| Kod | ZP-ZSO | 
|---|---|
| Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej | 
| Forma studiów | Niestacjonarne | 
| Poziom kształcenia | Podyplomowe | 
| Języki wykładowe | polski | 
| Minimalna liczba studentów | 25 | 
| Czas trwania | 2 semestry | 
| Wymagany dokument | |
| Zadaj pytanie | |
- Tura 1 (11.06.2025 16:00 – 14.09.2025 23:59)
Nazwa studiów podyplomowych:
Zarządzanie w systemie oświaty
Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):
Dr Magdalena Roszak, e-mail: mroszak@aps.edu.pl
Numer edycji studiów podyplomowych:
10
Czas trwania studiów i liczba semestrów:
01.10.2025 r.- 30.06.2026 r.,1 rok – dwa semestry
Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):
3800 zł (1900 zł x 2)
Charakter studiów:
kwalifikacyjne/doskonalące
Wymagania wstępne:
Warunkiem przyjęcia jest posiadanie dyplomu studiów zawodowych (licencjat) lub studiów magisterskich z przygotowaniem pedagogicznym (w zależności od typu szkoły, placówki), a dla osób niebędących nauczycielami - posiadanie dyplomu studiów zawodowych (licencjat) lub studiów magisterskich.
Oczekiwane kompetencje kandydata:
Oczekiwane kompetencje kandydata
W przypadku nauczycieli:
- podstawowa znajomość ustaw: o systemie oświaty, prawo oświatowe, Karta Nauczyciela oraz praktyczne umiejętności wykorzystania informatycznych narzędzi zarządzania (komputer, podstawowe oprogramowanie Office, Internet).
W przypadku osoby niebędącej nauczycielem:
- podstawowa znajomość ustaw o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim, o pracownikach samorządowych, finansach publicznych oraz praktyczne umiejętności wykorzystania informatycznych narzędzi zarządzania (komputer, podstawowe oprogramowanie Office, Internet).
Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej lub mailowo na adres biurorekrutacji@aps.edu.pl) w Zespole ds. Rekrutacji do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzone jest przez kierownika studiów podyplomowych na podstawie dostarczonych prawidłowo i kompletnie dokumentów, zakończone podjęciem decyzji o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu kandydata.
Wymagane dokumenty:
- podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kserokopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich.
Cel kształcenia:
Uzyskanie uprawnień i kompetencji niezbędnych do spełnienia wymagań do powierzenia stanowisk kierowniczych (powołania na stanowisko) w szkołach i placówkach. Uzyskanie dodatkowych kompetencji kierowniczych na stanowiskach w administracji rządowej i samorządowej obsługującej system oświaty.
Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:
Absolwenci studiów podyplomowych uzyskają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie:
- zarządzania szkołą lub placówką funkcjonującą w systemie oświaty;
- planowania pracy, wykonywania zadań i podejmowania decyzji kierowniczych w szkole (placówce);
- znajomości i stosowania prawa w zarządzaniu szkołą (placówką) i w systemie oświatą;
- formalnych i praktycznych kompetencji dyrektora jako pracodawcy i menedżera, w tym:
- umiejętności podstawowej komunikacji w języku polskim i angielskim:
- utrzymywania wysokiej jakości relacji interpersonalnych z interesariuszami;
- zarządzania zmianą i zarządzania informacją;
- stosowania informatycznych narzędzi zarządzania;
- przygotowania praktycznego do wykonywania zadań kierowniczych;
- badania procesów i efektów kształcenia i wychowania;
- zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych;
- planowania i udziału w projektach oświatowych, w tym: programowania i finansowania udziału szkoły (placówki) w projektach UE;
- zarządzania systemami informacyjnymi w systemie oświaty;
- wypełniania ról przywódczych w procesie tworzenia dogodnych warunków do uczenia się i wychowywania;
- promowania rozwoju kompetencji kadry pedagogicznej, innych pracowników szkoły (placówki) oraz u uczniów – wychowanków, które pozwolą im z powodzeniem funkcjonować w bezpośrednim środowisku i środowisku lokalnym;
- motywacji, przetwarzania informacji, posługiwania się nowoczesnymi technologiami, innowacyjności, umiejętności rozwiązywania problemów, przedsiębiorczości;
- kształcenia u uczniów postawy obywatelskiej i społecznej,
- zarządzania oraz współpracy w zakresie tworzenia programów nauczania, organizacji procesu kształcenia i wychowania, planowania rozwoju szkoły (placówki);
- współpracy z rodzicami i interesariuszami ze środowiska lokalnego;
- dostrzegania i rozwiązywania problemów;
- stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych i kompetencji społecznych;
postrzegania siebie jako kompetentnego dyrektora, skutecznie komunikującego się i działającego w różnych sytuacjach, umiejącego korzystać z nowoczesnych technologii oraz efektywnie radzącego sobie ze stresem.
