Kod | ZP-WWR-3-ODP |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 32 |
Liczba cykli dydaktycznych | 4 |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
- Tura 1 (23.04.2024 12:00 – 30.09.2024 23:59)
Pełna nazwa studiów podyplomowych: WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I WSPARCIE RODZINY
Studia podyplomowe kwalifikacyjne dla nauczycieli. Studia spełniają wymogi rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
Kierownik studiów: dr Radoslaw Piotrowicz (rpiotrowicz@aps.edu.pl)
Czas trwania studiów: 4 semestry
Czesne - 2 650 zł za jeden semestr x 4 semestry
Łączna liczba godzin: 1085, w tym: 825 godz. zajęć dydaktycznych, 240 godz. praktyk
Liczba słuchaczy: 32
Cel kształcenia:
Przygotowanie kadr do pracy zgodnie z opracowanym Nowym modelem Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR), szczególnie w placówkach systemu oświaty, w tym publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, które będą pełnić funkcje koordynacyjne i wspierające zespoły WWR działające na terenie powiatu.
Adresaci:
Osoby czynne zawodowo posiadające wykształcenie wyższe magisterskie:
- psycholog, pedagog specjalny, logopeda, pedagog, fizjoterapeuta – osoby posiadające przygotowanie do pracy zgodnie z kwalifikacjami uzyskanymi w toku studiów wyższych oraz przygotowanie pedagogiczne (nauczycielskie), zatrudnione w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
- nauczyciele, którzy mają już doświadczenie w pracy z dzieckiem, w tym nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Kwalifikacje:
Kwalifikacje do pracy w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny na stanowisku zgodnym z podstawowym wykształceniem kierunkowym uzyskanym w ramach studiów wyższych, specjalisty w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w:
1) instytucji koordynującej WWR (placówki systemu oświaty, które zgodnie z projektowanymi zmianami będą koordynować wsparcie w ramach nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w zakresie wsparcia informacyjnego, terapeutycznego i środowiskowego),
2) zespołach WWR w jednostkach systemu oświaty realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze),
3) Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)
Podstawy prawne kwalifikacji
1) Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 890).
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r. poz. 1289).
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017 poz. 1635).
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych (Dz. U. poz. 1412).
5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280).
6) Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2021 r. poz. 75 i 952).
7) Ustawa z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U. z 2020 r. poz. 1329) oraz Uchwały nr 160 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”(M.P. poz. 1250).
Sylwetka absolwenta:
Absolwent posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do realizacji zadań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny we wszystkich rodzajach placówek zajmujących się udzielaniem pomocy dzieciom z zaburzeniami neurorozwojowymi, sensorycznymi, emocjonalnymi, behawioralnymi lub nieprawidłowo kształtującą się osobowością i ich rodzinom oraz roli koordynatora WWR.
Rola specjalisty wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny odwołuje się do nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowanego na rodzinie i środowisku dziecka i polega na:
- uczestniczeniu we wczesnym rozpoznawaniu i rozwiązywaniu problemów rozwoju dziecka od urodzenia do rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego i jego rodziny w ramach pracy transdyscyplinarnego zespołu;
wspieraniu rozwoju i ogólnego dobrostanu dzieci;
- ścisłej współpracy z rodziną i środowiskiem wychowawczym we wspomaganiu rozwoju dziecka;
- wzmacnianiu udziału rodziny i jej upełnomocnienie na wszystkich etapach procesu wsparcia skoncentrowanego na rodzinie;
- koordynacji opieki, rehabilitacji, wsparcia oraz dostępu do podmiotów będących w sieci wsparcia WWR;
- optymalizowaniu włączenia do lokalnej społeczności, transdyscyplinarnej pracy zespołowej prowadzonej w naturalnych kontekstach środowiska.
Zadaniem specjalisty WWR w Nowym Modelu WWR jest:
- prowadzenie działań profilaktycznych i mających na celu wspomaganie prawidłowego rozwoju dziecka;
- współudział w procesie diagnostyczno-terapeutycznym zaburzeń rozwojowych dziecka poprzez uczestnictwo w planowaniu i realizacji wspomagania w rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w wymiarze indywidualnym i społecznym, prowadzenie stałej oceny jego postępów oraz wybór adekwatnych oddziaływań medycznych i psychospołecznych;
- prowadzenie konsultacji rodzinnych i instytucjonalno-rodzinnych dotyczących problemów i zasobów dziecka i rodziny;
- prowadzenie edukacji rodziców i opiekunów dzieci w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3 i nauczycieli wychowania przedszkolnego rozwijającej ich umiejętności dobrego kontaktu z dzieckiem i mających na celu umacnianie więzi emocjonalnej i wprowadzanie w normy społeczne;
- wspieranie rodziny i środowiska wychowawczego we wspomaganiu rozwoju dziecka;
- prowadzenie wsparcia środowiskowego dotyczącego dziecka, jego rodziny oraz szerzej rozumianej społeczności lokalnej;
- integracja i koordynacja dostępności oddziaływań różnych placówek i specjalistów;
- zapewnienie dostępu do informacji o świadczeniach oferowanych przez system ochrony zdrowia, edukacji i pomocy społecznej;
- angażowanie innych, budowanie partnerstwa na rzecz włączenia społecznego, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dzieci i rodzin, działanie na rzecz praw dziecka i rodziny;
- doskonalenie zawodowe - nieustannie zdobywanie wiedzy i rozwijanie własnych umiejętności w pracy z dzieckiem i rodziną zgodnie założeniami nowego modelu WWR;
- dostarczanie wysokiej jakości wsparcia dziecku i rodzinie zgodnie z rekomendowanymi praktykami, opartymi na dowodach naukowych.
