Kod | ZP-TPE |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 24 |
Czas trwania | 3 semestry |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Nazwa studiów podyplomowych:
Terapia pedagogiczna
Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):
mgr Julia Więckiewicz-Modrzewska
jwieckiewicz@aps.edu.pl
wew. 3532
Numer edycji studiów podyplomowych:
ZP-TPE-11
Czas trwania studiów i liczba semestrów:
01.10.2025-31.03.2027 (3 semestry)
Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):
2 600 zł x 3 semestry
Charakter studiów:
kwalifikacyjne/doskonalące
Wymagania wstępne:
Ukończone: 1) studia magisterskie w zakresie pedagogiki, pedagogiki specjalnej lub 2) studia magisterskie przygotowujące do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć oraz obowiązkowo przygotowanie pedagogiczne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 453).
Oczekiwane kompetencje kandydata:
Kandydat powinien mieć podstawową wiedzę pedagogiczną i psychologiczną na temat rozwoju człowieka, posiadać przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań terapeutycznych, a także być gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej lub mailowo na adres biurorekrutacji@aps.edu.pl) w Zespole ds. Rekrutacji do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzone jest przez kierownika studiów podyplomowych na podstawie dostarczonych prawidłowo i kompletnie dokumentów, zakończone podjęciem decyzji o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu kandydata.
Wymagane dokumenty:
- podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kserokopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich,
- ewentualnie w razie potrzeby zaświadczenie o przygotowaniu pedagogicznym.
Cel kształcenia:
Cel kształcenia
przygotowanie kadry do realizacji zadań z zakresu terapii pedagogicznej
Kwalifikacje
Studia dają pełne kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej. Absolwent jest przygotowany do pracy na stanowisku:
1. nauczyciela zajęć specjalistycznych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz
2. nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne w przedszkolu, szkole i placówce (nauczyciel – specjalista terapii pedagogicznej), a w szczególności do prowadzenia
zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
zajęć wspomagających wychowawczą funkcję rodziny, zapobiegających zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów oraz wspierających ich rozwój.
Ponadto absolwenci uzyskują kompetencje do prowadzenia:
zajęć rozwijających umiejętności uczenia się
zajęć rozwijających umiejętności społeczne
Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:
Absolwent studiów podyplomowych z terapii pedagogicznej to specjalista wyposażony w zaawansowaną wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozy, terapii oraz wsparcia rozwoju dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Posiada kompetencje pozwalające na skuteczne prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, terapeutycznych oraz profilaktycznych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczniów o zróżnicowanych problemach edukacyjnych i emocjonalnych.
Dzięki zdobytym kwalifikacjom absolwent jest w stanie identyfikować i analizować specyficzne trudności w nauce, takie jak dysleksja, dysgrafia czy dyskalkulia, a także podejmować działania mające na celu stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego uczniów. Zna nowoczesne metody pracy terapeutycznej, potrafi tworzyć indywidualne programy terapeutyczne i skutecznie je wdrażać, współpracując z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami.
Podstawy kwalifikacji (jeśli są) i uprawnienia zawodowe:
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz.2102)
Minimalna liczba Słuchaczy:
24
Warunki ukończenia studiów:
Warunkiem ukończenia studiów jest uczestniczenie w zajęciach, zaliczanie przedmiotów w poszczególnych semestrach oraz realizacja projektu badawczego i przedstawienie jego rezultatów podczas egzaminu końcowego.
Terminarz zjazdów (daty):
semestr ZIMOWY 2025/26 (semestr 1)
- 11-12 października 2025r.
- 25-26 października 2025r.
- 15-16 listopada 2025r.
- 29 - 30 listopada 2025r.
- 13-14 grudnia 2025r.
- 10-11 stycznia 2026r.
- 24 - 25 stycznia 2026r.
- 7 - 8 lutego 2026r.
semestr LETNI 2025/26 (semestr 2)
- 7-8 marca 2026r.
- 21-22 marca 2026r.
- 11-12 kwietnia 2026r.
- 25-26 kwietnia 2026r.
- 9-10 maja 2026r.
- 30-31 maja 2026r.
- 13-14 czerwca 2026r.
- 27-28 czerwca 2026r.
semestr ZIMOWY 2026/27 (semestr 3)
- 10-11 października 2026r.
- 24-25 października 2026r.
- 14-15 listopada 2026r.
- 28 - 29 listopada 2026r.
- 12-13 grudnia 2026r.
- 9-10 stycznia 2027r.