Podstawy kwalifikacji (jeśli są) i uprawnienia zawodowe:
Absolwenci studiów będą posiadali pełne uprawnienia do zajmowania stanowiska dyrektora szkoły lub placówki oświatowej oraz będą mogli obejmować inne stanowiska kierownicze w przedszkolu, szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej oraz innych placówkach podlegających Ministerstwu Edukacji Narodowej.
Minimalna liczba Słuchaczy:
25
Warunki ukończenia studiów:
Uzyskanie zaliczeń z przedmiotów określonych w planie studiów w tym praktyk zawodowych, złożenie pracy końcowej oraz uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego. Ocena z egzaminu końcowego jest włączana do średniej ocen z toku studiów.
Terminarz zjazdów (daty):
Terminarz zjazdów ZSO-10 w roku akademickim 2025/2026
1. Zjazd I – 18-19.10.2025
2. Zjazd II – 25-26.10.2025
3. Zjazd III – 15-16.11.2025
4. Zjazd IV – 29-30.11.2025
5. Zjazd V – 13-14.12.2025
6. Zjazd VI – 10-11.01.2026
7. Zjazd VII – 17-18.01.2026
8. Zjazd VIII – 21-22.02.2026
9. Zjazd IX – 7-8.03.2026
10. Zjazd X – 21-22.03.2026
11. Zjazd XI – 28-29.03.2026
12. Zjazd XII – 11-12.04.2026
13. Zjazd XIII – 25-26.04.2026
14. Zjazd XIV – 9-10.05.2026
15. Zjazd XV – 23-24.05.2026
16. Zjazd XVI – 30-31.05.2026
17. 12-14.06 Egzamin końcowy
Zajęcia będą odbywać się w godzinach 8:30-16:40 (sobota, niedziela)
Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):
300 godzin dydaktycznych
260 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie oraz 40 godzin praktyk
Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):
Praktyki asystenckie i kierownicze, 40 godzin, placówki oświatowe podlegające Ministerstwu Edukacji Narodowej
Dane kontaktowe:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
 Zespół ds. Rekrutacji
 ul. Szczęśliwicka 40,
 02-353 Warszawa
 budynek C, I piętro, pok. 3123
e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
 tel. 22 589 36 78
 tel. 22 589 36 00 wew. 3123
godziny otwarcia:
 poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
 piątek – dzień pracy wewnętrznej
W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów
Dodatkowe informacje:
Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
 W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
 W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.
