Kod | ZP-AET |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 30 |
Czas trwania | 3 semestry |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Nazwa studiów podyplomowych:
Arteterapia z elementami terapii pedagogicznej
Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):
dr Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
e-mail: plaskota@aps.edu.pl
Numer edycji studiów podyplomowych:
18
Czas trwania studiów i liczba semestrów:
01.10.2025 r.- 31.03.2027 r. 3 semestry
Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):
2500 zł x 3 semestry
Charakter studiów:
doskonalące
Wymagania wstępne:
Studia podyplomowe adresowane są do absolwentów studiów wyższych pierwszego/drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich w jednym z obszarów: sztuka, pedagogika, psychologia, medycyna (lub pokrewnych).
Oczekiwane kompetencje kandydata:
Studia przygotowują do pracy o charakterze pomocowym, wymagającej wysokiego poziomu zaangażowania osobistego, dojrzałości osobistej, społecznej oraz otwartości na innych. Od kandydatów oczekuje się nie tylko kreatywności i wrażliwości artystycznej, ale przede wszystkim odpowiedzialności, empatii, gotowości do pracy na głębokim poziomie relacji interpersonalnych i umiejętności funkcjonowania w grupie. Kandydat musi dobrze odnajdywać się pracy warsztatowej, która wymaga intensywnej interakcji z innymi uczestnikami — zarówno w roli prowadzącego, jak i uczestnika. Zajęcia angażują emocjonalnie i wymagają dzielenia się własnymi refleksjami, doświadczeniem, a często także wejścia w rolę osoby wspierającej czy animującej proces twórczy w kontekście terapeutycznym. Wymagane jest zrozumienie roli arteterapeuty w relacji pomocowej oraz umiejętność podejmowania refleksji nad procesem grupowym i własnym w nim funkcjonowaniem.
Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):
1. Etap: złożenie dokumentów
Do udziału w postępowaniu rekrutacyjnym uprawnia przesłanie kompletu dokumentów w ustalonym terminie, zgodnie z informacjami podanymi w systemie IRK. Zgłoszenia niekompletne lub przesłane po terminie nie będą rozpatrywane. Dokumenty należy złożyć w Zespole ds. Rekrutacji (pokój 3123) lub przesłać mailowo na adres: biurorekrutacji@aps.edu.pl do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK. Decyduje data wpływu lub data stempla pocztowego.
2. Etap: przesłanie kwestionariusza rekrutacyjnego
Kandydaci, którzy złożą komplet wymaganych dokumentów, zobowiązani są do wypełnienia kwestionariusza rekrutacyjnego. Kwestionariusz rekrutacyjny zostanie przesłany kandydatom drogą mailową w ciągu 3 dni roboczych od zakończenia terminu składania kompletu dokumentów rekrutacyjnych. Wiadomość zostanie wysłana na adres e-mail podany przez kandydata w systemie IRK. Kandydat jest zobowiązany do sprawdzania poczty elektronicznej oraz przesłania wypełnionego kwestionariusza w terminie wskazanym w wiadomości.
3. Etap: Analiza kwestionariusza rekrutacyjnego
Kwestionariusz stanowi podstawę do oceny motywacji, poziomu refleksyjności, doświadczenia oraz predyspozycji osobistych i społecznych do podjęcia studiów z zakresu arteterapii. Kwestionariusz zawiera zestaw pytań otwartych. Odpowiedzi powinny być sformułowane samodzielnie, w sposób wyczerpujący, spójny i świadomy.
Podczas analizy komisja bierze pod uwagę następujące aspekty:
- Zrozumienie i zainteresowanie arteterapią.
- Umiejętność komunikacji interpersonalnej i empatii, zdolność wchodzenia w relacje, reagowania na potrzeby drugiego człowieka, szczególnie w kontekście pracy pomocowej.
- Motywacja do rozwoju osobistego i zawodowego w dziedzinie arteterapii, w tym posiadanie planów dalszego, osobistego rozwoju w zakresie sztuki i edukacji, który określa obszar działań, które kandydat chce podjąć, aby podnieść swoje kompetencje i umiejętności w wybranym zakresie.
- Doświadczenie zawodowe i/lub wolontariat związany z grupowymi/ indywidualnymi działaniami pomocowymi, edukacyjnymi, artystycznymi.
