Kod | ZP-PST |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Kierunek studiów | psychologia |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 25 |
Limit miejsc | 27 |
Czas trwania | 1 rok |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Studia kwalifikacyjne
Kierownik studiów podyplomowych: dr Ewa Odachowska-Rogalska
e-mail: eodachowska@aps.edu.pl
Czas trwania studiów podyplomowych:
2 semestry
Czesne: 3000 zł za jeden semestr x 2 semestry
Cel kształcenia:
Celem studiów jest przygotowanie słuchaczy do samodzielnego wykonywania psychologicznych badań w zakresie psychologii transportu i nabycie umiejętności orzekania o predyspozycjach psychicznych niezbędnych do wykonywania określonych zadań osób prowadzących pojazdy, instruktorów, egzaminatorów, kierowców pojazdów uprzywilejowanych, kierowców naruszających zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Kwalifikacje:
Uzyskanie uprawnień do przeprowadzania badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu.
Podstawy prawne kwalifikacji:
art. 87 ustawy o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 z późniejszymi zmianami.
Studia realizowane są we współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego w Warszawie.
Instytut Transportu Samochodowego jest nowoczesną placówka badawczo-rozwojową z bogatą tradycją, obecną praktycznie w każdej dziedzinie transportu samochodowego od prawie sześćdziesięciu pięciu lat. Zajęcia praktyczne będą odbywały się w laboratoriach ITS wyposażonych w nowoczesny sprzęt do badań psychologicznych (m.in. Wiedeński System Testów, Kontrastometr, Test2Drive, FVA - zawansowany tester wzroku do badania widzenia kontrastu, aparaturę do badania fizjologicznych aspektów funkcjonowania kierowcy: EEG, analizator ruchu gałek ocznych i inne), umożliwiający prowadzenie badań zgodnie ze standardami europejskimi. Ponadto pracownia wyposażona jest w symulatory jazdy: samochodu osobowego i auta ciężarowego. Studenci będą mieli okazję obserwować, w jaki sposób wspomagana jest nowoczesna diagnostyka kierowców, ale także samodzielnie wypróbować i nauczyć się obsługi urządzeń. Kadra prowadząca zajęcia to najlepsi specjaliści w dziedzinie psychologii transportu, pracujący na co dzień w obszarze diagnostyki i badania zachowań kierowców.
Możliwości zatrudnienia absolwentów studiów:
- Możliwość prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia pracowni psychologicznej wykonującej badania psychologiczne w zakresie psychologii transportu – art. 85 ustawy o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 z późniejszymi zmianami.
- Możliwość wykonywania badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu (również w ramach medycyny pracy) w dowolnej placówce zajmującej się tego typu działalnością (w Polsce ok. 700 pracowni psychologicznych).
- Możliwość prowadzenia kursów edukacyjnych i reedukacyjnych dla kierowców naruszających zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego, prowadzonych przez WORD.
Absolwent posiadał będzie:
- umiejętności samodzielnego planowania (dobór metod i narzędzi) i przeprowadzania badań psychologicznych różnych grup kierujących pojazdami, kandydatów na instruktorów i egzaminatorów,
- pełną wiedzę na temat zasad orzecznictwa psychologicznego i umiejętność formułowania orzeczeń i ich uzasadniania,
- szeroką wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z psychologicznymi badaniami kierujących pojazdami, w tym uwzględniających najnowsze i planowane zmiany w przepisach prawnych,
- wiedzę na temat możliwości włączenia się psychologów w działania edukacyjne i reedukacyjne (psychoedukacyjne) na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- praktyczne umiejętności – poprzez doświadczenie na symulatorach – różnicowania wymagań w stosunku do kierowcy zależnie od rodzaju kierowanego pojazdu (osobowy, ciężarowy).
Wymagania wobec kandydatów:
- tytuł zawodowy magistra uzyskany na kierunku psychologia.
Oczekiwane kompetencje kandydata:
- znajomość narzędzi psychologicznych;
- wiedza z zakresu psychologii osobowości, procesów poznawczych i różnic indywidualnych.
Planowany termin uruchomienia studiów: luty/marzec 2024
- KROK 1 - Rejestracja w systemie IRK
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK
W celu dokonania rejestracji w systemie IRK kandydat: - zakłada osobiste konto rejestracyjne (identyfikatorem konta jest numer PESEL),
- wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia (prosimy o niewgrywanie dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz zdjęcia elektronicznego),
- dokonuje wyboru kierunku studiów.