Program studiów:
Ramowy program studiów podyplomowych stanowią moduły tematyczne, integrujące treści teoretyczne i praktyczne odnoszące się do kluczowych aspektów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, ujętych w Nowym Modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny.
Pogram studiów podyplomowych uwzględnia:
- połączenie zajęć teoretycznych i praktycznych oraz powiązanie ich z doświadczeniem pracy w środowisku dziecka i rodziny oraz monitoring pracy z dzieckiem i rodziną w ramach praktyk zawodowych;
- poznanie i wykorzystanie narzędzi oceny funkcjonalnej dziecka oraz badania zasobów rodziny i środowiska, umiejętności dobierania i stosowania strategii wspomagających rozwój dziecka oraz kompleksowego wsparcia rodziny w środowisku, opartych na rekomendowanych praktykach i dowodach naukowych, na podstawie integracji treści modułów tematycznych;
- promowanie współpracy, pracy zespołowej, umiejętności komunikacji, budowania relacji oraz postawy etycznej i postaw samodoskonalenia zawodowego.
Ramowy program studiów podyplomowych obejmuje łącznie 1065 godzin, w tym:
- 180 godzin przeznaczonych na kształcenie kierunkowe (pedagogika specjalna), w tym 60 godz. praktyka zawodowa,
- 885 godzin przeznaczonych jest na przygotowanie merytoryczne i przygotowanie dydaktyczno-metodyczne w ramach specjalności wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny, w tym 180 godz. praktyki zawodowej.
-
Planowany termin uruchomienia studiów: październik 2024 r (nie prowadzimy zajęć on-line)
- KROK 1 - Rejestracja w systemie IRK
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK
W celu dokonania rejestracji w systemie IRK kandydat: - zakłada osobiste konto rejestracyjne (identyfikatorem konta jest numer PESEL),
- wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia (prosimy o niewgrywanie dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz zdjęcia elektronicznego),
- dokonuje wyboru kierunku studiów.
- KROK 2 - Przesłanie wymaganych dokumentów na adres Biura Obsługi Osób Studiujących:
-
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
-
Biuro Obsługi Osób Studiujących
Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa -
budynek C, I piętro, pok. 3147
- lub bezpośrednie złożenie dokumentów w biurze (adres jak wyżej):
- godziny pracy:
poniedziałek – 9.00 – 14.00
wtorek – 9.00 – 14.00
środa – 9.00 – 14.00
czwartek – 9.00 – 14.00
piątek – dzień pracy wewnętrznej
-
sobota (w terminach zjazdów studiów niestacjonarnych) - Biuro Obsługi Osób Studiujących - 9.00-14.00
Wymagane dokumenty:
- podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kserokopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich.
Zasady naboru na studia podyplomowe:
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Obsługi Osób Studiujących (data złożenia lub data stempla pocztowego).