- Odporność psychiczna i dojrzałość osobista, rozumiana jako umiejętność adekwatnego reagowania na sytuacje trudne.
- Refleksyjność i świadomość własnych zasobów oraz ograniczeń.
Ocena i kwalifikacja
Kwestionariusze są oceniane przez komisję rekrutacyjną składającą się z co najmniej dwóch osób, w tym przewodniczącego. Każdy z członków komisji dokonuje oceny niezależnie, przyznając punkty według ustalonej skali. Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną wszystkich ocen przyznanych przez członków komisji.
Lista rezerwowa
W przypadku większej liczby kandydatów niż dostępnych miejsc, powstaje lista rezerwowa. Osoby znajdujące się na niej mogą zostać zakwalifikowane w przypadku rezygnacji osób wcześniej przyjętych — według kolejności wynikającej z punktacji.
Decyzje komisji i procedura odwoławcza
Od decyzji Komisji Rekrutacyjnej przysługuje kandydatowi odwołanie w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia. Podstawą odwołania może być wyłącznie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji. W przypadku braku wolnych miejsc na studiach, nawet pozytywne rozpatrzenie odwołania nie skutkuje automatycznym przyjęciem na studia.
Ogłoszenie wyników
Wyniki postępowania rekrutacyjnego zostaną ogłoszone w ciągu 7 dni roboczych od zakończenia analizy kwestionariuszy. Termin ten zostanie podany kandydatom droga mailową. Informacja o wynikach będzie dostępna na indywidualnym koncie kandydata w systemie IRK, w zakładce „Zgłoszenia rekrutacyjne” → „status kwalifikacji” → „wyniki”.
Wymagane dokumenty:
- Podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- Kserokopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu po przyjęciu na studia w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich.
Cel kształcenia:
Poszerzanie wiedzy w zakresie ARTETERAPII i jej zastosowania w działaniach ukierunkowanych na terapię i wspieranie rozwoju podmiotowego.
Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:
Słuchacz nabywa wiedzę z podstaw arteterapii w podejściu multimodalnym. Nabywa umiejętność prowadzenia działań terapeutycznych w formie warsztatów artystyczno-edukacyjnych, sesji arteterapeutycznych, projektów integracyjnych bazujących na doświadczaniu sztuki.
Placówki edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze, resocjalizacyjne, rewalidacyjne, socjoterapeutyczne, terapeutyczne, podmioty lecznicze.
Podstawy kwalifikacji (jeśli są) i uprawnienia zawodowe:
Nie dotyczy
Minimalna liczba Słuchaczy:
30
Warunki ukończenia studiów:
Obecność na zajęciach, pozytywny wynik egzaminów cząstkowych, zaliczeń ćwiczeń objętych planem studiów. Złożenie pracy końcowej i uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego Dopuszczalna jest 5% absencja w ciągu semestru.
Terminarz zjazdów (daty):
1. zjazd 10-11-12 październik 2025
2. zjazd 7-8-9 listopad 2025
3. zjazd 5-6-7 grudzień 2025
4. zjazd 16-17-18 styczeń 2026
5. zjazd 13-14-15 luty 2026
6. zjazd 20-21-22 marzec 2026
7. zjazd 10-11-12 kwiecień 2026
8. zjazd 8-9-10 maj 2026
9. zjazd 5-6-7 czerwiec 2026
10. zjazd 25-26-27 wrzesień 2026
11. zjazd 23-24-25 październik 2026
12. zjazd 20-21-22 listopad 2026
13. zjazd 11-12-13 grudzień 2026
14. zjazd 15-16-17 styczeń 2027
15. zjazd 19-20-21 luty 2027
16. zjazd 26-27-28 marzec 2027
Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):
374 godziny dydaktyczne realizowane stacjonarnie (100%)
Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):
14 godzin Mazowieckie Specjalistyczne Centrum Zdrowia im prof. J. Mazurkiewicza. Istnieje możliwość realizacji dodatkowych godzin praktyk poza programem studiów w MSCZ.
Dane kontaktowe:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Zespół ds. Rekrutacji
ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
budynek C, I piętro, pok. 3123
e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
tel. 22 589 36 78
tel. 22 589 36 00 wew. 3123
godziny otwarcia:
poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
piątek – dzień pracy wewnętrznej
W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów
Dodatkowe informacje:
Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.