Kod | ZP-TPE |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 27 |
Limit miejsc | 30 |
Czas trwania | 1,5 roku |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
- Tura 1 (05.11.2024 13:00 – 05.11.2024 14:00)
Studia kwalifikacyjne
Kierownik studiów podyplomowych: dr Izabella Kucharczyk (e-mail: ikucharczyk@aps.edu.pl)
Czas trwania studiów podyplomowych - X 2024-III 2026
Czesne - 2 300,00 zł za jeden semestr x 3 semestry
Kwalifikacje i możliwości zatrudnienia absolwentów
Studia dają pełne kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej. Absolwent jest przygotowany do pracy na stanowisku:
1. nauczyciela zajęć specjalistycznych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz
2. nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne w przedszkolu, szkole i placówce (nauczyciel – specjalista terapii pedagogicznej), a w szczególności do prowadzenia
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- zajęć wspomagających wychowawczą funkcję rodziny, zapobiegających zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów oraz wspierających ich rozwój.
Ponadto absolwenci uzyskują kompetencje do prowadzenia:
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się
- zajęć rozwijających umiejętności społeczne
Podstawy prawne kwalifikacji
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 sierpnia 2017r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz .U. z 2017 r., poz. 1575)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.(DZ. U. z 2017 r., poz.159)
Wykładowcy: Zajęcia prowadzą nauczyciele akademiccy Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej oraz specjaliści wiodących ośrodków spoza Akademii.
Praktyki i warunki ukończenia studiów:
1. Planowane są hospitacje w placówkach prowadzących zajęcia specjalistyczne w niewielkich grupach (5 godz.).
2. Praktyki indywidualne (180 godz.) odbywać się będą w placówkach oświatowych (szkoła i poradnia psychologiczno-pedagogiczna) prowadzących działalność z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej. Istnieje możliwość odbycia praktyki w miejscu zamieszkania.
3. Studia kończą się realizacją projektu badawczego i przedstawieniem jego rezultatów podczas egzaminu końcowego.
Wymagania wstępne:
Ukończone: 1) studia magisterskie w zakresie pedagogiki, pedagogiki specjalnej lub 2) studia magisterskie przygotowujące do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć oraz obowiązkowo przygotowanie pedagogiczne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2012 r. poz. 131).
Planowany termin uruchomienia studiów: październik 2024 r (nie prowadzimy zajęć on-line)
Harmonogram na semestr zimowy 2024/2025
26.10.2024 - 27.10.2024
16.11.2024 – 17.11.2024
30.11.2024 – 01.12.2024
14.12.2024 – 15.12.2024
11.01.2025 – 12.01.2025
25.01.2025 – 26.01.2025
01.02.2025 – 02.02.2025
22.02.2025 – 23.02.2025
Harmonogram na semestr letni 2025
01.03.2025 – 02.03.2025
15.03.2025 – 16.03.2025
29.03.2025 – 30.03.2025
12.04.2025 – 13.04.2025
10.05.2025 – 11.05.2025
24.05.2025 – 25.05.2025
07.06.2025 – 08.06.2025
14.06.2025 – 15.06.2025
W sprawach merytorycznych proszę pisać do Kierownik Studiów dr Izabelli Kucharczyk na adres: ikucharczyk@aps.edu.pl
- KROK 1 - Rejestracja w systemie IRK
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK
W celu dokonania rejestracji w systemie IRK kandydat: - zakłada osobiste konto rejestracyjne (identyfikatorem konta jest numer PESEL),
- wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia (prosimy o niewgrywanie dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz zdjęcia elektronicznego),
- dokonuje wyboru kierunku studiów.
- KROK 2 - Przesłanie wymaganych dokumentów na adres Biura Obsługi Osób Studiujących:
-
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
-
Biuro Obsługi Osób Studiujących
Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa -
budynek C, I piętro, pok. 3147
- lub bezpośrednie złożenie dokumentów w biurze (adres jak wyżej):
- godziny pracy:
poniedziałek – 9.00 – 14.00
wtorek – 9.00 – 14.00
środa – 9.00 – 14.00
czwartek – 9.00 – 14.00
piątek – dzień pracy wewnętrznej
-
sobota (w terminach zjazdów studiów niestacjonarnych) - Biuro Obsługi Osób Studiujących - 9.00-14.00
Wymagane dokumenty (przyjmujemy tylko kompletne dokumenty):
- podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kserokopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów,
- kserokopia dokumentu potwierdzającego kwalifikacje pedagogiczne, jeżeli dyplom jednoznacznie nie wskazuje na ich uzyskanie.
