Kod | ZP-ERP |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Kierunek studiów | pedagogika specjalna |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 1,5 roku |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną u dla nauczycieli przedmiotu/zajęć nieposiadających kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej
Kierownik Studiów: dr Katarzyna Smolińska ksmolinska@aps.edu.pl
Czesne - 2 200,00 zł za jeden semestr x 3 semestry
Cel kształcenia
przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w warunkach kształcenia ogólnodostępnego, integracyjnego i specjalnego.
Kwalifikacje
Program studiów jest opracowany zgodnie z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego.
Aktualnie obowiązuje - Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Szczegółowe kwalifikacje zostaną uzupełniona po zakończeniu prac nad Rozporządzeniem w zakresie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Absolwent studiów podyplomowych Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną dla nauczycieli przedmiotu/zajęć nieposiadających kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej prezentuje postawy humanistyczne: otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie z niepełnosprawnością i wymagającego pomocy.
Absolwent posiada umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych dzieci i młodzieży oraz odchyleń organicznych, psychicznych i społecznych. Posiada wiedzę o możliwościach edukacyjnych, metodach oddziaływania rewalidacyjnego, rehabilitacyjnego i resocjalizacyjnego. Posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w szczególności: rozpoznawania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, konstruowania i realizacji indywidualnych programów edukacyjnych oraz integrowania grupy.
Absolwent zdobędzie wiedzę i umiejętności do pracy i terapii z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w różnych formach kształcenia.
Wymagania wstępne
studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich) posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Oczekiwane kompetencje kandydata
Kandydat posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.
Planowany termin uruchomienia studiów: luty/ marzec 2024 r. pod warunkiem zebrania grupy
- KROK 1 - Rejestracja w systemie IRK
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK
W celu dokonania rejestracji w systemie IRK kandydat: - zakłada osobiste konto rejestracyjne (identyfikatorem konta jest numer PESEL),
- wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia (prosimy o niewgrywanie dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz zdjęcia elektronicznego),
- dokonuje wyboru kierunku studiów.
- KROK 2 - Przesłanie wymaganych dokumentów na adres Biura Studiów Podyplomowych:
-
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
-
Biuro Studiów Podyplomowych
Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa -
budynek A, II piętro, pok. 1211
- lub bezpośrednie złożenie dokumentów w biurze (adres jak wyżej):
- http://www.aps.edu.pl/studia-podyplomowe-i-kursy/kontakt/
Zasady naboru na studia podyplomowe:
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Studiów Podyplomowych i Kursów (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Wymagane dokumenty:
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich i potwierdzenie uzyskania przygotowania pedagogicznego, nauczycielskiego, jeżeli dyplom tego nie wskazuje,
- potwierdzenie uiszczenia opłaty rekrutacyjnej.
Plan studiów:
|
|
||||||
Kod i nazwa przedmiotu |
Kod jednostki organizacyjnej |
Semestr studiów |
Łączny wymiar godzin |
Forma zaliczenia |
Liczba punktów ECTS |
|
|
Kształcenie kierunkowe (60h,; 8ECTS; 60 h praktyk;4ECTS) |
|||||||
C.5. Dydaktyka specjalna |
|||||||
Dydaktyka specjalna |
10020000 |
I |
30 |
EGZ. |
4 |
||
Razem |
30 |
|
4 |
||||
C.6. Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
|||||||
Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
10020000 |
I |
30 |
EZG |
4 |
||
Razem |
30 |
|
4 |
||||
C.7 Praktyki zawodowe |
|||||||
Praktyka asystencka 1 w przedszkolach ogólnodostępnych lub integracyjnych |
10020000 |
II |
30 |
ZAL |
2 |
||
Praktyka asystencka 2 w szkołach: ogólnodostępnych lub integracyjnych |
10020000 |
II |
30 |
ZAL |
2 |
||
Razem |
60 |
|
4 |
||||
RAZEM moduł Kształcenia kierunkowego |
120 |
|
12 |
||||
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (E.I.) |
|||||||
E. 1. Przygotowanie merytoryczne (240h; 20ECTS) |
|||||||
Warsztaty rozwijające kompetencje społeczne |
10020000 |
I |
10 |
ZAL |
1 |
||
Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
I |
20 |
EZG |
2 |
||
Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
I |
30 |
EZG |
2 |
||
Prawne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
I |
15 |
EZG |
2 |
||
Pedagogiczne podstawy edukacji i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
I |
25 |
ZAL |
1 |
||
Specjalne potrzeby uczniów |
10020000 |
II |
20 |
ZAL-OCENA |
2 |
||
Rodzina dziecka z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
II |
15 |
ZAL-OCENA |
2 |
||
Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
II |
30 |
EZG |
2 |
||
Metody edukacyjno-terapeutyczne w pracy |
10020000 |
II |
20 |
ZAL-OCENA |
2 |
||
Komunikacja alternatywna i wspomagająca |
10020000 |
II |
20 |
ZAL-OCENA |
2 |
||
Wybrane metody terapii zachowań problemowych |
10020000 |
II |
20 |
ZAL |
1 |
||
Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji integracyjnej i włączającej |
10020000 |
II |
15 |
ZAL |
1 |
||
Razem |
240 |
|
20 |
||||
E.2. Przygotowanie dydaktyczno - metodyczne (150h, 12ECTS) |
|||||||
Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
II i III |
65 |
EZG |
3 |
||
Edukacja uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
III |
15 |
EZG |
2 |
||
Metodyka zajęć rewalidacyjno - wychowawczych |
10020000 |
III |
10 |
ZAL-OCENA |
2 |
||
Rewalidacja indywidualna |
10020000 |
III |
30 |
ZAL-OCENA |
2 |
||
Wspierania rozwoju uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym |
10020000 |
III |
15 |
ZAL |
1 |
||
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno -terapeutycznych |
10020000 |
III |
15 |
ZAL-OCENA |
2 |
||
Razem |
150 |
|
12 |
||||
E.3. Praktyki zawodowe (120h; 6ECTS) |
|||||||
Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (40 godz.) |
10020000 |
II |
40 |
ZAL |
2 |
||
Praktyka asystencko - pedagogiczna w szkole podstawowej specjalnej lub ogólnodostępnej lub integracyjnej (40 godz.) |
10020000 |
III |
40 |
ZAL |
2 |
||
Praktyka asystencko-pedagogiczna w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną (20 godzin) |
10020000 |
III |
20 |
ZAL |
1 |
||
Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkole podstawowej lub przysposabiającej dla uczniów |
10020000 |
III |
20 |
ZAL |
1 |