Kod | DZ-LO-1 |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Kierunek studiów | logopedia |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 3 lata |
Adres WWW | https://www.aps.edu.pl/rekrutacja/logopedia/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Stacjonarne studia pierwszego stopnia (dzienne) na kierunku logopedia, zakończone dyplomem licencjata po III roku studiów.
Studia pierwszego stopnia na kierunku logopedia mają charakter unikatowy, ponieważ jako jedyne w Polsce są realizowane w powiązaniu z pedagogiką. Umożliwiają zdobycie wszechstronnej wiedzy w zakresie pedagogicznych, psychologicznych, medycznych i lingwistycznych podstaw logopedii, czyli dziedziny zajmującej się zaburzeniami w językowym i niejęzykowym porozumiewaniu się.
Absolwent zna normy rozwoju mowy, potrafi wykorzystywać je w praktyce, a więc rozpoznawać objawy nieprawidłowości w komunikacji językowej na etapie jej rozwoju oraz u osób dorosłych. Potrafi propagować i realizować profilaktykę logopedyczną, prowadzić zajęcia ortofoniczne i logorytmiczne. Otrzymał podstawy wiedzy na temat różnych form patologii mowy i pełną wiedzę dotycząca zaburzeń wymowy (dyslalii), także ich przyczyn oraz stanów opóźnionego rozwoju mowy. Absolwent opanował umiejętności praktyczne w zakresie: prowadzenia logopedycznych badań przesiewowych, diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami artykulacyjnymi oraz zajęć mających na celu likwidowanie trudności w czytaniu i pisaniu (pozostających w związku z zaburzeniami wymowy). Podczas studiów pierwszego stopnia absolwent zdobywa niezbędne przygotowanie umożliwiające dalsze kształcenie się (na studiach drugiego stopnia na kierunku logopedia) w celu uzyskania pełnych kwalifikacji do wykonywania zawodu logopedy (według wymagań MEiN oraz wskazań polskiego i europejskiego środowiska logopedycznego).
Postępowanie kwalifikacyjne składa się z dwóch etapów:
Etap I: Rozmowa kwalifikacyjna
Rozmowa kwalifikacyjna ma na celu ocenę predyspozycji kandydata do wykonywania zawodu logopedy. Ocenie podlega umiejętność nawiązania kontaktu interpersonalnego (także kontaktu wzrokowego), swobodna wypowiedź kandydata, sposób przeczytania fragmentu tekstu, realizacja sylab, wyrazów lub zdań podczas powtarzania po bezpośrednim wzorze. Oceniana jest poprawność wymowy, jakość głosu, realizacja akcentu i intonacji, tempo i płynność mówienia oraz reakcje słuchowe (w badaniu orientacyjnym). Możliwe jest także zaproponowanie dodatkowych prób oceniających motorykę narządów artykulacyjnych (warg, języka, żuchwy i podniebienia miękkiego). Próby te polegają na odtworzeniu przez kandydata ruchów wymienionych części aparatu wymowy po ich zaprezentowaniu przez członków przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego. Negatywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej uniemożliwia przyjęcie kandydata na kierunek logopedia.
Liczba punktów:
0 - wynik negatywny
1 - wynik pozytywny
Etap II: Przeliczenie punktów ze świadectwa dojrzałości
1. W przypadku kandydatów legitymujących się tzw. "nową maturą" (od 2005r.) przeliczenie punktów odbywa się z łącznych wyników uzyskane na egzaminie maturalnym pisemnym na poziomie bądź podstawowym bądź też rozszerzonym z następujących przedmiotów:
- język polski;
- język obcy;
- jeden z grupy przedmiotów wskazanych przez kandydata z grupy: matematyka, biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie.
Przelicznik dla każdego przedmiotu:
1% poziom podstawowy = 1 punkt; zaś dla matematyki 1% = 2 punkty
1% poziom rozszerzony = 2 punkty; zaś dla matematyki 1% = 4 punkty
Wynik z egzaminu maturalnego pisemnego z języka obcego zdawanego na poziomie dwujęzycznym jest traktowany jak wynik z matury na poziomie rozszerzonym, przy czym wynik procentowy z poziomu dwujęzycznego transformuje się na wynik z poziomu rozszerzonego według wzoru:
R = 4/3 x D
gdzie:
R – wynik procentowy z egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym,
D – wynik procentowy z egzaminu maturalnego na poziomie dwujęzycznym.