Zasady naboru na studia podyplomowe:
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Obsługi Osób Studiujących (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Plan studiów:
Pełna nazwa przedmiotu |
Kod jednostki |
Łączny wymiar godzin |
Forma zaliczenia |
Liczba punktów ECTS |
Forma zajęć i liczba godzin |
|||||
Sem. I |
Sem. II |
Sem. III |
||||||||
wyk. |
ćw. |
wyk. |
ćw. |
wyk. |
ćw. |
|||||
I. TERAPIA PEDAGOGICZNA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej |
1002 |
10 |
EGZ |
1 |
10 |
|
|
|
|
|
Prawne podstawy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
1002 |
5 |
EGZ |
1 |
5 |
|
|
|
|
|
Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze SPED |
1002 |
15 |
EGZ |
2 |
15 |
|
|
|
|
|
Logopedyczne aspekty trudności szkolnych |
1002 |
25 |
EGZ |
2 |
|
|
25 |
|
|
|
Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej |
1002 |
10 |
ZO |
2 |
|
|
|
|
|
10 |
Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
1002 |
20 |
ZO |
2 |
|
|
|
20 |
|
|
Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu |
1002 |
30 |
ZO |
3 |
|
|
|
30 |
|
|
Rozwijanie umiejętności poznawczych i techniki efektywnego uczenia się |
1002 |
15 |
ZO |
2 |
|
|
5 |
10 |
|
|
Współpraca z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
1002 |
15 |
ZO |
1 |
|
|
|
|
15 |
|
Warsztat terapeuty pedagogicznego |
1002 |
10 |
ZO |
1 |
|
|
|
|
|
10 |
Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
1002 |
20 |
ZO |
2 |
|
|
|
|
|
20 |
Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży |
1002 |
10 |
ZO |
1 |
|
|
|
|
|
10 |
Terapia trudności wychowawczych |
1002 |
10 |
ZO |
2 |
|
|
|
|
|
10 |
Problemy młodzieży i osób dorosłych z dysleksją |
1002 |
10 |
ZO |
1 |
|
|
|
|
|
10 |
Obserwacja w pracy terapeuty pedagogicznego |
1002 |
10 |
ZO |
1 |
|
10 |
|
|
|
|
Przygotowanie ucznia do nauki czytania i pisania |
1002 |
20 |
ZO |
2 |
|
20 |
|
|
|
|
Edukacja matematyczna |
1002 |
20 |
ZO |
2 |
|
20 |
|
|
|
|
Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania(szkoła i poradnia) |
1002 |
25 |
ZO |
3 |
10 |
15 |
|
|
|
|
Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki (szkoła i poradnia) |
1002 |
25 |
ZO |
3 |
|
25 |
|
|
|
|
Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych |
1002 |
50 |
ZO |
5 |
|
|
10 |
40 |
|
|
Zajęcia specjalistyczne w poradni psychologiczno-pedagogicznej |
1002 |
5 |
ZAL |
1 |
|
|
|
|
|
5 |
Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.1 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) |
1002 |
20 |
ZAL |
2 |
|
20 |
|
|
|
|
Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.2 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) |
1002 |
20 |
ZAL |
2 |
|
|
|
20 |
|
|
Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.3 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) |
1002 |
20 |
ZO |
2 |
|
|
|
|
|
20 |
III. PRAKTYKI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktyka asystencka (40-przedszkole/szkoła, 20- poradnia) |
1002 |
60 |
ZAL |
4 |
|
60 |
|
|
|
|
Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła) |
1002 |
60 |
ZAL |
3 |
|
|
|
60 |
|
|
Praktyka pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła) |
1002 |
60 |
ZAL |
3 |
|
|
|
|
|
60 |
IV. SEMINARIUM |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Seminarium |
1002 |
30 |
ZAL |
10 |
5 |
5 |
|
|
|
20 |
w semestrze: |
|
|
|
66 |
45 |
175 |
40 |
180 |
15 |
175 |
RAZEM |
|
450 |
|
|
220 |
|
220 |
|
190 |
|
ŁĄCZNIE Z PRAKTYKAMI |
|
630 |
|
|
630 |
|
|
|
|
|