| Kod | ZP-DTD | 
|---|---|
| Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej | 
| Forma studiów | Niestacjonarne | 
| Poziom kształcenia | Podyplomowe | 
| Języki wykładowe | polski | 
| Minimalna liczba studentów | 36 | 
| Czas trwania | 3 semestry | 
| Wymagany dokument | |
| Zadaj pytanie | |
Nazwa studiów podyplomowych:
Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej
Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):
dr Ewelina Młynarczyk-Karabin
e-mail: emlynarczyk@aps.edu.pl, tel. 531 776 727
Numer edycji studiów podyplomowych:
13 (DTD13)
Czas trwania studiów i liczba semestrów:
1.10.2025-31.03.2027
3 semestry
Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):
10500 zł (3500 zł x3)
Charakter studiów:
kwalifikacyjne/doskonalące
Wymagania wstępne:
Studia przeznaczone są dla osób, które ukończyły studia licencjackie lub magisterskie, tj. dla:
- psychologów
- nauczycieli
- pedagogów specjalnych
- rehabilitantów
- fizjoterapeutów
Oczekiwane kompetencje kandydata:
- posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii rozwojowej dziecka.
Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej lub mailowo na adres biurorekrutacji@aps.edu.pl) w Zespole ds. Rekrutacji do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzone jest przez kierownika studiów podyplomowych na podstawie dostarczonych prawidłowo i kompletnie dokumentów, zakończone podjęciem decyzji o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu kandydata.
Wymagane dokumenty:
- podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kserokopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich,
Cel kształcenia:
Ukończenie studiów podyplomowych dających wiedzę z zakresu diagnozy i terapii dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz kompetencje do prowadzenia zajęć metodą integracji sensorycznej.
Zdobycie kompetencji diagnostycznych w kierunku zaburzeń integracji sensorycznej oraz umiejętności skutecznego wsparcia dziecka i jego rodziny.
Uzyskanie certyfikatu ukończenia I i II stopnia SI dającego możliwość diagnozowania i prowadzenia terapii integracji sensorycznej wydanego przez PSTiS oraz świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez APS. Podstawą ukończenia studiów jest uczestniczenie w zajęciach, uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich przedmiotów, które odbywają się w trakcie trwania studiów oraz odbycie praktyk (również podczas trwania studiów).
Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:
Absolwent posiada kompetencje do diagnozowania i prowadzenia terapii integracji sensorycznej jako jednej z metod wspomagających rozwój dziecka.
Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z Rozporządzeniem MNiSW z 28 grudnia 2023r., potwierdzające uzyskanie określonych w programie efektów kształcenia i wymaganej liczby punktów ECTS.
Absolwent otrzymuje certyfikat ukończenia I i II stopnia kursu integracji sensorycznej wydany przez Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej, co stanowi integralną część świadectwa ukończenia studiów podyplomowych.
Absolwent studiów podyplomowych Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej posiada kompetencje do prowadzenia zajęć z zakresu integracji sensorycznej w publicznych i niepublicznych placówkach oświatowych, m. in.: w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi, specjalnych, w ośrodkach rehabilitacyjno–edukacyjno–wychowawczych, w ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Minimalna liczba Słuchaczy:
36
Warunki ukończenia studiów:
Ocena pozytywna ze wszystkich przedmiotów realizowanych w ramach studiów oraz zaliczone praktyki.
Terminarz zjazdów (daty):
DTD edycja 13 (terminarz dla I tury rekrutacji)
Semestr I
11-12.10.2025
25-26.10.2025
15-16.11. 2025
29-30.11.2025
13-14.12.2025
Semestr II
07-08.03.2026 
14-15.03.2026
28-29.03.2026
11-12.04. 2026
25-26.04.2026
09-10.05.2026
30-31.05.2026
13-14.06.2026
15-19.07.2026 (zajęcia odbywają się w siedzibie PSTIS)
16-20.09.2026 (zajęcia odbywają się w siedzibie PSTIS)
Semestr III
07-11.10.2026 (zajęcia odbywają się w siedzibie PSTIS)
24-25.10.2026
21-22.11.2026
12-13.12.2026
16-17.01.2027
06-07.02.2027
DTD edycja 14 (terminarz dla II tury rekrutacji)
Zjazdy zaplanowane w siedzibie APS:
18-19.10.2025
22-23.11.2025
6-7.12.2025
10-11.01.2026
24-25.01.2026
7-8.03.2026
21-22.03.2026
11-12.04.2026
18-19.04.2026 (zajęcia realizowane w siedzibie PSTIS)
25-26.04.2026(zajęcia realizowane w siedzibie PSTIS)
16-17.05.2026
30-31.05.2026
01-05.08.2026 (zajęcia realizowane w siedzibie PSTIS)
11-15.09.2026 (zajęcia realizowane w siedzibie PSTIS)
10-11.10.2026
21-25.10.2026 (zajęcia realizowane w siedzibie PSTIS)
21-22.11.2026
12-13.12.2026
16-17.01.2027
30-31.01.2027
13-14.02.2027
Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):
478 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie (100%)
Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):
Praktyki 60 godzin: 30 godzin praktyka pedagogiczna realizowana w placówkach edukacyjnych publicznych i niepublicznych w których jest dziecko z diagnozą zaburzeń integracji sensorycznej + 30 godzin praktyka zawodowa realizowana w placówkach publicznych i niepublicznych pod opieką Terapeuty integracji sensorycznej.