| Kierunek: Pedagogika Zarządzanie w systemie oświaty STUDIA PODYPLOMOWE, NIESTACJONARNE 2 semestry | 
 | |||||||||
| 
 
 Pełna nazwa przedmiotu | Kod jednostki | Łączny wymiar godzin | Forma zaliczenia | Liczba punktów ECTS | Forma zajęć i liczba godzin | |||||
| Sem. I | Sem. II | |||||||||
| wyk. | ćw. | wyk. | ćw. | |||||||
| 
 | specjalność: ZARZĄDZANIE W SYSTEMIE OŚWIATY -ZSO-10 | |||||||||
| Przedmioty realizowane w I semestrze | ||||||||||
| 1 | 
 | Przywództwo edukacyjne | 10010000 | 4 | ZAL | 1 | 4 | 
 | 
 | 
 | 
| 2 | 
 | Informatyczne narzędzia zarządzania, dydaktyki i obsługi prawnej | 10010000 | 18 | ZAL-OCENA | 3 | 
 | 18 | 
 | 
 | 
| 3 | 
 | Nadzór formalny i pedagogiczny w procesie zarządzania jakością | 10010000 | 8 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 8 | 
 | 
 | 
| 4 | 
 | Obowiązki ustawowe, odpowiedzialność i uprawnienia dyrektora | 10010000 | 8 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 8 | 
 | 
 | 
| 5 | 
 | Podstawy zarządzania w systemie oświaty | 10010000 | 22 | EGZ | 3 | 14 | 8 | 
 | 
 | 
| 6 | 
 | Prawo jako narzędzie zarządzania w systemach oświaty | 10010000 | 16 | EGZ | 2 | 4 | 12 | 
 | 
 | 
| 7 | 
 | Prawo pracy w oświacie | 10010000 | 12 | EGZ | 2 | 4 | 8 | 
 | 
 | 
| 8 | 
 | Procedury administracyjne w szkole | 10010000 | 8 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 8 | 
 | 
 | 
| 9 | 
 | Seminarium | 10010000 | 4 | ZAL | 2 | 
 | 4 | 
 | 
 | 
| 10 | 
 | Skuteczna współpraca dyrektora z organami nadrzędnymi i szkolnymi | 10010000 | 8 | EGZ | 1 | 4 | 4 | 
 | 
 | 
| 11 | 
 | Zarządzanie finansami | 10010000 | 18 | EGZ | 2 | 6 | 12 | 
 | 
 | 
| 12 | 
 | Zasady wykładni prawa | 10010000 | 4 | ZAL | 1 | 4 | 
 | 
 | 
 | 
| 13 | 
 | Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży | 10010000 | 10 | EGZ | 1 | 4 | 6 | 
 | 
 | 
| 14 | 
 | Zarządzanie nieruchomością i wyposażeniem szkolnym | 10010000 | 12 | ZAL-OCENA | 2 | 
 | 12 | 
 | 
 | 
| Przedmioty realizowane w II semestrze | ||||||||||
| 15 | 
 | Budowanie kompetencji kierowniczych kadry zarządzającej | 10010000 | 8 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 8 | 
| 16 | 
 | Egzamin końcowy | 10010000 | 0 | EGZ | 5 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| 17 | 
 | Kompleksowe wspomaganie w systemie oświaty | 10010000 | 16 | ZAL-OCENA | 2 | 
 | 
 | 
 | 16 | 
| 18 | 
 | Komunikacja interpersonalna w języku polskim | 10010000 | 6 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 6 | 
| 19 | 
 | Komunikacja w języku angielskim | 10010000 | 6 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 6 | 
| 20 | 
 | Kultura zawodu i takt pedagogiczny | 10010000 | 4 | ZAL | 1 | 
 | 
 | 4 | 
 | 
| 21 | 
 | Nadzór nad działalnością krajoznawczą i turystyczną w szkole | 10010000 | 6 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 6 | 
| 22 | 
 | Praktyka zarządzania szkołą/placówką | 10010000 | 8 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 8 | 
| 23 | 
 | Praktyki asystenckie i kierownicze | 10010000 | 40 | ZAL | 5 | 
 | 
 | 
 | 40 | 
| 24 | 
 | Projektowanie pracy w szkole | 10010000 | 8 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 8 | 
| 25 | 
 | Systemy informacyjne w zarządzaniu oświatą | 10010000 | 8 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 8 | 
| 26 | 
 | Wewnątrzszkolny nadzór pedagogiczny | 10010000 | 14 | ZAL-OCENA | 2 | 
 | 
 | 
 | 14 | 
| 27 | 
 | Wywieranie wpływu i coaching w pracy dyrektora szkoły | 10010000 | 12 | ZAL-OCENA | 2 | 
 | 
 | 
 | 12 | 
| 28 | 
 | Zarządzanie szkołą w sytuacjach kryzysowych | 10010000 | 12 | EGZ | 2 | 
 | 
 | 8 | 4 | 
| RAZEM | 
 | 
 | 300 | 
 | 49 | 44 | 108 | 12 | 136 | |
| 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| 152 | 148 | |||||||||