PLAN STUDIÓW
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I WSPARCIE RODZINY (finansowane ze środków MEiN) |
|||||||||
|
Pełna nazwa przedmiotu |
Kod jednostki |
semestr |
Łączny wymiar godzin |
Forma zal. |
Liczba punktów ECTS |
Forma zajęć i liczba godzin |
||
wyk |
ćw. |
warsz. |
|||||||
C. Kształcenie kierunkowe |
|||||||||
Przygotowanie pedagogiczne do pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
|||||||||
|
Pedagogika specjalna |
1002 |
I |
10 |
ZAL |
1 |
10 |
|
|
|
Psychospołeczne podstawy metodyki pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
1002 |
I |
50 |
E |
5 |
10 |
40 |
|
|
Dydaktyka specjalna |
1002 |
I |
30 |
E |
4 |
10 |
20 |
|
|
Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
1002 |
II |
30 |
ZO |
4 |
10 |
20 |
|
Razem |
120 |
|
14 |
40 |
80 |
||||
WWR - PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE |
|||||||||
E.1.1. Moduł: Model wczesnego wspomagania rozwoju - założenia, zasady i organizacja |
|||||||||
|
Model i standardy wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji |
1002 |
I |
15 |
ZAL |
1 |
15 |
|
|
|
Trening interpersonalny |
1002 |
I |
20 |
ZAL |
1 |
|
|
20 |
|
Monitoring i ewaluacja pracy w zespole (superwizja, interwizja ) |
1002 |
II |
15 |
ZO |
1 |
|
5 |
10 |
|
Profil kompetencyjny specjalisty WWR |
1002 |
IV |
5 |
ZAL |
1 |
|
5 |
|
|
Razem |
|
|
55 |
|
4 |
15 |
10 |
30 |
E.1.2. Moduł: Wsparcie rodziny w modelu wczesnego wspomagania rozwoju |
|||||||||
|
Ocena zasobów rodziny- ekomapa |
1002 |
II |
15 |
ZAL |
1 |
5 |
|
10 |
|
Metodyka pracy z rodziną |
1002 |
II |
30 |
ZO |
2 |
5 |
15 |
10 |
|
Trening umiejętności wychowawczych |
1002 |
III |
15 |
ZAL |
1 |
|
|
15 |
|
Prawne aspekty wsparcia rodziny |
1002 |
IV |
5 |
ZAL |
1 |
5 |
|
|
|
Razem |
|
|
65 |
|
5 |
15 |
15 |
35 |
E.1.3. Biomedyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka |
|||||||||
|
Pediatryczna opieka nad małym dzieckiem |
1002 |
I |
15 |
EGZ |
1 |
15 |
|
|
|
Neuropsychologia kliniczna dziecka |
1002 |
I |
20 |
EGZ |
2 |
20 |
|
|
|
Neurologia dziecięca |
1002 |
I |
20 |
EGZ |
2 |
20 |
|
|
|
Genetyczne zespoły zaburzeń |
2002 |
I |
10 |
ZAL |
1 |
10 |
|
|
|
Psychiatria dziecięca |
2002 |
II |
20 |
E |
1 |
20 |
|
|
|
Pierwsza pomoc przedmedyczna pediatryczna |
1002 |
I |
10 |
EGZ |
1 |
|
|
10 |
|
Fizjoterapia pediatryczna |
1002 |
II |
10 |
ZAL |
1 |
|
10 |
|
|
Razem |
|
|
105 |
|
9 |
85 |
10 |
10 |
E.1.4. Moduł: Psychospołeczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej |
|||||||||
|
Psychospołeczne uwarunkowania rozwoju małego dziecka w procesie uczenia się |
1002 |
I |
40 |
EGZ |
2 |
15 |
25 |
|
|
Psycholingwistyka rozwojowa - kształtowanie mowy i języka dzieci |
1002 |
II |
10 |
ZO |
1 |
|
10 |
|
|
Strategie i techniki w modelu behawioralno-poznawczo-rozwojowym w pracy z małym dzieckiem i jego rodziną |
1002 |
II |
10 |
ZAL |
1 |
|
10 |
|
|
Metodyka wspomagania rozwoju dziecka w codziennych aktywnościach (RBM) |
1002 |
III |
10 |
ZAL |
1 |
|
5 |
5 |
|
Zabawa- programy wspomagania rozwoju dziecka małego i w wieku przedszkolnym |
1002 |
IV |
15 |
ZAL |
2 |
|
10 |
5 |
Razem |
85 |
|
7 |
15 |
60 |
10 |
|||
E.1.5. Moduł: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami neurorozwojowymi i wspieranie jego rodziny |
|||||||||
|
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami neurorozwojowymi |
1002 |
III |
20 |
ZO |
2 |
|
20 |
|
|
Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) |
1002 |
III |
15 |
ZAL |
1 |
|
15 |
|
|
Wczesna interwencja logopedyczna |
1002 |
IV |
15 |
ZO |
1 |
|
10 |
5 |
|
Razem |
|
|
50 |
|
4 |
0 |
45 |
5 |