Otrzymany w ten sposób wynik procentowy R nie może przekroczyć 100%, jeżeli jest wyższy, to przyjmuje on wtedy wartość 100%
2. W przypadku kandydatów legitymujących się "starą maturą" (do 2004r.) przeliczenie wyników ze świadectwa dojrzałości odbywa się na podstawie ocen z części pisemnej i/lub ustnej egzaminu dojrzałości. Kandydat w formie deklaracji wskazuje cztery rożne egzaminy z przedmiotów, które powinny stać się podstawą kwalifikacji.
Oceny z egzaminów maturalnych transformuje się na punkty rekrutacyjne następująco:
ocena |
liczba punktów rekrutacyjnych | |
do 1991 roku | po 1991 roku | |
6 | 200 | |
5 | 200 | 180 |
4 | 160 | 150 |
3 | 80 | 100 |
2 | 60 |
3. W przypadku kandydatów legitymujących się "międzynarodową maturą" (dyplom International Baccalaureate) przeliczenie punktów odbywa się na postawie łącznych wyników uzyskanych na egzaminie maturalnym na poziomie bądź SL bądź HL z następujących przedmiotów:
- języka polskiego;
- języka obcego;
- jednego z pozostałych przedmiotów wskazanego przez kandydata spośród zdawanych na maturze.
Punkty z poszczególnych egzaminów zdawanych w ramach "międzynarodowej matury: transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco:
Liczba punktów IB |
Poziom | |
SL | HL | |
7 | 100 | 200 |
6 | 85 | 170 |
5 | 71 | 142 |
4 | 57 | 114 |
3 | 42 | 84 |
2 | 28 | 56 |
1 | 14 | 28 |
4. W przypadku kandydatów legitymujących się "europejską maturą" (dyplom European Baccalaureate) podstawą kwalifikacji są łączne wyniki uzyskane na egzaminie maturalnym z następujących przedmiotów:
- języka polskiego;
- języka obcego;
- jednego z pozostałych przedmiotów wskazanego przez kandydata spośród zdawanych na maturze.
Punkty egzaminu EB transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco:
Liczba punktów EB | Odpowiednik wyniku dla „nowej matury” |
9,00 – 10,00 | 100 % |
8,00 – 8,95 | 90 % |
7,00 – 7,95 | 75 % |
6,00 – 6,95 | 60 % |
5,00 – 5,95 | 45 % |
4,00 – 4,95 | 30 % |
Dodatkowy przelicznik, tak jak dla „nowej matury” na poziomie rozszerzonym, uzyskuje się dla przedmiotów zdawanych na „maturze europejskiej” (EB) na poziomach zaawansowanym (dla języków obcych poziom dwujęzyczny) oraz rozszerzonym, czyli takich których liczba godzin w tygodniu w trakcie nauki wynosiła:
Przedmiot | Liczba godzin | Poziom |
język polski (ojczysty) | 4+3 | Rozszerzony |
języki obce | 3+3 | Dwujęzyczny |
3 przez 7 lat | Rozszerzony | |
4 przez 5 lat | Rozszerzony | |
pozostałe przedmioty | 5+3 | Zaawansowany |
od 4 do 5 | Rozszerzony |
5. W przypadku kandydatów legitymujących się maturą zagraniczną przeliczenie wyniku ze świadectwa dojrzałości odbywa się indywidualnie na podstawie średniego wyniku ze wszystkich egzaminów zdawanych w ramach matury zagranicznej.
Kandydatów posiadających maturę zagraniczną prosimy o kontakt z panią mgr Katarzyną Wyszomirską (e-mail: kwyszomirska@aps.edu.pl)
Kandydaci, którzy NIE posiadają:
1) świadectwa ukończenia na poziomie co najmniej B1 rocznego kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, lub
2) certyfikatu znajomości języka polskiego na poziomie co najmniej B1 wydanego przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
3) świadectwa dojrzałości wydanego w polskim systemie oświaty;
4) świadectwa ukończenia szkoły ponadpodstawowej za granicą, w której zajęcia były prowadzone w języku polskim
powinni zgłosić potrzebę przystąpienia do egzaminu z języka polskiego (e-mail: kwyszomirska@aps.edu.pl)
Termin egzaminu z języka polskiego będzie umieszczony w Aktualnościach danej rekrutacji.
Wynik końcowy postępowania kwalifikacyjnego stanowi liczba punktów rekrutacyjnych uzyskanych ze świadectwa dojrzałości (max. 800 punktów) pomnożona przez wynik rozmowy kwalifikacyjnej (mnożnik 0 - wynik negatywny lub mnożnik 1 - wynik pozytywny)