| Kod | ZP-EAP | 
|---|---|
| Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej | 
| Forma studiów | Niestacjonarne | 
| Poziom kształcenia | Podyplomowe | 
| Języki wykładowe | polski | 
| Minimalna liczba studentów | 30 | 
| Czas trwania | 3 semestry | 
| Wymagany dokument | |
| Zadaj pytanie | |
- Tura 1 (11.06.2025 16:00 – 14.09.2025 23:59)
Nazwa studiów podyplomowych:
Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli przedmiotu/zajęć nieposiadających kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej
Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):
dr Iwona Konieczna (e-mail: ikonieczna@aps.edu.pl)
Numer edycji studiów podyplomowych:
4
Czas trwania studiów i liczba semestrów:
01.10.2025 r. – 31.03.2027 r. 3 semestry
Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):
2 400,00 zł za jeden semestr x 3 semestry
Charakter studiów:
kwalifikacyjne
Wymagania wstępne:
studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych różnych kierunków (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie) posiadających przygotowanie pedagogiczne
Oczekiwane kompetencje kandydata:
Kandydat posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.
Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej lub mailowo na adres biurorekrutacji@aps.edu.pl) w Zespole ds. Rekrutacji do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzone jest przez kierownika studiów podyplomowych na podstawie dostarczonych prawidłowo i kompletnie dokumentów, zakończone podjęciem decyzji o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu kandydata.
Wymagane dokumenty:
- podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich i potwierdzenie uzyskania przygotowania pedagogicznego, nauczycielskiego, jeżeli dyplom tego nie wskazuje.
Cel kształcenia:
przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu w warunkach kształcenia ogólnodostępnego, integracyjnego i specjalnego
Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:
Absolwent studiów podyplomowych Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu prezentuje postawy humanistyczne: otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie z niepełnosprawnością i wymagającego pomocy.
Absolwent posiada umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych dzieci i młodzieży oraz odchyleń organicznych, psychicznych i społecznych. Posiada wiedzę o możliwościach edukacyjnych, metodach oddziaływania rewalidacyjnego, rehabilitacyjnego. Posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy z osobami ze spektrum autyzmu, w szczególności: rozpoznawania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, współtworzenia i realizacji indywidualnych programów edukacyjnych oraz integrowania grupy.
Absolwent jest przygotowany do współorganizacji edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu. Posiada umiejętności organizowania i koordynowania działań w zakresie wspierania osób ze spektrum autyzmu, działań zespołu nauczycieli i specjalistów w zakresie diagnozowania i opracowywania indywidualnych programów edukacyjnych.
Absolwent zdobędzie wiedzę i umiejętności do pracy i terapii z osobami ze spektrum autyzmu w różnych formach kształcenia.
Podstawy prawne:
Program studiów jest opracowany zgodnie z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela Załącznik do obwieszczenia Ministra Nauki dnia 9 lutego 2024 r. (Dz. U. poz. 453)
Aktualnie obowiązującymi regulacjami określającymi kwalifikacje są:
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 2102)
Minimalna liczba Słuchaczy:
30
Warunki ukończenia studiów:
Podstawą ukończenia studiów jest uczestniczenie w zajęciach, zaliczanie przedmiotów w poszczególnych semestrach, zdanie egzaminu końcowego obejmującego pytania (wcześniej przekazane słuchaczom) ze wszystkich przedmiotów oraz realizację grupowego projektu (studium przypadku), jak też odbycie i zaliczenie praktyk zgodnie z programem studiów.
Terminarz zjazdów (daty):
Termin rozpoczęcia studiów 1.10.2025
Termin zakończenia studiów 31.03.2027
Zjazdy odbywają się zazwyczaj dwa razy w miesiącu (sobota-niedziela). Szczegółowy terminarz zostanie podany w II połowie września 2025.
Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej (EAS)
Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli przedmiotu/zajęć nieposiadających kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej (EAP)
| SEMESTR I 100 godzin +60 bez PC (dla EAP) | ||
| Lp. | sobota | niedziela | 
| 1 | 11.10.2025 | 12.10.2025 | 
| 2 | 25.10.2025 | 26.10.2025 | 
| 3 | 15.11.2025 | 16.11.2025 | 
| 4* | 29.11.2025 | 30.11.2025 | 
| 5* | 13.12.2025 | 14.12.2025 | 
| 6 | 10.01.2026 | 11.01.2026 | 
| 7 | 24.01.2026 | 25.01.2026 | 
| 8 * | 7.02.2026 | 8.02.2026 | 
*zjazd tylko dla EAP
| SEMESTR II 140 godzin | ||
| Lp. | sobota | niedziela | 
| 1 | 7.03.2026 | 8.03.2026 | 
| 2 | 21.03.2026 | 22.03.2026 | 
| 3 | 11.04.2026 | 12.04.2026 | 
| 4 | 25.04.2026 | 26.04.2026 | 
| 5 | 9.05.2026 | 10.05.2026 | 
| 6 | 23.05.2026 | 24.05.2026 | 
| 7 | 6.06.2026 | 7.06.2026 | 
| SEMESTR III 150 godzin 
 | ||
| Lp. | sobota | niedziela | 
| 1 | 10.10.2026 | 11.10.2026 | 
| 2 | 24.10.2026 | 25.10.2026 | 
| 3 | 14.11.2026 | 15.11.2026 | 
| 4 | 28.11.2026 | 29.11.2026 | 
| 5 | 5.12.2026 | 6.12.2026 | 
| 6 | 19.12.2026 | 20.12.2026 | 
| 7 | 16.01.2027 | 17.01.2027 | 
| 8 | 20.02.2027 | 21.02.2027 | 
Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):
450 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie (100%)
Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):
Łącznie 180 godzin
- Praktyka asystencka realizowana w przedszkolu lub szkole specjalnej (30 godzin)
- Praktyka asystencka realizowana w przedszkolu lub szkole: ogólnodostępnej lub integracyjnej (30 godzin)
- Praktyka asystencko-pedagogiczna w przedszkolu (przedszkola: ogólnodostępne, integracyjne lub specjalne, do których uczęszczają dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub placówki prowadzące zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem) (40 godzin)
- Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkole (szkoła: ogólnodostępna, integracyjna, do której uczęszczają uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu) (40 godzin)
- Praktyka asystencko-pedagogiczna w szkole specjalnej (40 godzin)
Dane kontaktowe:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
 Zespół ds. Rekrutacji
 ul. Szczęśliwicka 40,
 02-353 Warszawa
 budynek C, I piętro, pok. 3123
e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
 tel. 22 589 36 78
 tel. 22 589 36 00 wew. 3123
godziny otwarcia:
 poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
 piątek – dzień pracy wewnętrznej
W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów
Dodatkowe informacje
Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
 W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
 W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.
| KIERUNEK: PEDAGOGIKA SPECJALNA (PC); SPECJALNOŚĆ: Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli przedmiotu/zajęć nieposiadających kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej | ||||||||||||||||
| Studia podyplomowe, niestacjonarne 
 | 
 | |||||||||||||||
| 
 | ||||||||||||||||
| Kod i nazwa przedmiotu | Kod jednostki organizacyjnej | Semestr studiów | Łączny wymiar godzin | Forma zaliczenia | Liczba punktów ECTS | I semstr | II semestr | III semestr | 
 | |||||||
| 
 | ||||||||||||||||
| wyk. | ćw. | lab./war. | wyk. | ćw. | lab./war. | wyk. | ćw. | lab./war. | 
 | |||||||
| Kształcenie kierunkowe (C) | ||||||||||||||||
| C.5. Dydaktyka specjalna | ||||||||||||||||
| Dydaktyka specjalna | 10020000 | I | 30 | EGZ. | 4 | 15 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Razem | 30 | 
 | 4 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
 | |||
| 30 | 0 | 0 | ||||||||||||||
| 30 | ||||||||||||||||
| C.6. Diagnostyka w pedagogice specjalnej | ||||||||||||||||
| Diagnostyka w pedagogice specjalnej | 10020000 | I | 30 | EZG | 4 | 15 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Razem | 30 | 
 | 4 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
 | |||
| 30 | 0 | 0 | ||||||||||||||
| 30 | ||||||||||||||||
| C.7 Praktyki zawodowe | ||||||||||||||||
| Praktyka asystencka | 10020000 | I | 30 | ZAL | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 30 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Praktyka asystencka | 10020000 | I | 30 | ZAL | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 30 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Razem | 60 | 
 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 
 | |||
| 0 | 60 | 0 | ||||||||||||||
| 60 | ||||||||||||||||
| RAZEM moduł Kształcenia kierunkowego | 120 | 
 | 12 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |||
| 120 | ||||||||||||||||
| Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (E.A.) | ||||||||||||||||
| E. 1A. Przygotowanie merytoryczne | ||||||||||||||||
| Podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | I | 10 | EGZ | 1 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Psychologiczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | I | 10 | EGZ | 1 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Medyczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | I | 10 | EGZ | 1 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Prawne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | I | 10 | EGZ | 1 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Warsztaty rozwijające kompetencje społeczne | 1002000 | I | 10 | ZAL - OCENA | 1 | 
 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Metody terapii niedyrektywnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | I | 25 | ZAL - OCENA | 2 | 10 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Metody terapii dyrektywnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | I | 25 | ZAL - OCENA | 2 | 10 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Metody wspomagające terapię i edukacje osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | II | 20 | ZAL - OCENA | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 20 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Psychospołeczna sytuacja dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin | 10020000 | II | 10 | ZAL - OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | II | 25 | ZAL - OCENA | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 25 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Wybrane metody i techniki terapii zachowań trudnych | 10020000 | II | 20 | ZAL - OCENA | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 20 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Trening Umiejętności Społecznych w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | II | 30 | ZAL - OCENA | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 30 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Diagnoza funkcjonalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | II | 25 | EGZ | 2 | 
 | 
 | 
 | 10 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Współpraca z rodziną uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | II | 10 | ZAL | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |
| Razem | 240 | 
 | 21 | 60 | 40 | 0 | 10 | 130 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
 | |||
| 100 | 140 | 0 | ||||||||||||||
| 240 | ||||||||||||||||
| E.2A. Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne | ||||||||||||||||
| Konstruowanie programów terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | III | 15 | ZAL-OCENA | 3 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 15 | 
 | 
 | ||
| Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10020000 | III | 15 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 15 | 
 | 
 | |
| Metodyka kształcenia i wychowania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu | 10020000 | III | 20 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 20 | 
 | 
 | |
| Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu -1 | 10020000 | III | 20 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 20 | 
 | 
 | |
| Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu -2 (uczeń ze współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym) | 10020000 | III | 20 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 20 | 
 | 
 | |
| Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zaburzeniem ze spektrum autyzmu -1 | 10020000 | III | 30 | ZAL-OCENA | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 30 | 
 | 
 | |
| Metodyka zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zaburzeniem ze spektrum autyzmu -2 (uczeń ze współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym) | 10020000 | III | 20 | ZAL-OCENA | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 20 | 
 | 
 | |
| Metodyka wspieranie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dorosłym życiu | 10020000 | III | 10 | ZAL-OCENA | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
 | 
 | |
| Razem | 150 | 
 | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 150 | 0 | 
 | |||
| 0 | 0 | 150 | ||||||||||||||
| 150 | ||||||||||||||||
| E.3A. Praktyki zawodowe (120h; 6ECTS) | ||||||||||||||||
| Praktyka asystencko-pedagogiczna | 10020000 | II | 40 | ZAL | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 40 | 
 | |
| Praktyka asystencko-pedagogiczna | 10020000 | II | 40 | ZAL | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 40 | 
 | |
| Praktyka asystencko-pedagogiczna | 10020000 | III | 40 | ZAL | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 40 | 
 | |
| Razem | 120 | 
 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 120 | 
 | |||
| 0 | 0 | 120 | ||||||||||||||
| 120 | ||||||||||||||||