- KROK 2 - Przesłanie wymaganych dokumentów na adres Biura Studiów Podyplomowych:
-
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
-
Biuro Studiów Podyplomowych
Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa -
budynek A, II piętro, pok. 1211
- lub bezpośrednie złożenie dokumentów w biurze (adres jak wyżej):
- godziny pracy - http://www.aps.edu.pl/studia-podyplomowe-i-kursy/kontakt/
Zasady naboru na studia podyplomowe:
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Studiów Podyplomowych i Kursów (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Wymagane dokumenty (przyjmujemy tylko kompletne dokumenty):
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kserokopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich,
- potwierdzenie uiszczenia opłaty rekrutacyjnej.
Plan studiów:
Pełna nazwa przedmiotu |
Kod jednostki |
Łączny wymiar godzin |
Forma zaliczenia |
Liczba punktów ECTS |
Forma zajęć i liczba godzin |
|||
sem. I sem. II |
||||||||
wyk. |
ćw. |
wyk. |
ćw. |
|||||
|
||||||||
Psychologia transportu w Polsce |
2002 |
2 |
ZAL |
1 |
2 |
|
|
|
Prawne aspekty orzecznictwa psychologicznego |
2002 |
6 |
ZAL |
1 |
2 |
4 |
|
|
Rozmiary, dynamika i przyczyny wypadków drogowych |
2002 |
4 |
ZAL |
1 |
|
|
4 |
|
Wpływ procesów poznawczych na funkcjonowanie kierowcy w ruchu drogowym |
2002 |
6 |
ZO |
1 |
4 |
2 |
|
|
Człowiek jako uczestnik ruchu drogowego |
2002 |
6 |
ZAL |
1 |
4 |
2 |
|
|
Osobowościowe uwarunkowania stylu kierowania pojazdem |
2002 |
8 |
ZO |
2 |
6 |
2 |
|
|
Zaburzenia emocjonalne i zaburzenia osobowości a kierownie pojazdem |
2002 |
4 |
ZO |
1 |
4 |
|
|
|
Problemy diagnozowania i orzecznictwa psychologicznego (formułowanie orzeczenia) |
2002 |
8 |
ZAL |
2 |
|
|
2 |
6 |
Rola i zadania psychologów transportu w sytemie działań na rzecz brd (edukacja i reedukacja) |
2002 |
6 |
ZAL |
1 |
4 |
2 |
|
|
Wprowadzenie do metodyki badań kierowców i osób wykonujących inne czynności |
2002 |
6 |
ZAL |
2 |
4 |
2 |
|
|
Wprowadzenie do metodyki badań kierujących pojazdami - medycyna pracy |
2002 |
4 |
ZAL |
1 |
4 |
|
|
|
Metodyka psychologicznych badań kierowców i osób wykonujących inne czynności |
2002 |
8 |
ZO |
2 |
4 |
4 |
|
|
Wywiad i obserwacja w badaniu psychologicznym |
2002 |
4 |
ZO |
1 |
2 |
2 |
|
|
Diagnoza psychologiczna - opis i interpretacja wyników |
2002 |
8 |
ZO |
2 |
|
|
4 |
4 |
Badania kwestionariuszowe w diagnozie psychologicznej. Dobór narzędzi do badań |
2002 |
12 |
ZO |
2 |
4 |
8 |
|
|
Stres kierowców i radzenie sobie ze stresem |
2002 |
6 |
ZO |
1 |
4 |
2 |
|
|
Aparatura w badaniu psychologicznym (badania aparaturowe) |
2002 |
16 |
ZO |
2 |
|
|
|
16 |
Możliwości symulatora jazdy |
2002 |
4 |
ZAL |
1 |
|
|
|
4 |
Interwencja kryzysowa, PTSD po wypadkach, pomoc ofiarom, sprawcom i rodzinom ofiar |
2002 |
6 |
ZO |
2 |
|
|
3 |
3 |
Uzależnienia a kierowanie pojazdami |
2002 |
6 |
ZO |
1 |
|
|
4 |
2 |
Podstawy przedsiębiorczości - jak założyc i prowadzić własną pracownię - zalecenia pokontrolne |
2002 |
4 |
ZAL |
1 |
|
|
4 |
|
Bezpieczeństwo ruchu drogowego w zakresie nowoczesnych metod oceny i metod poprawy funkcjonowania kierowcy w ruchu drogowym |
2002 |
2 |
ZAL |
1 |
2 |
|
|
|
Etyczne problemy diagnozy psychologicznej |
2002 |
2 |
ZAL |
1 |
|
|
2 |
|
Psychometria (kryteria dobroci psychometrycznej, samodzielne wyliczanie trafności, rzetelności) |
2002 |
6 |
ZAL |
1 |
|
|
4 |
2 |
W SEMESTRZE |
|
|
|
|
50 |
30 |
27 |
37 |
RAZEM |
|
144 |
|
|
80 |
64 |
||
ŁĄCZNIE |
|
|
|
32 |
144 |