Rekrutacja na studia w roku akademickim 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Pedagogika specjalna (stacjonarne jednolite magisterskie)

Szczegóły
Kod DM-PC-1
Jednostka organizacyjna Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Kierunek studiów pedagogika specjalna
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Jednolite magisterskie
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Czas trwania 5 lat
Adres WWW https://www.aps.edu.pl/rekrutacja/pedagogika-specjalna/
Wymagany dokument
  • Wykształcenie średnie
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

(pokaż minione tury)

Jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna trwają 5 lat i przygotowują do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w placówkach kształcenia specjalnego, integracyjnego i edukacji włączającej.

Studia przygotowują:

  • pedagogów specjalnych – nauczycieli specjalistów do pracy w placówkach kształcenia integracyjnego i ogólnodostępnego
    oraz (w zależności od wybranej specjalności):
  • nauczycieli do pracy na wszystkich etapach edukacyjnych w placówkach specjalnych w odniesieniu do podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną (specjalność edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną);
  • nauczycieli zajęć w przedszkolach, szkołach i placówkach kształcenia ogólnodostępnego, integracyjnego oraz specjalnego (w zależności od wybranej specjalności).
  • wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnościami i ze zróżnicowanymi potrzebami

Kandydaci przyjęci na studia podlegają kwalifikacji na specjalności w trakcie studiów. Kwalifikacja na specjalności przeprowadzana jest na I roku studiów w semestrze letnim.

Na studiach stacjonarnych planowane do uruchomienia specjalności, które dają przygotowanie pedagogiczne do pracy w zawodzie nauczyciela:

  1. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - absolwenci przygotowani będą do prowadzenia zajęć z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz z niepełnosprawnością sprzężoną z współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną. Uzyskają wiedzę i umiejętności w zakresie m.in.: wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania osoby niepełnosprawnej, wieloprofilowej terapii oraz metodyki kształcenia specjalnego i rehabilitacji. Będą potrafili przeciwdziałać marginalizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, przedstawiać ich potrzeby, możliwości i ograniczenia. Po ukończeniu studiów absolwenci przygotowani będą do pracy w charakterze nauczyciela pedagoga specjalnego w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim w przedszkolach i szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, pedagoga specjalnego prowadzącego zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, pedagoga specjalnego – terapeuty w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rehabilitacyjnych i ośrodkach rehabilitacyjnych. Absolwenci, będą również mogli podjąć pracę w charakterze nauczyciela współorganizującego proces kształcenia integracyjnego (nauczyciela wspierającego) w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą.
  2. Edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami słuchu (surdopedagogika) - absolwenci przygotowani będą do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu. Uzyskają wiedzę i umiejętności w zakresie m.in.: audiologii i technicznych środków korekcyjnych, psychologii dziecka z wadą słuchu, surdologopedii, polskiego języka migowego (PJM) oraz metodyki kształcenia specjalnego i rehabilitacji słuchu i mowy. Będą potrafili przeciwdziałać marginalizacji osób niesłyszących/głuchych, słabosłyszących, przedstawiać ich potrzeby, możliwości i ograniczenia. Po ukończeniu studiów absolwenci będą mogli uzyskać zatrudnienie na stanowisku: pedagoga specjalnego prowadzącego zajęcia z zakresu rewalidacji indywidualnej osób z niepełnosprawnością słuchu w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych, w ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju; specjalisty surdopedagoga w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących oraz w specjalistycznych poradniach dla dzieci i młodzieży z uszkodzonym narządem słuchu oraz poradniach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Absolwenci, będą również mogli podjąć pracę w charakterze nauczyciela współorganizującego proces kształcenia integracyjnego (nauczyciela wspierającego) w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą.

