Kod | ZP-SUP |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 16 |
Limit miejsc | 16 |
Czas trwania | 1,5 roku |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
- Tura 1 (23.04.2024 12:00 – 30.09.2024 23:59)
Studia kwalifikacyjne
Kierownik Studiów: dr hab., prof. APS Małgorzata Kupisiewicz (e-mail: mkupisiewicz@aps.edu.p)
Czesne za jeden semestr - 2 250 zł x 3 semestry
Cel kształcenia
przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji i terapii osób z zaburzeniami słuchu w warunkach kształcenia ogólnodostępnego, integracyjnego i specjalnego – etap edukacji zgodny z wcześniej zdobytymi kwalifikacjami pedagogicznymi
Podstawy prawne kwalifikacji
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Szczegółowe kwalifikacje zostaną uzupełnione po zakończeniu prac nad Rozporządzeniem w zakresie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Absolwent studiów podyplomowych Surdopedagogika z terapią zaburzeń słuchu wyposażony będzie w wiedzę teoretyczną, umiejętności diagnostyczne, metodyczno-terapeutyczne oraz kompetencje społeczne niezbędne do prowadzenia zajęć z osobami słabosłyszącymi i niesłyszącymi.
Absolwent nabędzie wiedzę z zakresu terminologii, teorii, metodyki, procedur i oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych stosowanych w ramach surdopedagogiki, obejmującą anatomię, fizjologię i patologię narządu słuchu, działanie i zastosowanie protez słuchowych oraz technicznych środków korekcyjnych wspomagających słyszenie, a także psychologiczno-pedagogicznych i lingwistycznych uwarunkowań funkcjonowania osób z wadą słuchu.
Absolwent pozna metody i narzędzia diagnozy dzieci i młodzieży z wadą słuchu, a także zostanie wyposażony w umiejętności doboru metod rehabilitacji, adekwatnych do indywidualnych potrzeb osób z uszkodzonym słuchem. Zaplanowane w programie studiów zajęcia z Polskiego Języka Migowego oraz fonogestów rozszerzą wachlarz możliwości zaspokajania potrzeb dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami słuchu w obszarze komunikowania się i wyposażą Absolwenta w narzędzia kształtowania umiejętności komunikacyjnych i językowych osób z wadą słuchu.
Ponadto Absolwent będzie przygotowany do integrowania wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności w celu planowania procesu terapeutyczno-dydaktycznego dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem. Umiejętność organizowania i współkoordynowania działań w zakresie wspierania osób z zaburzeniami słuchu, koordynowania działań zespołu nauczycieli i specjalistów w zakresie diagnozowania i opracowywania indywidualnych programów edukacyjnych pozwoli Absolwentowi wykorzystywać swoje kompetencje w różnych formach kształcenia.
Wymagania wstępne
studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich z zakresu pedagogiki specjalnej) posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Oczekiwane kompetencje kandydata
Kandydat posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.
Planowany termin uruchomienia studiów: październik 2024 r (nie prowadzimy zajęć on-line)
W sprawach merytorycznych proszę pisać do Kierownik Studiów prof. Małgorzaty Kupisiewicz na adres: mkupisiewicz@aps.edu.pl
- KROK 1 - Rejestracja w systemie IRK
Rejestracja na studia podyplomowe odbywa się drogą elektroniczną ON-LINE w systemie IRK
W celu dokonania rejestracji w systemie IRK kandydat: - zakłada osobiste konto rejestracyjne (identyfikatorem konta jest numer PESEL),
- wypełnia dane osobowe i dane dotyczące wykształcenia (prosimy o niewgrywanie dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz zdjęcia elektronicznego),
- dokonuje wyboru kierunku studiów.
- KROK 2 - Przesłanie wymaganych dokumentów na adres Biura Obsługi Osób Studiujących:
-
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
-
Biuro Obsługi Osób Studiujących
Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa -
budynek C, I piętro, pok. 3147
- lub bezpośrednie złożenie dokumentów w biurze (adres jak wyżej):
- godziny pracy:
poniedziałek – 9.00 – 14.00
wtorek – 9.00 – 14.00
środa – 9.00 – 14.00
czwartek – 9.00 – 14.00
piątek – dzień pracy wewnętrznej
-
sobota (w terminach zjazdów studiów niestacjonarnych) - Biuro Obsługi Osób Studiujących - 9.00-14.00
-
Wymagane dokumenty:
- podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich i potwierdzenie uzyskania przygotowania pedagogicznego, nauczycielskiego, jeżeli dyplom tego nie wskazuje.
Zasady naboru na studia podyplomowe:
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej) w Biurze Obsługi Osób Studiujących (data złożenia lub data stempla pocztowego).
