Kod | ZP-EIW |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 28 |
Czas trwania | 3 semestry |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Nazwa studiów podyplomowych:
EDUKACJA INTEGRACYJNA I WŁĄCZAJĄCA
Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):
dr Magda Lejzerowicz
e-mail: mlejzerowicz@aps.edu.pl
Numer edycji studiów podyplomowych:
13
Czas trwania studiów i liczba semestrów:
3 semestry
01.10.2025 – 31.03.2027
Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):
2300 zł x 3 semestry = 6900 zł
Charakter studiów:
kwalifikacyjne/doskonalące
Wymagania wstępne:
studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych (osób, które ukończyły studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie) oraz posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Oczekiwane kompetencje kandydata:
Kandydat posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.
Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej lub mailowo na adres biurorekrutacji@aps.edu.pl) w Zespole ds. Rekrutacji do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzone jest przez kierownika studiów podyplomowych na podstawie dostarczonych prawidłowo i kompletnie dokumentów, zakończone podjęciem decyzji o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu kandydata.
Wymagane dokumenty:
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kserokopia dyplomu/ów ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich,
- dokument potwierdzający posiadanie przygotowania pedagogicznego,
- potwierdzenie uiszczenia opłaty rekrutacyjnej
Przyjmujemy tylko kompletne dokumenty.
Cel kształcenia:
przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w warunkach kształcenia integracyjnego i ogólnodostępnego.
Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:
Absolwent studiów podyplomowych Edukacja integracyjna i włączająca prezentuje postawy humanistyczne: otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie z niepełnosprawnością i wymagającego pomocy.
Absolwent posiada umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych dzieci i młodzieży oraz odchyleń organicznych, psychicznych i społecznych. Posiada wiedzę o możliwościach edukacyjnych, metodach oddziaływania rewalidacyjnego, rehabilitacyjnego i resocjalizacyjnego. Posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, w szczególności: rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych, konstruowania i realizacji indywidualnych programów edukacyjnych oraz integrowania grupy.
Absolwent jest przygotowany do współorganizacji kształcenia integracyjnego/włączającego. Posiada umiejętności organizowania i koordynowania kształcenia specjalnego ucznia z niepełnosprawnością w edukacji integracyjnej i włączającej, koordynowania działań zespołu nauczycieli i specjalistów w zakresie diagnozowania i opracowywania indywidualnych programów edukacyjnych.
Absolwent zdobędzie wiedzę i umiejętności do pracy z uczniami: z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami wzroku, zaburzeniami słuchu, z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą, w tym z chorobą psychiczną, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z uczniem niedostosowanym społecznie oraz zagrożonym niedostosowaniem społecznym, zaburzeniami zachowania i emocji, z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, uczniem z zaburzeniami komunikacji i sprawności językowej w placówkach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Absolwent studiów będzie organizował i koordynował proces kształcenia specjalnego ucznia z niepełnosprawnością w placówce ogólnodostępnej i integracyjnej.
Podstawy kwalifikacji (jeśli są) i uprawnienia zawodowe:
Podstawy prawne kwalifikacji
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102)
Możliwości zatrudnienia absolwentów studiów na stanowisku nauczyciela wspomagającego w:
- przedszkolach integracyjnych;
- szkołach integracyjnych;
- klasach integracyjnych
- klasach ogólnodostępnych.
Minimalna liczba Słuchaczy:
28
Warunki ukończenia studiów:
Warunki ukończenia studiów:
· obecność i aktywne uczestnictwo na zajęciach,
· zaliczenie trzech semestrów - zaliczenie wszystkich przedmiotów zawartych w programie studiów.
· zaliczenie praktyk pedagogicznych określonych na początku studiów.
Studia kończą się egzaminem końcowym ustnym z zagadnień ze studiowanego obszaru.
