów jak najlepiej spełniających potrzeby uczestników.
Dodatkowy zapis na zaświadczeniu w przypadku kursów certyfikacyjnych (np. uprawnienia do korzystania z metody)
Uprawnienia do korzystanie z metody TZA w pracy z osobami potrzebującymi wsparcia w zakresie radzenia sobie ze złością i innymi trudnymi emocjami z wykorzystaniem TUS
Sposób i termin wniesienia opłaty
Informacja o numerze konta do dokonania opłaty za kurs zostanie przesłana mailowo, gdy zbierzemy grupę.
Opłata za kurs jest wnoszona z góry, w pełnej wysokości, po otrzymaniu informacji o uruchomieniu kursu, co najmniej na 7 dni przed jego rozpoczęciem.
Zgłoszenie na kurs:
Rejestracja w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów.
Po zarejestrowaniu na Państwa koncie w IRK w zakładce "Zgłoszenia rekrutacyjne" pojawi się możliwość pobrania pliku karty zgłoszenia. Prosimy o jej wydrukowanie, czytelne wypełnienie, podpisanie i wysłanie skanu na adres: biurorekrutacji@aps.edu.pl
Dokumenty zgłoszeniowe można przesyłać najpóźniej do 3 dni od zakończenia rekrutacji w systemie IRK.
Dane kontaktowe:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Zespół ds. Rekrutacji
ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
budynek C, I piętro, pok. 3123
e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
tel. 22 589 36 78
tel. 22 589 36 00 wew. 3123
godziny otwarcia:
poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
piątek – dzień pracy wewnętrznej
W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Kursu