PLAN STUDIÓW:
Kod i nazwa przedmiotu |
Kod jednostki organizacyjnej |
Semestr studiów |
Łączny wymiar godzin |
Forma zaliczenia |
Liczba punktów ECTS |
I semstr |
II semestr |
III semestr |
|
|||||||
wyk. |
ćw. |
lab./war. |
wyk. |
ćw. |
lab./war. |
wyk. |
ćw. |
lab./war. |
||||||||
Surdopedagogika i terapią zaburzeń słuchu dla pedagogów specjalnych |
||||||||||||||||
E. 1A. Przygotowanie merytoryczne |
||||||||||||||||
Surdopedagogika |
1002 |
I |
10 |
ZAL - OCENA |
1 |
10 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
||
Podstawy nauki o języku z fonetyką |
1002 |
I |
20 |
EGZ |
2 |
5 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
||
Audiologia i techniczne środki wspomagające słyszenie |
1002 |
I |
20 |
EGZ |
3 |
5 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
||
Surdologopedia z ortofonią |
1002 |
I |
20 |
EGZ |
3 |
5 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
||
Psychofizyczny rozwój dzieci z zaburzeniami słuchu |
1002 |
I |
10 |
ZAL - OCENA |
1 |
10 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
||
Dorosłe osoby z uszkodzonym narządem słuchu zaopatrzone w aparaty i implanty słuchowe |
1002 |
II |
10 |
ZAL - OCENA |
1 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
||
Metoda fonogestów |
1002 |
I |
25 |
EGZ |
4 |
0 |
25 |
|
|
|
|
|
|
|
||
Polski Język Migowy |
1002 |
I-III |
80 |
EGZ |
5 |
0 |
20 |
|
|
30 |
|
|
30 |
|
||
Diagnoza funkcjonalna dziecka/ucznia z wadą słuchu |
1002 |
II |
15 |
ZAL - OCENA |
2 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
||
Diagnoza i terapia ucznia z zaburzeniami przetwarzania słuchowego |
1002 |
III |
10 |
ZAL - OCENA |
1 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|||
Emisja głosu |
1002 |
II |
10 |
ZAL - OCENA |
1 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
||
Logorytmika |
1002 |
II |
10 |
ZAL_OCENA |
1 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
||
Razem |
240 |
|
25 |
35 |
90 |
0 |
0 |
85 |
0 |
0 |
30 |
0 |
||||
125 |
85 |
30 |
||||||||||||||
240 |
||||||||||||||||
E.2A. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne |
||||||||||||||||
Metody wspierajace terapię dziecka z uszkodzonym narządem słuchu |
1002 |
II |
15 |
ZAL-OCENA |
2 |
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|||
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju jezykowego dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie |
1002 |
II |
20 |
EGZ |
3 |
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
||
Metodyka wczesnej edukacji dzieci z zaburzeniami słuchu |
1002 |
III |
35 |
EGZ |
1 |
|
|
|
|
|
|
10 |
25 |
|
||
Diagnoza i terapia ucznia z zaburzeniami słuchu z trudnosciami w uczeniu się czytania i pisania |
1002 |
III |
20 |
ZAL-OCENA |
1 |
|
|
|
|
|
|
5 |
15 |
|
||
Diagnoza i terapia ucznia z zaburzeniami słuchu z trudnosciami w uczeniu się matematyki |
1002 |
III |
20 |
ZAL-OCENA |
1 |
|
|
|
|
|
|
5 |
15 |
|
||
Specyfika nauczania przedmiotowego uczniów z zaburzeniami słuchu |
1002 |
III |
10 |
ZAL-OCENA |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
||
Projektowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla ucznia z zaburzeniami słuchu |
1002 |
III |
10 |
ZAL-OCENA |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
||
Edukacja i rehabilitacja dzieci z sprzężoną niepełnosprawnością słuchową |
1002 |
III |
10 |
ZAL-OCENA |
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
||
EGZAMIN DYPLOMOWY |
1002 |
III |
10 |
EGZ |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
||
Razem |
150 |
|
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
45 |
0 |
20 |
85 |
0 |
||||
0 |
45 |
105 |
||||||||||||||
150 |
||||||||||||||||
E.3A. Praktyki zawodowe (120h; 6ECTS) |
||||||||||||||||
Praktyka asystencko-pedagogiczna - 1 |
10020000 |
II |
40 |
ZAL |
2 |
|
|
|
|
|
40 |
|
|
|
||
Praktyka asystencko-pedagogiczna - 2 |
10020000 |
II |
40 |
ZAL |
2 |
|
|
|
|
|
40 |
|
|
|
||
Praktyka asystencko-pedagogiczna - 3 |
10020000 |
III |
40 |
ZAL |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
40 |
||
Razem |
120 |
|
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
80 |
0 |
0 |
40 |
||||
0 |
80 |
40 |
||||||||||||||
120 |