Terminarz zjazdów (daty):
Semestr 1
11.10.2025 – 12.10.2025
25.10.2025 – 26.10.2025
15.11.2025 – 16.11.2025
29.11.2025 – 30.11.2025
6.12.2025 – 7.12.2025
20.12.2025 – 21.12.2025
17.01.2026 – 18.01.2026
7.02.2026 –8.02.2026
Semestr 2
7.03.2026 – 8.03.2026
21.03.2026 – 22.03.2026
11.04.2026 – 12.04.2026
25.04.2026 – 26.04.2026
9.05.2026 – 10.05.2026
23.05.2026 – 24.05.2026
6.06.2026 – 7.06.2026
20.06.2026 – 21.06.2026
Semestr 3
10.10.2026 – 11.10.2026
24.10.2026 – 25.10.2026
14.11.2026 – 15.11.2026
28.11.2026 – 29.11.2026
5.12.2026 – 6.12.2026
19.12.2026 – 20.12.2026
16.01.2027 – 17.01.2027
30.01.2027 – 31.01.2027
20.02.2027 – 21.02.2027 – egzamin ustny kończący studia
Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):
440 godzin dydaktycznych 53 ECTS/ 3 semestry/
Zajęcia realizowane stacjonarnie 100%
Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):
120 godzin praktyk zawodowych (6 ECTS)
Praktyka asystencko-pedagogiczna -1 (40 h; przedszkole)
Praktyka asystencko-pedagogiczna -2 (40 h; szkoła/klasy młodsze)
Praktyka asystencko-pedagogiczna -3 (40 h; szkoła/klasy IV-VIII)
Dane kontaktowe:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Zespół ds. Rekrutacji
ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
budynek C, I piętro, pok. 3123
e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
tel. 22 589 36 78
tel. 22 589 36 00 wew. 3123
godziny otwarcia:
poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
piątek – dzień pracy wewnętrznej
W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów
Dodatkowe informacje
Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.
PEDAGOGIKA SPECJALNA (PC)
Studia podyplomowe - Edukacja integracyjna i włączająca
|
|
|
|||||||||||||
Kod w USOS |
Kod i nazwa przedmiotu |
Kod jednostki organizacyjnej |
Semestr studiów |
Łączny wymiar godzin |
Forma zaliczenia |
Liczba punktów ECTS |
|
||||||||
I semstr |
II semestr |
III semestr |
|||||||||||||
wyk. |
ćw. |
lab./w |
wyk. |
ćw. |
lab./w |
wyk. |
ćw. |
lab./w |
|||||||
|
Kształcenie kierunkowe (C) |
||||||||||||||
|
C.2. Przygotowanie psychologiczne do pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
||||||||||||||
SP-PDI |
Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży ze SPE |
10020000 |
I |
30 |
EGZ. |
3 |
15 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
SP-PKM |
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży |
10020000 |
I |
30 |
EGZ. |
3 |
15 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
Razem |
60 |
|
6 |
30 |
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
60 |
|
|
|||||||||||||
60 |
|||||||||||||||
|
C.3. Przygotowanie pedagogiczne do pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
||||||||||||||
SP-PDS2 |
Pedagogika specjalna |
10020000 |
I |
15 |
ZAL-OCENA |
2 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
SP-PKS |
Prawne podstawy kształcenia uczniów z SPE |
10020000 |
I |
15 |
ZAL-OCENA |
2 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
SP-SWU |
Systemy wsparcia uczniów ze SPE |
10020000 |
I |
15 |
ZAL |
1 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
SP-RDS |
Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
10020000 |
I |
15 |
ZAL |
1 |
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
Razem |
60 |
|
|
45 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
60 |
|
|
|||||||||||||
6 |
60 |
||||||||||||||
|
C.5. Dydaktyka specjalna |
||||||||||||||
SP-DYD |
Dydaktyka specjalna |
10020000 |
II |
30 |
EGZ. |
4 |
|
|
|
15 |