- 23 - 24 stycznia 2027r.
- 13 - 14 lutego 2027r.
Z przyczyn niezależnych od organizatora terminy zjazdów mogą ulec zmianie.
Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):
450 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie (100%)
Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):
1. Planowane są hospitacje w placówkach prowadzących zajęcia specjalistyczne w niewielkich grupach (5 godz.).
2. Praktyki indywidualne (łącznie 180 godz.) odbywać się będą w placówkach oświatowych (szkoła i poradnia psychologiczno-pedagogiczna) prowadzących działalność z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej. Istnieje możliwość odbycia praktyki w miejscu zamieszkania.
I. Praktyka asystencka (40-przedszkole/szkoła, 20- poradnia)
II. Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła)
III. Praktyka pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła)
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591).
Dane kontaktowe:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Zespół ds. Rekrutacji
ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
budynek C, I piętro, pok. 3123
e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
tel. 22 589 36 78
tel. 22 589 36 00 wew. 3123
godziny otwarcia:
poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
piątek – dzień pracy wewnętrznej
W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów
Dodatkowe informacje
Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.
Plan studiów
Kierunek: Pedagogika specjalna (PC), specjalność: Terapia pedagogiczna
Studia podyplomowe, niestacjonarne
Pełna nazwa przedmiotu |
Łączny wymiar godzin |
Forma zaliczenia |
Liczba punktów ECTS |
Forma zajęć i liczba godzin |
|||||
Sem. I |
Sem. II |
Sem. III |
|||||||
wyk. |
ćw. |
wyk. |
ćw. |
wyk. |
ćw. |
||||
I. TERAPIA PEDAGOGICZNA |
|||||||||
Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej |
10 |
EGZ |
1 |
10 |
|||||
Prawne podstawy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
5 |
EGZ |
1 |
5 |
|||||
Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze SPED |
15 |
EGZ |
2 |
15 |
|||||
Logopedyczne aspekty trudności szkolnych |
25 |
EGZ |
2 |
25 |
|||||
Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej |
10 |
ZO |
2 |
10 |
|||||
Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
20 |
ZO |
2 |
20 |
|||||
Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu |
30 |
ZO |
3 |
30 |
|||||
Rozwijanie umiejętności poznawczych i techniki efektywnego uczenia się |
15 |
ZO |
2 |
5 |
10 |
||||
Współpraca z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
15 |
ZO |
1 |
15 |
|||||
Warsztat terapeuty pedagogicznego |
10 |
ZO |
1 |
10 |
|||||
Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
20 |
ZO |
2 |
20 |
|||||
Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży |
10 |
ZO |
1 |
10 |
|||||
Terapia trudności wychowawczych |
10 |
ZO |
2 |
10 |
|||||
Problemy młodzieży i osób dorosłych z dysleksją |
10 |
ZO |
1 |
10 |
|||||
Obserwacja w pracy terapeuty pedagogicznego |
10 |
ZO |
1 |
10 |
|||||
Przygotowanie ucznia do nauki czytania i pisania |
20 |
ZO |
2 |
20 |
|||||
Edukacja matematyczna |
20 |
ZO |
2 |
20 |
|||||
Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania(szkoła i poradnia) |
25 |
ZO |
3 |
10 |
15 |
||||
Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki (szkoła i poradnia) |
25 |
ZO |
3 |
25 |
|||||
Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych |
50 |
ZO |
5 |
10 |
40 |
||||
Zajęcia specjalistyczne w poradni psychologiczno-pedagogicznej |
5 |
ZAL |
1 |
5 |
|||||
Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.1 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) |
20 |
ZAL |
2 |
20 |
|||||
Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.2 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) |
20 |
ZAL |
2 |
20 |
|||||
Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.3 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) |
20 |
ZO |
2 |
20 |
|||||
III. PRAKTYKI |
|||||||||
Praktyka asystencka (40-przedszkole/szkoła, 20- poradnia) |
60 |
ZAL |
4 |
60 |
|||||
Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła) |
60 |
ZAL |
3 |
60 |
|||||
Praktyka pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła) |
60 |
ZAL |
3 |
60 |
|||||
IV. SEMINARIUM |
|||||||||
Seminarium |
30 |
ZAL |
10 |
5 |
5 |
20 |
|||
w semestrze: |
66 |
45 |
175 |
40 |
180 |
15 |
175 |
||
RAZEM |
450 |
220 |
220 |
190 |
|||||
ŁĄCZNIE Z PRAKTYKAMI |
630 |
630 |