Rekrutacja na studia podyplomowe 2025/26

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Terapia pedagogiczna

Szczegóły
Kod ZP-TPE
Jednostka organizacyjna Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Forma studiów Niestacjonarne
Poziom kształcenia Podyplomowe
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 24
Czas trwania 3 semestry
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Tura 1 (10.07.2025 16:20 – 14.09.2025 23:59)

Nazwa studiów podyplomowych:

Terapia pedagogiczna

Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):

mgr Julia Więckiewicz-Modrzewska

jwieckiewicz@aps.edu.pl
wew. 3532

Numer edycji studiów podyplomowych:

ZP-TPE-11

Czas trwania studiów i liczba semestrów:

01.10.2025-31.03.2027 (3 semestry)

Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):

2 600 zł x 3 semestry

Charakter studiów:

kwalifikacyjne/doskonalące

Wymagania wstępne:

Ukończone: 1) studia magisterskie w zakresie pedagogiki, pedagogiki specjalnej lub 2) studia magisterskie przygotowujące do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć oraz obowiązkowo przygotowanie pedagogiczne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 453).

Oczekiwane kompetencje kandydata:

Kandydat powinien mieć podstawową wiedzę pedagogiczną i psychologiczną na temat rozwoju człowieka, posiadać przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań terapeutycznych, a także być gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):

Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.

Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej lub mailowo na adres biurorekrutacji@aps.edu.pl) w Zespole ds. Rekrutacji do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK (data złożenia lub data stempla pocztowego).

Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzone jest przez kierownika studiów podyplomowych na podstawie dostarczonych prawidłowo i kompletnie dokumentów, zakończone podjęciem decyzji o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu kandydata.

Wymagane dokumenty:

  • podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
  • kserokopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich,
  • ewentualnie w razie potrzeby zaświadczenie o przygotowaniu pedagogicznym.

Cel kształcenia:

Cel kształcenia

przygotowanie kadry do realizacji zadań z zakresu terapii pedagogicznej

Kwalifikacje

Studia dają pełne kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej. Absolwent jest przygotowany do pracy na stanowisku:

1. nauczyciela zajęć specjalistycznych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz

2. nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne w przedszkolu, szkole i placówce (nauczyciel – specjalista terapii pedagogicznej), a w szczególności do prowadzenia

zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

zajęć wspomagających wychowawczą funkcję rodziny, zapobiegających zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów oraz wspierających ich rozwój.

Ponadto absolwenci uzyskują kompetencje do prowadzenia:

zajęć rozwijających umiejętności uczenia się

zajęć rozwijających umiejętności społeczne

Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:

Absolwent studiów podyplomowych z terapii pedagogicznej to specjalista wyposażony w zaawansowaną wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozy, terapii oraz wsparcia rozwoju dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Posiada kompetencje pozwalające na skuteczne prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, terapeutycznych oraz profilaktycznych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczniów o zróżnicowanych problemach edukacyjnych i emocjonalnych.

Dzięki zdobytym kwalifikacjom absolwent jest w stanie identyfikować i analizować specyficzne trudności w nauce, takie jak dysleksja, dysgrafia czy dyskalkulia, a także podejmować działania mające na celu stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego uczniów. Zna nowoczesne metody pracy terapeutycznej, potrafi tworzyć indywidualne programy terapeutyczne i skutecznie je wdrażać, współpracując z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami.

Podstawy kwalifikacji (jeśli są) i uprawnienia zawodowe:

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz.2102)

Minimalna liczba Słuchaczy:

24

Warunki ukończenia studiów:

Warunkiem ukończenia studiów jest uczestniczenie w zajęciach, zaliczanie przedmiotów w poszczególnych semestrach oraz realizacja projektu badawczego i przedstawienie jego rezultatów podczas egzaminu końcowego.