15 |
|
|
|
|
Razem |
30 |
|
4 |
|
|
|
15 |
15 |
|
|
|
|
|||
|
30 |
|
|||||||||||||
30 |
|||||||||||||||
|
C.6. Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
||||||||||||||
SP-DPE |
Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
10020000 |
II |
30 |
EGZ. |
4 |
|
|
|
15 |
15 |
|
|
|
|
Razem |
30 |
|
4 |
|
|
|
15 |
15 |
|
|
|
|
|||
|
30 |
|
|||||||||||||
30 |
|||||||||||||||
RAZEM moduł Kształcenia kierunkowego |
180 |
|
20 |
75 |
45 |
|
30 |
30 |
|
|
|
|
|||
180 |
|||||||||||||||
|
Edukacja włączająca (D) |
||||||||||||||
|
D.1. Teorie edukacji integracyjnej i włączającej |
||||||||||||||
SP-TRW |
Teorie wykluczenia społecznego |
10020000 |
I |
10 |
ZAL |
1 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
SP-PIW |
Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej |
10020000 |
I |
10 |
ZAL-OCENA |
2 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
SP-KPL |
Kompetencje pedagoga specjalnego |
10020000 |
II |
10 |
ZAL |
1 |
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|||
20 |
10 |
|
|||||||||||||
Razem |
30 |
4 |
30 |
||||||||||||
|
D.2. Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych i opracowywanie indywidualnych programów edukacyjnych |
||||||||||||||
zmiana liczby |
Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia |
10020000 |
II |
85 |
ZAL-OCENA |
8 |
|
|
|
5 |
80 |
|
|
|
|
SP-KET |
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno- |
10020000 |
III |
15 |
ZAL-OCENA |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
Razem |
100 |
|
10 |
|
|
|
5 |
80 |
|
|
15 |
|
|||
|
85 |
15 |
|||||||||||||
100 |
|||||||||||||||
|
D.3. Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych |
||||||||||||||
SP-MKG |
Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych |
10020000 |
III |
90 |
ZAL-OCENA |
9 |
|
|
|
|
|
|
10 |
80 |
|
Razem |
90 |
|
9 |
|
|
|
|
|
|
10 |
80 |
|
|||
|
|
90 |
|||||||||||||
90 |
|||||||||||||||
|
D.4. Programy wychowawcze w edukacji integracyjnej i włączającej |
||||||||||||||
SP-SJS |
Szkoła jako środowisko wychowawcze |
10020000 |
III |
10 |
ZAL |
1 |
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
SP-ZDM |
Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży |
10020000 |
III |
10 |
ZAL |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
zmiana liczby |
Warsztat wychowawczy pedagoga |
10020000 |
III |
10 |
ZAL |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
SP-KPW |
Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych |
10020000 |
III |
10 |
ZAL |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
Razem |
40 |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
10 |
30 |
|
|||
|
|
40 |
|||||||||||||
40 |
|||||||||||||||
|
D.6. Praktyki zawodowe (120h; 6ECTS) |
||||||||||||||
SP-P-EIWa |
Praktyka asystencko-pedagigiczna -1 |
10020000 |
I |
40 |
ZAL |
2 |
|
|
40 |
|
|
|
|
|
|
SP-P-EIWb |
Praktyka asystencko-pedagigiczna - 2 |
10020000 |
II |
40 |
ZAL |
2 |
|
|
|
|
|
40 |
|
|
|
SP-P-EIWc |
Praktyka asystencko-pedagigiczna - 3 |
10020000 |
III |
40 |
ZAL |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
40 |
Razem |
120 |
|
6 |
|
|
40 |
|
|
40 |
|
|
40 |
|||
40 |
40 |
40 |
|||||||||||||
120 |
|||||||||||||||
RAZEM moduł EDUKACJI WŁACZAJĄCEJ |
260 |
|
33 |
20 |
|
40 |
15 |
80 |
40 |
40 |
|
40 |
|||
0 |
|||||||||||||||
semstr studiów |
EIW |
|
|||||||||||||
godz. |
ECTS |
||||||||||||||
semestr 1 |
140 |
17 |
|||||||||||||
semestr 2 |
155 |
19 |
|||||||||||||
semestr 3 |
145 |
17 |
|||||||||||||
razem |
440 |
53 |