Kod | DD-SD |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Kierunki studiów | Pedagogika, Psychologia, Socjologia |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Trzeciego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | angielski, polski |
Minimalna liczba studentów | 1 |
Limit miejsc | 10 |
Czas trwania | 3 |
Adres komisji rekrutacyjnej | ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa, szkoladoktorska@aps.edu.pl |
Godziny otwarcia sekretariatu | szkoladoktorska@aps.edu.pl |
Adres WWW | http://www.aps.edu.pl/doktoranci/szko%C5%82a-doktorska |
Wymagane dokumenty | |
  Zadaj pytanie w związku z tymi studiami |
Szkoła Doktorska APS to nowa przestrzeń naukowa, do której zapraszamy osoby planujące karierę badawczą i akademicką.
Zależało nam na stworzeniu miejsca, gdzie kreatywność łączy się z profesjonalizmem. Doktoranci od samego początku będą zaangażowani w tworzenie projektów badawczych oraz współpracę naukową na poziomie krajowym i międzynarodowym.
Dzięki stypendium naukowemu oferowanym od początku studiów doktoranci będą mogli skupić się na rozwoju swoich naukowych zainteresowań, korzystając z kameralnej przestrzeni naszej Szkoły Doktorskiej.
Celem Szkoły Doktorskiej jest wspieranie rozwoju naukowego i osobistego doktorantów, w tym umiejętności i kompetencji ogólnych, a w rezultacie – uzyskanie samodzielności w prowadzeniu zaawansowanych badań naukowych. Bezpośrednim efektem kształcenia w Szkole Doktorskiej jest rozprawa doktorska prezentująca wyniki indywidualnej pracy badawczej, przebiegającej pod opieką promotora lub promotorów.
Program kształcenia Szkoły Doktorskiej APS ma charakter interdyscyplinarny – jego konstrukcja pozwala na równoległą eksplorację obszaru teorii i badań empirycznych psychologii, pedagogiki i nauk socjologicznych. Dodatkowo, program oferuje wybór specjalistycznej „ścieżki klinicznej” lub „ścieżki społecznej”.
„Ścieżka kliniczna” - umożliwia prowadzenie badań (np. z zakresu psychologii czy pedagogiki specjalnej) przy merytorycznym wsparciu pracowników placówek opieki zdrowotnej i medycznych instytucji naukowo-badawczych. Badania będą mogły być prowadzone także w grupach pacjentów.
„Ścieżka społeczna” - pozwala na prowadzenie badań (np. z zakresu pedagogiki, socjologii) przy współpracy ze specjalistami i praktykami. Realizacja tych ścieżek nie jest obowiązkowa.
Program składa się z czterech modułów, obejmujących: wiedzę teoretyczną z obszaru nauk społecznych; wiedzę i umiejętności metodologiczne oraz akademickie; pracę nad powstaniem rozprawy doktorskiej, a także przygotowanie dydaktyczne do pracy nauczyciela akademickiego. Moduły będą realizowane równolegle, tak aby pogłębianie wiedzy teoretycznej przyczyniało się do powstania wysokiej jakości projektu badawczego, możliwości jego realizacji w oparciu o granty badawcze i tworzenia na tej podstawie rozprawy doktorskiej, stanowiącej podstawę do uzyskania stopnia doktora.
- MODUŁ I. WSPÓŁCZESNE TRENDY W NAUKACH SPOŁECZNYCH
Moduł stwarza okazję do pogłębienia wiedzy w zakresie tematyki rozprawy doktorskiej oraz obszarów pokrewnych. Ukazuje aktualnie podejmowane kierunki eksploracji naukowych i toczące się na ich temat dyskusje. Przedstawia wiodące ośrodki naukowe i ich najnowsze osiągnięcia badawcze oraz publikacyjne.
Planowane zajęcia:
Współczesne trendy w naukach społecznych;
Wykłady wybitnych badaczy w danej dyscyplinie i profesorów wizytujących.
- MODUŁ II. PRZYGOTOWANIE DO PRACY NAUKOWO-BADAWCZEJ
Moduł przygotowuje w sposób praktyczny do świadomego wyboru orientacji badawczej i projektowania własnego warsztatu badawczego, z akcentem położonym na różnice metodologiczne istniejące w obszarze nauk społecznych. Wprowadza w instytucjonalne reguły prowadzenia badań, w tym reguły przygotowywania wniosków o granty badawcze. Wyposaża w umiejętności niezbędne do planowania samodzielnych i zespołowych działań badawczych. Przygotowuje do analizy materiału badawczego (jakościowej oraz ilościowej), do upowszechniania wyników badań, w tym do tworzenia wysokiej jakości publikacji naukowych.
Planowane zajęcia:
Academic writing -basics & advanced class (zajęcia prowadzone w j. angielskim);
Tworzenie narzędzi badawczych;
Przygotowanie aplikacji grantowych;
Zarządzanie projektami -zajęcia warsztatowe;
Badania naukowe w praktyce;
Metody badań ilościowych;
Metody badań jakościowych;
Badania naukowe w praktyce;
Wizualizacja i interpretacja danych (zajęcia warsztatowe);
Zaawansowane aplikacje grantowe;
Komunikowanie wyników badań;
Techniki akademickiej wymiany myśli;
Etyka pracownika nauki i etyka badań naukowych.
- MODUŁ III. PRACA NAD OSIĄGNIĘCIEM NAUKOWYM
Moduł ma na celu umożliwienie współpracy pomiędzy doktorantem a promotorem lub promotorami oraz w gronie doktorantów, ukierunkowanej na powstanie rozprawy doktorskiej, stanowiącej podstawę do uzyskania stopnia doktora.
