Kod | ZP-ERS |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Kierunek studiów | pedagogika specjalna |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 1,5 roku |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej
Kierownik Studiów: dr Katarzyna Smolińska ksmolinska@aps.edu.pl
Czesne - 2 100,00 zł za jeden semestr x 3 semestry
Cel kształcenia
przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w warunkach kształcenia ogólnodostępnego, integracyjnego i specjalnego.
Kwalifikacje
Program studiów jest opracowany zgodnie z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego.
Aktualnie obowiązuje - Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Szczegółowe kwalifikacje zostaną uzupełniona po zakończeniu prac nad Rozporządzeniem w zakresie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Absolwent studiów podyplomowych Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną prezentuje postawy humanistyczne: otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie z niepełnosprawnością i wymagającego pomocy.
Absolwent posiada umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych dzieci i młodzieży oraz odchyleń organicznych, psychicznych i społecznych. Posiada wiedzę o możliwościach edukacyjnych, metodach oddziaływania rewalidacyjnego, rehabilitacyjnego i resocjalizacyjnego. Posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, w szczególności: rozpoznawania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, konstruowania i realizacji indywidualnych programów edukacyjnych oraz integrowania grupy.
Absolwent jest przygotowany do współorganizacji kształcenia tej grupy osób. Posiada umiejętności organizowania i koordynowania kształcenia ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek, koordynowania działań zespołu nauczycieli i specjalistów w zakresie diagnozowania i opracowywania indywidualnych programów edukacyjnych.
Absolwent zdobędzie wiedzę i umiejętności do pracy i terapii z niepełnosprawnością intelektualną w różnych formach kształcenia.
Absolwent studiów jako pedagog specjalny w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną będzie organizował i koordynował proces kształcenia specjalnego ucznia ze spektrum autyzmu w placówce ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej.
Wymagania wstępne
studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych na kierunku pedagogika specjalna. (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich) posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Oczekiwane kompetencje kandydata
Kandydat posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.
Planowany termin uruchomienia studiów: luty/ marzec 2024 r. pod warunkiem zebrania grupy
- KROK 1 - Rejestracja w systemie IRK
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK
W celu dokonania rejestracji w systemie IRK kandydat: - zakłada osobiste konto rejestracyjne (identyfikatorem konta jest numer PESEL),
- wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia (prosimy o niewgrywanie dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz zdjęcia elektronicznego),
- dokonuje wyboru kierunku studiów.
- KROK 2 - Przesłanie wymaganych dokumentów na adres Biura Studiów Podyplomowych:
-
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
-
Biuro Studiów Podyplomowych
Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa -
budynek A, II piętro, pok. 1211
- lub bezpośrednie złożenie dokumentów w biurze (adres jak wyżej):
- godziny otwarcia - http://www.aps.edu.pl/studia-podyplomowe-i-kursy/kontakt/
Zasady naboru na studia podyplomowe:
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Studiów Podyplomowych i Kursów (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Wymagane dokumenty:
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich i potwierdzenie uzyskania przygotowania pedagogicznego, nauczycielskiego, jeżeli dyplom tego nie wskazuje,
- potwierdzenie uiszczenia opłaty rekrutacyjnej.
PLAN STUDIÓW:
|
|
||||||
Kod i nazwa przedmiotu |
Kod jednostki organizacyjnej |
Semestr studiów |
Łączny wymiar godzin |
Forma zaliczenia |
Liczba punktów ECTS |
|
|
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej-1 |
|||||||
E. 1. Przygotowanie merytoryczne (240h; 20ECTS) |
|||||||
Warsztaty rozwijające kompetencje społeczne |
10020000 |
I |
10 |
ZAL |
1 |
||
Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
I |
20 |
EZG |
2 |
||
Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
I |
30 |
EZG |
2 |
||
Prawne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
I |
15 |
EZG |
2 |
||
Pedagogiczne podstawy edukacji i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
I |
20 |
ZAL |
1 |
||
Podstawy edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością |
10020000 |
I |
5 |
ZAL |
1 |
||
Rodzina dziecka z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
I |
15 |
ZAL-OCENA |
2 |
||
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
I |
10 |
ZAL-OCENA |
1 |
||
Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
II |
35 |
EZG |
2 |
||
Metody edukacyjno-terapeutyczne w pracy |
10020000 |
II |
15 |
ZAL-OCENA |
1 |
||
Komunikacja alternatywna i wspomagająca |
10020000 |
II |
10 |
ZAL-OCENA |
2 |
||
Wybrane metody terapii zachowań problemowych |
10020000 |
II |
15 |
ZAL |
1 |
||
Wspieranie osób z niepełnosprawnością intelektualną w dorosłym życiu |
10020000 |
II |
15 |
ZAL |
1 |
||
Rehabilitacja społeczno - zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
II |
15 |
ZAL |
1 |
||
Razem |
240 |
|
20 |
||||
E.2. Przygotowanie dydaktyczno - metodyczne (150h, 12ECTS) |
|||||||
Metodyka kształcenia i wychowania dzieci w przeszkolu specjalnym |
10020000 |
II |
10 |
ZAL-OCENA |
1 |
||
Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
II |
30 |
EZG |
2 |
||
Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną |
10020000 |
III |
30 |
EZG |
2 |
||
Metodyka zajęć rewalidacyjno - wychowawczych |
10020000 |
III |
20 |
ZAL-OCENA |
1 |
||
Rewalidacja indywidualna |
10020000 |
III |
20 |
ZAL-OCENA |
2 |
||
Terapia zajęciowa |
10020000 |
III |
10 |
ZAL-OCENA |
1 |
||
Wspierania rozwoju uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym |
10020000 |
III |
10 |
ZAL |
1 |
||
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno -terapeutycznych i indywiudualnych programów rehabilitacji i terapii |
10020000 |
III |
20 |
ZAL-OCENA |
2 |
||
Razem |
150 |
|
12 |
||||
E.3. Praktyki zawodowe (120h; 6ECTS) |
|||||||
Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach wczesnego wspomagania dla dzieci |
10020000 |
I |
40 |
ZAL |
2 |
||
Praktyka asystencko - pedagogiczna w szkole podstawowej specjalnej lub ogólnodostępnej lub integracyjnej (40 godz.) |
10020000 |
II |
40 |
ZAL |
2 |
||
Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkole podstawowej lub przysposabiającej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (20 godzin) |
10020000 |
III |
20 |
ZAL |
1 |
||
Praktyka asystencko-pedagogiczna w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci |
10020000 |
III |
20 |
ZAL |
1 |
||
Razem |
120 |
|
6 |
||||