Dane kontaktowe:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
 Zespół ds. Rekrutacji
 ul. Szczęśliwicka 40,
 02-353 Warszawa
 budynek C, I piętro, pok. 3123
e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
 tel. 22 589 36 78
 tel. 22 589 36 00 wew. 3123
godziny otwarcia:
 poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
 piątek – dzień pracy wewnętrznej
W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów
Dodatkowe informacje
Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
 W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
 W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.
| Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej STUDIA PODYPLOMOWE, niestacjonarne | ||||||||||
| Pełna nazwa przedmiotu | Kod jednostki | Łączny wymiar godzin | wymiar godzin | Forma zal. | I sem. | II sem. | III sem. | ECTS | ||
| W | Ćw. | |||||||||
| (1) MODUŁ WPROWADZAJĄCY | ||||||||||
| Neuropsychologia kliniczna | 1002 | 10 | 10 | E | 10 | 2 | ||||
| Podstawy neurologii dziecięcej | 1002 | 10 | 10 | E | 10 | 2 | ||||
| Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej | 1002 | 10 | 10 | E | 10 | 2 | ||||
| (2) MODUŁ II - NEUROBIOLOGICZNE PODSTAWY ROZWOJU | ||||||||||
| Podstawy teorii integracji sensorycznej (Kurs SI I) | 1002 | 48 | 18 | 30 | E | 48 | 3 | |||
| Prawidłowości procesów integracji sensorycznej (Kurs SI II) | 1002 | 15 | 15 | ZO | 15 | 1 | ||||
| Rozwój psychoruchowy małego dziecka 0-3 | 1002 | 15 | 15 | E | 15 | 2 | ||||
| Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym | 1002 | 15 | 15 | E | 15 | 4 | ||||
| Zaburzenia w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym | 1002 | 10 | 10 | E | 10 | 2 | ||||
| Współpraca z rodziną dziecka z zaburzeniami SI | 1002 | 20 | 20 | ZO | 20 | 4 | ||||
| (3) MODUŁ DIAGNOSTYCZNY | ||||||||||
| Diagnoza psychopedagogiczna | 1002 | 10 | 10 | E | 10 | 1 | ||||
| Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym | 1002 | 20 | 20 | ZO | 20 | 3 | ||||
| Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku szkolnym | 1002 | 20 | 20 | ZO | 20 | 3 | ||||
| Diagnoza i terapia zaburzeń SI u dziecka w wieku przedszkolnym | 1002 | 15 | 15 | ZO | 15 | 2 | ||||
| Diagnoza i terapia zaburzeń SI u dziecka w wieku szkolnym | 1002 | 15 | 15 | ZO | 15 | 2 | ||||
| Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami w rozwoju | 1002 | 20 | 20 | ZO | 20 | 1 | ||||
| Diagnoza i terapia dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi | 1002 | 18 | 18 | E | 18 | 2 | ||||
| Zastosowanie Południowo Kalifornijskich Testów Integracji Sensorycznej (II st.SI) | 1002 | 17 | 17 | ZO | 17 | 2 | ||||
| Wybrane narzędzia diagnostyczne w pracy z dzieckiem z zaburzeniami integracji sensorycznej (IIst) | 1002 | 10 | 10 | ZO | 10 | 1 | ||||
| (4) MODUŁ TERAPEUTYCZNO-PRAKTYCZNY | ||||||||||
| Wybrane metody neurofizjologiczne | 1002 | 20 | 20 | ZO | 20 | 2 | ||||
| Metody terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju | 1002 | 10 | 10 | ZO | 10 | 3 | ||||
| Wybrane metody terapii zachowań problemowych | 1002 | 10 | 10 | E | 10 | 2 | ||||
| Wykorzystanie technik arteterapeutycznych w usprawnianiu integracji zmysłów | 1002 | 15 | 15 | ZO | 15 | 2 | ||||
| Aranżacja przestrzeni terapeutycznej | 1002 | 10 | 10 | ZO | 10 | 1 | ||||
| Standardy opracowania wyników badań i pisanie raportów SI | 1002 | 20 | 20 | ZO | 20 | 2 | ||||
| Terapia logopedyczna | 1002 | 15 | 15 | ZO | 15 | 2 | ||||
| Terapia pedagogiczna | 1002 | 15 | 15 | ZO | 15 | 2 | ||||
| Dieta sensoryczna | 1002 | 20 | 20 | ZO | 20 | 2 | ||||
| Organizacja procesu terapeutycznego i ergonomia pracy | 1002 | 10 | 10 | ZO | 10 | 1 | ||||
| Ćwiczenia umiejętności prowadzenia zajęć na sali terapeutycznej | 1002 | 15 | 15 | E | 15 | 1 | ||||
| Prowadzenie terapii SI | 1002 | 20 | 20 | E | 20 | 3 | ||||
| Praktyki | ||||||||||
| Praktyki | 1002 | 60 | 60 | ZAL | 60 | 5 | ||||
| RAZEM | 538 | 83 | 455 | 67 | ||||||
| Indywidualne praktyki 60 godzin (30 z ramienia APS/30 z ramienia PSTIS) - 5 ECTS | ||||||||||