Planowane zajęcia:
Cykliczne spotkania z promotorem lub promotorami (tutoring);
Seminarium doktoranckie w formie dyskusyjnych spotkań osadzonych w obszarze tematycznym dyscyplin oraz w oparciu o prezentacje koncepcji rozprawy doktorskiej (z udziałem promotorów).
- MODUŁ IV. DYDAKTYKA AKADEMICKA
Moduł przygotowuje do roli nauczyciela akademickiego w nawiązaniu do idei uniwersytetu Humboldtowskiego, jako miejsca pozwalającego na urzeczywistnienie się jedności nauki i nauczania, wspólnoty nauczających i uczących się.
Planowane zajęcia:
Szkoła wyższa jako organizacja i instytucja edukacyjna: rozwiązania strukturalne, finansowanie, kluczowe procesy, planowanie i organizacja kształcenia (wykład);
Dydaktyka szkoły wyższej: nauczanie jako relacja interpersonalna; metody i formy kształcenia –wykład, zajęcia warsztatowe z małą grupą, e-learning, metoda tutoringu, konwersatorium; udzielanie informacji zwrotnej i ocenianie; refleksja i ewaluacja własnej pracy nauczycielskiej, współpraca między nauczycielami akademickimi;
Praktyki zawodowe (w wymiarze 60 godzin w całym toku studiów): tworzenie programu zajęć, sylabus, prowadzenie zajęć, hospitacje koleżeńskie.
O przyjęcie na studia mogą ubiegać się kadydaci posiadający dyplom ukończenia studiów magisterskich którzy uzyskali zgodę na sprawowanie opieki naukowej nad przgotowaniem rozprawy doktorskiej. W procesie rekrutacji punkty będą przyznawane za: średnią ocen ze studiów, ocenę autorskiego projektu badawczego, osiągnięcia naukowe, rozmowę kwalifikacyjną.
Zasady przyznawania punktów:
- średnia ocen: nie więcej niz 4 punkty wg zasdy:
2,01-3,00 - 1 pkt
3,01-4,00 - 2 pkt
4,01-4,50 - 3 pkt
4,51-5,00 - 4 pkt - ocena autorskiego projektu badawczego wg kryteriów:
a) poziom naukowy projektu i jego poprawności metodologicznej –nie więcej niż 18 pkt;
b) ocena nowatorstwa projektu –nie więcej niż 8pkt;
c) wpływ realizacji projektu na rozwój dyscypliny naukowej - nie więcej niż 5 pkt;
d) ocena możliwości realizacji projektu według wskazanych założeń –nie więcej niż 5 pkt;
-przy czym łączna liczba punktów przyznanych za ocenę autorskiego projektu badawczego nie może być większa niż 36 - osiągnięcia naukowe według następujących kryteriów:
a) artykuły opublikowane lub przyjęte do druku w czasopismach recenzowanych, umieszczonych na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przy indeksie powyżej 100 punktów po 3 punkty za każdy, przy indeksie poniżej 100 punktów po 2 punkt za każdy, przy czym łącznie nie więcej niż 6 pkt,
b) monografie (3 pkt) lub redakcja monografii (2 pkt) (wliczając rozdziały w monografiach za 200-300 punktów), przy czym łącznie nie więcej niż 6 pkt,
c) nagrody zdobyte na ogólnopolskich lub międzynarodowych konferencjach studenckich towarzystw naukowych lub innych towarzystw naukowych, nagrody rektora dla najlepszych studentów i absolwentów, nagrody ministra –po 1 pkt, przy czym łącznie nie więcej niż 3 pkt,
d) kierowanie projektami badawczymi finansowanymi ze środków uczelni macierzystych lub zewnętrznych (min. takich jak: NCN, NCBiR, MNiSW) lub bycie wykonawcą projektów badawczych finansowanych ze środków uczelni macierzystych lub zewnętrznych –za kierowanie po3 pkt, za wykonanie po 1 pkt,-przy czym łącznie nie więcej niż 6 pkt,
e) aktywny (poster, wystąpienie) udział w konferencjach naukowych potwierdzony certyfikatem lub innym dokumentem potwierdzającym udział –nie więcej niż 3 pkt, –przy czym łączna liczba punktów przyznanych za osiągnięcia naukowe nie może być większa niż 24 pkt. - rozmowa kwalifikacyjna, zakres rozmowy obejmować będzie dotychczasowe doświadczenia naukowo-badawcze kandydata, prezentację przez kandydata złożonego w toku rekrutacji projektu badawczego, dyskusję na temat projektu badawczego (jego założeń oraz realizacji) oraz planów naukowych–nie więcej niż 12 pkt, przy czym uzyskanie co najmniej 6 pkt stanowi ocenę pozytywną. Część rozmowy kwalifikacyjnej dotycząca streszczenia projektu prowadzona będzie w języku angielskim, równocześnie będzie ona więc stanowić formę egzaminu kompetencji językowych kandydatów na studia –nie więcej niż 4 pkt, przy czym uzyskanie co najmniej 2 pkt stanowi ocenę pozytywną-przy czym łączna liczba punktów przyznanych za wynik rozmowy kwalifikacyjnej nie może być większa niż 16. Pozytywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej oznacza uzyskanie ocen pozytywnych z obu części rozmowy.
Łączna liczba punktów rekrutacyjnych przyznanych w postępowaniu kwalifikacyjnym nie może być większa niż 80.
Przy równoważnej ilości punktów rekrutacyjnych, o wyborze kandydata decydować będzie w pierwszej kolejności wyżej oceniony projekt badawczy, a następnie wyżej oceniane publikacje, a następnie decyzja Kierownika Szkoły Doktorskiej.