Terminarz zjazdów (daty):

semestr ZIMOWY 2025/26 (semestr 1) 

  1. 11-12 października 2025r.
  2. 25-26 października 2025r.
  3. 15-16 listopada 2025r.
  4. 29 - 30 listopada 2025r.
  5. 13-14 grudnia 2025r.
  6. 10-11 stycznia 2026r.
  7. 24 - 25 stycznia 2026r.
  8. 7 - 8 lutego 2026r.

semestr LETNI 2025/26 (semestr 2)

  1. 7-8 marca 2026r.
  2. 21-22 marca 2026r.
  3. 11-12 kwietnia 2026r.
  4. 25-26 kwietnia 2026r.
  5. 9-10 maja 2026r.
  6. 30-31 maja 2026r.
  7. 13-14 czerwca 2026r.
  8. 27-28 czerwca 2026r.

semestr ZIMOWY 2026/27 (semestr 3) 

  1. 10-11 października 2026r.
  2. 24-25 października 2026r.
  3. 14-15 listopada 2026r.
  4. 28 - 29 listopada 2026r.
  5. 12-13 grudnia 2026r.
  6. 9-10 stycznia 2027r.
  7. 23 - 24 stycznia 2027r.
  8. 13 - 14 lutego 2027r.

Z przyczyn niezależnych od organizatora terminy zjazdów mogą ulec zmianie.

Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):

450 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie (100%)

Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):

1. Planowane są hospitacje w placówkach prowadzących zajęcia specjalistyczne w niewielkich grupach (5 godz.).

2. Praktyki indywidualne (łącznie 180 godz.) odbywać się będą w placówkach oświatowych (szkoła i poradnia psychologiczno-pedagogiczna) prowadzących działalność z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej. Istnieje możliwość odbycia praktyki w miejscu zamieszkania.

I. Praktyka asystencka (40-przedszkole/szkoła, 20- poradnia)

II. Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła)

III. Praktyka pedagogiczna  (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła)

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591).

Dane kontaktowe:

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Zespół ds. Rekrutacji
ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
budynek C, I piętro, pok. 3123

e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
tel. 22 589 36 78
tel. 22 589 36 00 wew. 3123

godziny otwarcia:
poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
piątek – dzień pracy wewnętrznej

W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów

Dodatkowe informacje

Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.

 

Plan studiów

Kierunek: Pedagogika specjalna (PC), specjalność: Terapia pedagogiczna

Studia podyplomowe, niestacjonarne

Pełna nazwa przedmiotu

Łączny wymiar  godzin

Forma zaliczenia

Liczba punktów ECTS

Forma zajęć i liczba godzin

Sem. I

Sem. II

Sem. III

wyk.

ćw.

wyk.

ćw.

wyk.

ćw.

I. TERAPIA PEDAGOGICZNA

                 

Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej

10

EGZ

1

10

         

Prawne podstawy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

5

EGZ

1

5

         

Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze SPED

15

EGZ

2

15

         

Logopedyczne aspekty trudności szkolnych

25

EGZ

2

   

25

     

Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej

10

ZO

2

         

10

Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki

20

ZO

2

     

20

   

Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu

30

ZO

3

     

30

   

Rozwijanie  umiejętności poznawczych i techniki efektywnego uczenia się

15

ZO

2

   

5

10

   

Współpraca z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

15

ZO

1

       

15

 

Warsztat terapeuty pedagogicznego

10

ZO

1

         

10

Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

20

ZO

2

         

20

Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży

10

ZO

1

         

10

Terapia trudności wychowawczych

10

ZO

2

         

10

Problemy młodzieży i osób dorosłych z dysleksją

10

ZO

1

         

10

Obserwacja w pracy terapeuty pedagogicznego

10

ZO

1

 

10

       

Przygotowanie ucznia do nauki czytania i pisania

20

ZO

2

 

20

       

Edukacja matematyczna

20

ZO

2

 

20

       

Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania(szkoła i poradnia)

25

ZO

3

10

15

       

Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki (szkoła i poradnia)

25

ZO

3

 

25

       

Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

50

ZO

5

   

10

40

   

Zajęcia specjalistyczne w poradni psychologiczno-pedagogicznej

5

ZAL

1

         

5

Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.1

(moduł z zakresu  diagnostyki i dydaktyki specjalnej)

20

ZAL

2

 

20

       

Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.2

(moduł z zakresu  diagnostyki i dydaktyki specjalnej)

20

ZAL

2

     

20

   

Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.3

(moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej)

20

ZO

2

         

20

III. PRAKTYKI

                 

Praktyka asystencka (40-przedszkole/szkoła, 20- poradnia)

60

ZAL

4

 

60

       

Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła)

60

ZAL

3

     

60

   

Praktyka pedagogiczna  (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła)

60

ZAL

3

         

60

IV. SEMINARIUM

                 

Seminarium

30

ZAL

10

5

5

     

20

w semestrze:

   

66

45

175

40

180

15

175

RAZEM

450

   

220

220

190

ŁĄCZNIE Z PRAKTYKAMI

630

   

630