E.1.6. Moduł: Podstawy rehabilitacji dziecka z zaburzonym rozwojem psychoruchowym i wspierania jego rodziny |
|||||||||
Metody neurofizjologiczne oraz techniki pielęgnacji w rehabilitacji dziecięcej |
1002 |
II |
25 |
ZO |
2 |
|
15 |
10 |
|
|
Ergoterapia- terapia ręki w rozwoju małego dziecka |
1002 |
III |
15 |
ZAL |
1 |
|
10 |
5 |
|
Razem |
|
|
40 |
|
3 |
|
25 |
15 |
E.1.7. Moduł: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością słuchową i wspierania jego rodziny |
|||||||||
|
Audiologia pedagogiczna i techniczne środki korekcyjne |
1002 |
II |
10 |
EGZ |
1 |
5 |
5 |
|
|
Funkcjonalna ocena słuchu małego dziecka |
1002 |
II |
15 |
ZAL |
1 |
|
15 |
|
|
Metodyka zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu |
1002 |
III |
25 |
ZAL |
2 |
|
15 |
10 |
|
Razem |
|
|
50 |
|
4 |
5 |
35 |
10 |
E.1.8. Moduł: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzrokową i wspierania jego rodziny |
|||||||||
|
Anatomia, fizjologia i patologia układu wzrokowego |
1002 |
III |
10 |
EGZ |
1 |
10 |
|
|
|
Funkcjonalna ocena wzroku małego dziecka |
1002 |
III |
15 |
ZAL |
1 |
|
10 |
5 |
|
Rehabilitacja wzroku małego dziecka |
1002 |
IV |
25 |
ZAL |
2 |
|
15 |
10 |
|
Razem |
|
|
50 |
|
4 |
10 |
25 |
15 |
E.2.WWR - PRZYGOTOWANIE METODYCZNO-DYDAKTYCZNE |
|||||||||
E.2.1.Ocena możliwość i potrzeb dziecka |
|||||||||
|
Klasyfikacja ICF w modelu WWR (Klasyfikacja ICF i ICD w ocenie funkcjonalnej dziecka i planowaniu wsparcia terapeutycznego i środowiskowego) |
1002 |
II |
15 |
ZAL |
1 |
|
15 |
|
|
Ocena funkcjonalna rozwoju dziecka |
1002 |
II |
50 |
ZO |
4 |
|
50 |
|
|
Profil funkcjonalny dziecka- badania skriningowe |
1002 |
III |
15 |
ZO |
2 |
|
10 |
5 |
|
Razem |
|
|
80 |
|
7 |
0 |
75 |
5 |
E.2.2. Moduł: Wsparcie środowiskowe w WWR |
|||||||||
|
Społeczny model wsparcia rodziny i pracy środowiskowej |
1002 |
II |
5 |
|
1 |
5 |
|
|
|
Analiza zasobów środowiska |
1002 |
II |
10 |
|
1 |
|
10 |
|
|
Metodyka pracy środowiskowej |
1002 |
III |
30 |
|
2 |
|
30 |
|
|
Razem |
|
|
45 |
|
4 |
5 |
40 |
0 |
E.2.3. Moduł: Planowanie procesu WWR |
|||||||||
|
Aranżacja przestrzeni w środowisku dziecka i rodziny |
1002 |
IV |
10 |
ZAL |
1 |
|
10 |
|
|
Psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej edukacji |
1002 |
IV |
40 |
ZAL |
2 |
|
40 |
|
|
Metodyka konstruowanie indywidualnych planów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny |
1002 |
IV |
30 |
ZO |
4 |
|
30 |
|
Razem |
|
80 |
|
7 |
0 |
80 |
0 |
||
C.7., E.3. Moduł kwalifikacyjny- PRAKTYKA |
|||||||||
|
Praktyka zawodowa w placówkach edukacyjnych z dziećmi ze SPE (C.7) |
1002 |
II |
60 |
ZAL |
4 |
|
60 |
|
|
Praktyka asystencko-pedagogiczna w zespołach WWR (E3.WWR) |
1002 |
III |
60 |
ZAL |
4 |
|
60 |
|
|
Praktyka zawodowa: indywidualna praca środowiskowa z dzieckiem i rodziną (studium dziecka i rodziny) (E.3.WWR)-1 |
1002 |
III |
60 |
ZAL |
5 |
|
60 |
|
|
Praktyka zawodowa: indywidualna praca środowiskowa z dzieckiem i rodziną (studium dziecka i rodziny) (E.3.WWR)-2 |
1002 |
IV |
60 |
ZAL |
5 |
|
60 |
|
Razem praktyki |
240 |
18 |
0 |
240 |
0 |
||||
|
Kształcenie kierunkowe |
|
|
120 |
|
14 |
40 |
80 |
0 |
|
Przygotowanie merytoryczne |
|
|
460 |
|
40 |
145 |
225 |
130 |
|
Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne |
|
|
205 |
|
18 |
5 |
195 |
5 |
|
Razem (bez praktyk) |
|
|
825 |
|
72 |
190 |
500 |
135 |
|
Razem z praktykami |
|
|
1065 |
|
90 |
190 |
740 |
135 |
ROZKŁAD GODZIN W SEMESTRACH |
|
GODZ. |
|
ECTS |
wyk |
ćw. |
warsz |
||
I |
240 |
|
21 |
125 |
85 |
30 |
|||
II |
330 |
|
27 |
50 |
240 |
40 |
|||
III |
290 |
|
23 |
10 |
235 |
45 |
|||
IV |
205 |
|
19 |
5 |
180 |
20 |
|||
RAZEM |
1065 |
|
90 |
190 |
740 |
135 |