Rekrutacja na studia podyplomowe 2025/26

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Edukacja integracyjna i włączająca

Szczegóły
Kod ZP-EIW
Jednostka organizacyjna Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Forma studiów Niestacjonarne
Poziom kształcenia Podyplomowe
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 28
Czas trwania 3 semestry
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Tura 1 (18.07.2025 15:00 – 14.09.2025 23:59)

Nazwa studiów podyplomowych:

EDUKACJA INTEGRACYJNA I WŁĄCZAJĄCA

Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):

dr Magda Lejzerowicz

e-mail: mlejzerowicz@aps.edu.pl

Numer edycji studiów podyplomowych:

13

Czas trwania studiów i liczba semestrów:

3 semestry

 01.10.2025 – 31.03.2027

Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):

2300 zł x 3 semestry = 6900 zł

Charakter studiów:

kwalifikacyjne/doskonalące

Wymagania wstępne:

studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych (osób, które ukończyły studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie) oraz posiadających przygotowanie pedagogiczne.

Oczekiwane kompetencje kandydata:

Kandydat posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.

Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):

Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.

Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej lub mailowo na adres biurorekrutacji@aps.edu.pl) w Zespole ds. Rekrutacji do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK (data złożenia lub data stempla pocztowego).

Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzone jest przez kierownika studiów podyplomowych na podstawie dostarczonych prawidłowo i kompletnie dokumentów, zakończone podjęciem decyzji o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu kandydata.

Wymagane dokumenty:

-       podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,

-       kserokopia dyplomu/ów ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich,

-       dokument potwierdzający posiadanie przygotowania pedagogicznego,

-       potwierdzenie uiszczenia opłaty rekrutacyjnej

Przyjmujemy tylko kompletne dokumenty.

Cel kształcenia:

przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi  (SPE) w warunkach kształcenia integracyjnego i ogólnodostępnego.

Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:

Absolwent studiów podyplomowych Edukacja integracyjna i włączająca prezentuje postawy humanistyczne: otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie z niepełnosprawnością i wymagającego pomocy.

Absolwent posiada umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych dzieci i młodzieży oraz odchyleń organicznych, psychicznych  i społecznych. Posiada wiedzę o możliwościach edukacyjnych, metodach oddziaływania rewalidacyjnego, rehabilitacyjnego i resocjalizacyjnego. Posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, w szczególności: rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych, konstruowania i realizacji indywidualnych programów edukacyjnych oraz integrowania grupy.

Absolwent jest przygotowany do współorganizacji  kształcenia integracyjnego/włączającego. Posiada umiejętności organizowania i koordynowania kształcenia specjalnego ucznia z niepełnosprawnością w edukacji integracyjnej i włączającej, koordynowania działań zespołu nauczycieli i specjalistów w zakresie diagnozowania i opracowywania indywidualnych programów edukacyjnych.

Absolwent zdobędzie wiedzę i umiejętności do pracy z uczniami: z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami wzroku, zaburzeniami słuchu, z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą, w tym z chorobą psychiczną, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z uczniem niedostosowanym społecznie oraz zagrożonym niedostosowaniem społecznym, zaburzeniami zachowania i emocji, z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, uczniem z zaburzeniami komunikacji i sprawności językowej w placówkach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Absolwent studiów będzie organizował i koordynował proces kształcenia specjalnego ucznia z niepełnosprawnością w placówce ogólnodostępnej i integracyjnej.

Podstawy kwalifikacji (jeśli są) i uprawnienia zawodowe:

Podstawy prawne kwalifikacji

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102)

Możliwości zatrudnienia absolwentów studiów na stanowisku nauczyciela wspomagającego w:

-       przedszkolach integracyjnych;

-       szkołach integracyjnych;

-       klasach integracyjnych

-       klasach ogólnodostępnych.

Minimalna liczba Słuchaczy:

28

Warunki ukończenia studiów:

Warunki ukończenia studiów:

·      obecność i aktywne uczestnictwo na zajęciach,

·      zaliczenie trzech semestrów  - zaliczenie wszystkich przedmiotów zawartych  w programie studiów.

·      zaliczenie praktyk pedagogicznych określonych na początku studiów.

 Studia kończą się  egzaminem końcowym ustnym z zagadnień ze studiowanego obszaru.

Terminarz zjazdów (daty):

Semestr 1

11.10.2025 – 12.10.2025
25.10.2025 – 26.10.2025
15.11.2025 – 16.11.2025
29.11.2025 – 30.11.2025
6.12.2025 – 7.12.2025
20.12.2025 – 21.12.2025
17.01.2026 – 18.01.2026
7.02.2026 –8.02.2026

Semestr 2

7.03.2026 – 8.03.2026
21.03.2026 – 22.03.2026
11.04.2026 – 12.04.2026
25.04.2026 – 26.04.2026
9.05.2026 – 10.05.2026
23.05.2026 – 24.05.2026
6.06.2026 – 7.06.2026
20.06.2026 – 21.06.2026

Semestr 3

10.10.2026 – 11.10.2026
24.10.2026 – 25.10.2026
14.11.2026 – 15.11.2026
28.11.2026 – 29.11.2026
5.12.2026 – 6.12.2026
19.12.2026 – 20.12.2026
16.01.2027 – 17.01.2027
30.01.2027 – 31.01.2027
20.02.2027 – 21.02.2027 – egzamin ustny kończący studia

Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):

440 godzin dydaktycznych 53 ECTS/ 3 semestry/
Zajęcia realizowane stacjonarnie 100%

Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):

120 godzin praktyk zawodowych (6 ECTS)
Praktyka asystencko-pedagogiczna -1 (40 h; przedszkole)
Praktyka asystencko-pedagogiczna -2 (40 h; szkoła/klasy młodsze)
Praktyka asystencko-pedagogiczna -3 (40 h; szkoła/klasy IV-VIII)

Dane kontaktowe:

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Zespół ds. Rekrutacji
ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
budynek C, I piętro, pok. 3123

e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
tel. 22 589 36 78
tel. 22 589 36 00 wew. 3123

godziny otwarcia:
poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
piątek – dzień pracy wewnętrznej

W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów

Dodatkowe informacje

Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.