  3. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzroku (Tyflopedagogika) - absolwenci specjalności przygotowani będą do pracy z osobami słabowidzącymi i niewidomymi w różnym wieku (od okresu wczesnodziecięcego po dorosłość). Posiadać będą kompetencje w zakresie: diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych i rehabilitacyjnych osób z dysfunkcją wzroku, przeprowadzania funkcjonalnej oceny wzroku dzieci i dorosłych oraz opracowywania i realizacji programów wspomagających rozwój tej grupy osób (dostosowanie materiałów dydaktycznych i przestrzeni, prowadzenie rehabilitacji wzroku, dobór i wykorzystanie technologii wspomagających, nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego przemieszczania się osób niewidomych i słabowidzących, wsparcie w wykonywaniu czynności życia codziennego). Po ukończeniu studiów absolwenci posiadać będą przygotowanie do pracy w charakterze: a) pedagoga specjalnego prowadzącego zajęcia z zakresu rewalidacji indywidualnej osób z niepełnosprawnością wzroku w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych, w ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju; b) rehabilitanta wzroku w placówkach oświatowych i pozaoświatowych (fundacje, stowarzyszenia); c) nauczyciela orientacji przestrzennej w placówkach oświatowych i pozaoświatowych; d) nauczyciela pisma Braille’a w placówkach oświatowych i pozaoświatowych. Absolwenci, będą również mogli podjąć pracę w charakterze nauczyciela współorganizującego proces kształcenia integracyjnego (nauczyciela wspierającego) w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą.

  4. Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu  - absolwenci przygotowani będą do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu. Uzyskają wiedzę i umiejętności w zakresie m.in.: medycznych i psychologicznych podstaw zaburzeń specyfiki funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego i społecznego dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu, metod terapii autyzmu, diagnozy funkcjonalnej oraz konstruowania i realizacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Po ukończeniu studiów absolwenci przygotowani będą do pracy w charakterze nauczyciela specjalisty prowadzącego zajęcia z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w: przedszkolach ogólnodostępnych, przedszkolach specjalnych i innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych ogólnodostępnych, szkołach podstawowych specjalnych, szkołach integracyjnych i szkołach z oddziałami integracyjnymi oraz nauczyciela współorganizującego proces kształcenia (nauczyciela wspierającego) w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą. Absolwenci, będą również mogli podjąć pracę w charakterze nauczyciela współorganizującego proces kształcenia integracyjnego (nauczyciela wspierającego) w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą.
  5. Terapia pedagogiczna - absolwenci przygotowani będą do pracy z osobami (uczniami) z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksją, dysgrafią, dysortografią i dyskalkulią). Po ukończeniu studiów absolwenci posiadać będą posiadać wiedzę na temat uwarunkowań specyficznych trudności w uczeniu się oraz umiejętność diagnozowania specyficznych trudności edukacyjnych, opracowywania i realizowania indywidualnych programów terapeutycznych. Po ukończeniu studiów absolwenci posiadać będą przygotowanie do pracy w charakterze nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej na stanowisku nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne tj. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych placówkach realizujących pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Absolwenci, będą również mogli podjąć pracę w charakterze nauczyciela współorganizującego proces kształcenia integracyjnego (nauczyciela wspierającego, wspomagającego) w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą.

  6. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - absolwenci przygotowani będą do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, uzyskają kompetencje w zakresie profilaktyki, wieloprofilowej diagnozy, rehabilitacji oraz wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością lub z zaburzeniami rozwojowymi w tym m. in. z dysfunkcją wzroku, słuchu, ruchu, opóźnieniem rozwoju psychoruchowego i zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Po ukończeniu studiów absolwenci posiadać będą przygotowanie pedagogiczne do pracy w charakterze terapeuty – pedagoga specjalnego w zespołach wczesnego wspomagania, placówkach wczesnej interwencji oraz w zakresie opieki nad małym dzieckiem (żłobki, centra wsparcia rodziny). Absolwenci, będą również mogli podjąć pracę w charakterze nauczyciela współorganizującego proces kształcenia integracyjnego (nauczyciela wspierającego) w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą.

 


Wynik rekrutacyjny jest wyliczany na podstawie wyników uzyskanych na świadectwie dojrzałości (max. 800 punktów): 

1. W przypadku kandydatów legitymujących się tzw. "nową maturą" (od 2005r.)  przeliczenie punktów odbywa się z łącznych wyników uzyskane na egzaminie maturalnym pisemnym na poziomie bądź podstawowym bądź też rozszerzonym z następujących przedmiotów:

  • język polski;
  • język obcy;
  • jeden z grupy przedmiotów wskazanych przez kandydata z grupy: matematyka, biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie.