 

PEDAGOGIKA SPECJALNA (PC)

Studia podyplomowe - Edukacja integracyjna i włączająca 

 

 

 

 

Kod w USOS

Kod i nazwa przedmiotu

Kod jednostki organizacyjnej

Semestr studiów

Łączny wymiar godzin

Forma zaliczenia

Liczba punktów ECTS

 

I semstr

II semestr

III semestr

wyk.

ćw.

lab./w
ar.

wyk.

ćw.

lab./w
ar.

wyk.

ćw.

lab./w
ar.

 

Kształcenie kierunkowe (C)

 

C.2. Przygotowanie psychologiczne do pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

SP-PDI

Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży ze SPE

10020000

I

30

EGZ.

3

15

15

 

 

 

 

 

 

 

SP-PKM

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży

10020000

I

30

EGZ.

3

15

15

 

 

 

 

 

 

 

Razem

60

 

6

30

30

 

 

 

 

 

 

 

60

 

 

60

 

C.3. Przygotowanie pedagogiczne do pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

SP-PDS2

Pedagogika specjalna

10020000

I

15

ZAL-OCENA

2

15

 

 

 

 

 

 

 

 

SP-PKS

Prawne podstawy kształcenia uczniów z SPE

10020000

I

15

ZAL-OCENA

2

15

 

 

 

 

 

 

 

 

SP-SWU

Systemy wsparcia uczniów ze SPE

10020000

I

15

ZAL

1

15

 

 

 

 

 

 

 

 

SP-RDS

Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

10020000

I

15

ZAL

1

 

15

 

 

 

 

 

 

 

Razem

60

 

 

45

15

 

 

 

 

 

 

 

60

 

 

6

60

 

C.5. Dydaktyka specjalna

SP-DYD

Dydaktyka specjalna

10020000

II

30

EGZ.

4

 

 

 

15

15

 

 

 

 

Razem

30

 

4

 

 

 

15

15

 

 

 

 

 

30

 

30

 

C.6. Diagnostyka w pedagogice specjalnej

SP-DPE

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

10020000

II

30

EGZ.

4

 

 

 

15

15

 

 

 

 

Razem

30

 

4

 

 

 

15

15

 

 

 

 

 

30

 

30

RAZEM moduł Kształcenia kierunkowego

180

 

20

75

45

 

30

30

 

 

 

 

180

 

Edukacja włączająca  (D)

 

D.1. Teorie edukacji integracyjnej i włączającej

SP-TRW

Teorie wykluczenia społecznego

10020000

I

10

ZAL

1

10

 

 

 

 

 

 

 

 

SP-PIW

Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej

10020000

I

10

ZAL-OCENA

2

10

 

 

 

 

 

 

 

 

SP-KPL

Kompetencje pedagoga specjalnego

10020000

II

10

ZAL

1

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

10

 

 

 

 

 

20

10

 

Razem

30

4

30

 

D.2. Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych i opracowywanie indywidualnych programów edukacyjnych

zmiana liczby
godzin

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia

10020000

II

85

ZAL-OCENA

8

 

 

 

5

80

 

 

 

 

SP-KET

Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-
terapeutycznych

10020000

III

15

ZAL-OCENA

2

 

 

 

 

 

 

 

15

 

Razem

100

 

10

 

 

 

5

80

 

 

15

 

 

85

15

100

 

D.3. Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych

SP-MKG

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych

10020000

III

90

ZAL-OCENA

9

 

 

 

 

 

 

10

80

 

Razem

90

 

9

 

 

 

 

 

 

10

80

 

 

 

90

90

 

D.4. Programy wychowawcze w edukacji integracyjnej i włączającej

SP-SJS

Szkoła jako środowisko wychowawcze

10020000

III

10

ZAL

1

 

 

 

 

 

 

10

 

 

SP-ZDM

Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży

10020000

III

10

ZAL

1

 

 

 

 

 

 

 

10

 

zmiana liczby
godzin

Warsztat wychowawczy pedagoga

10020000

III

10

ZAL

1

 

 

 

 

 

 

 

10

 

SP-KPW

Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych

10020000

III

10

ZAL

1

 

 

 

 

 

 

 

10

 

Razem

40

 

4

 

 

 

 

 

 

10

30

 

 

 

40

40

 

D.6. Praktyki zawodowe (120h; 6ECTS)

SP-P-EIWa

Praktyka asystencko-pedagigiczna -1

10020000

I

40

ZAL

2

 

 

40

 

 

 

 

 

 

SP-P-EIWb

Praktyka asystencko-pedagigiczna - 2

10020000

II

40

ZAL

2

 

 

 

 

 

40

 

 

 

SP-P-EIWc

Praktyka asystencko-pedagigiczna - 3

10020000

III

40

ZAL

2

 

 

 

 

 

 

 

 

40

Razem

120

 

6

 

 

40

 

 

40

 

 

40

40

40

40

120

RAZEM moduł EDUKACJI WŁACZAJĄCEJ

260

 

33

20

 

40

15

80

40

40

 

40

0

 
 

semstr studiów

EIW

 

godz.

ECTS

semestr 1

140

17

semestr 2

155

19

semestr 3

145

17

razem

440

53