Przelicznik dla każdego przedmiotu:
1% poziom podstawowy = 1 punkt; zaś dla matematyki 1% = 2 punkty
1% poziom rozszerzony = 2 punkty; zaś dla matematyki 1% = 4 punkty

Wynik z egzaminu maturalnego pisemnego z języka obcego zdawanego na poziomie dwujęzycznym jest traktowany jak wynik z matury na poziomie rozszerzonym, przy czym wynik procentowy z poziomu dwujęzycznego transformuje się na wynik z poziomu rozszerzonego według wzoru:
R = 4/3 x D
gdzie:
R – wynik procentowy z egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym,
D – wynik procentowy z egzaminu maturalnego na poziomie dwujęzycznym.
Otrzymany w ten sposób wynik procentowy R nie może przekroczyć 100%, jeżeli jest wyższy, to przyjmuje on wtedy wartość 100%

2. W przypadku kandydatów legitymujących się "starą maturą" (do 2004r.) przeliczenie wyników ze świadectwa dojrzałości odbywa się na podstawie ocen z części pisemnej i/lub ustnej egzaminu dojrzałości. Kandydat w formie deklaracji wskazuje cztery rożne egzaminy z przedmiotów, które powinny stać się podstawą kwalifikacji.

Oceny z egzaminów maturalnych transformuje się na punkty rekrutacyjne następująco:

ocena

liczba punktów rekrutacyjnych
do 1991 roku po 1991 roku
6   200
5 200 180
4 160 150
3 80 100
2   60

3. W przypadku kandydatów legitymujących się "międzynarodową maturą" (dyplom International Baccalaureate) przeliczenie punktów odbywa się na postawie łącznych wyników uzyskanych na egzaminie maturalnym na poziomie bądź SL bądź HL z następujących przedmiotów:

  • języka polskiego;
  • języka obcego;
  • jednego z pozostałych przedmiotów wskazanego przez kandydata spośród zdawanych na maturze.

Punkty z poszczególnych egzaminów zdawanych w ramach "międzynarodowej matury: transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco:

Liczba punktów IB

Poziom
SL HL
7 100 200
6 85 170
5 71 142
4 57 114
3 42 84
2 28 56
1 14 28

4. W przypadku kandydatów legitymujących się "europejską maturą" (dyplom European Baccalaureate) podstawą kwalifikacji są łączne wyniki uzyskane na egzaminie maturalnym z następujących przedmiotów:

  • języka polskiego;
  • języka obcego;
  • jednego z pozostałych przedmiotów wskazanego przez kandydata spośród zdawanych na maturze.

Punkty egzaminu EB transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco:

Liczba punktów EB Odpowiednik wyniku dla „nowej matury”
9,00 – 10,00 100 %
8,00 – 8,95 90 %
7,00 – 7,95 75 %
6,00 – 6,95 60 %
5,00 – 5,95 45 %
4,00 – 4,95 30 %

Dodatkowy przelicznik, tak jak dla „nowej matury” na poziomie rozszerzonym, uzyskuje się dla przedmiotów zdawanych na „maturze europejskiej” (EB)  na poziomach zaawansowanym (dla języków obcych poziom dwujęzyczny) oraz rozszerzonym, czyli takich których liczba godzin w tygodniu w trakcie nauki wynosiła:

Przedmiot Liczba godzin Poziom
język polski (ojczysty) 4+3 Rozszerzony
języki obce   3+3 Dwujęzyczny
3 przez 7 lat Rozszerzony
4 przez 5 lat Rozszerzony
pozostałe przedmioty  5+3 Zaawansowany
od 4 do 5 Rozszerzony

5. W przypadku kandydatów legitymujących się maturą zagraniczną przeliczenie wyniku ze świadectwa dojrzałości odbywa się indywidualnie na podstawie średniego wyniku ze wszystkich egzaminów zdawanych w ramach matury zagranicznej.

Kandydatów posiadających maturę zagraniczną prosimy o kontakt z panią mgr Katarzyną Wyszomirską (e-mail: kwyszomirska@aps.edu.pl)

Kandydaci, którzy NIE posiadają:
1) świadectwa ukończenia na poziomie co najmniej B1 rocznego kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, lub
2) certyfikatu znajomości języka polskiego na poziomie co najmniej B1 wydanego przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
3) świadectwa dojrzałości wydanego w polskim systemie oświaty;
4) świadectwa ukończenia szkoły ponadpodstawowej za granicą, w której zajęcia były prowadzone w języku polskim
powinni zgłosić potrzebę przystąpienia do egzaminu z języka polskiego (e-mail: kwyszomirska@aps.edu.pl)

Termin egzaminu z języka polskiego będzie umieszczony w Aktualnościach danej rekrutacji.