| Kod | ZP-EIW | 
|---|---|
| Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej | 
| Forma studiów | Niestacjonarne | 
| Poziom kształcenia | Podyplomowe | 
| Języki wykładowe | polski | 
| Minimalna liczba studentów | 28 | 
| Czas trwania | 3 semestry | 
| Wymagany dokument | |
| Zadaj pytanie | |
- Tura 1 (18.07.2025 15:00 – 02.10.2025 15:00)
Nazwa studiów podyplomowych:
EDUKACJA INTEGRACYJNA I WŁĄCZAJĄCA
Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):
dr Magda Lejzerowicz
e-mail: mlejzerowicz@aps.edu.pl
Numer edycji studiów podyplomowych:
13
Czas trwania studiów i liczba semestrów:
3 semestry
01.10.2025 – 31.03.2027
Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):
2300 zł x 3 semestry = 6900 zł
Charakter studiów:
kwalifikacyjne/doskonalące
Wymagania wstępne:
studia adresowane są do absolwentów studiów wyższych (osób, które ukończyły studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie) oraz posiadających przygotowanie pedagogiczne.
Oczekiwane kompetencje kandydata:
Kandydat posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.
Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej lub mailowo na adres biurorekrutacji@aps.edu.pl) w Zespole ds. Rekrutacji do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzone jest przez kierownika studiów podyplomowych na podstawie dostarczonych prawidłowo i kompletnie dokumentów, zakończone podjęciem decyzji o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu kandydata.
Wymagane dokumenty:
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kserokopia dyplomu/ów ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich,
- dokument potwierdzający posiadanie przygotowania pedagogicznego,
- potwierdzenie uiszczenia opłaty rekrutacyjnej
Przyjmujemy tylko kompletne dokumenty.
Cel kształcenia:
przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w warunkach kształcenia integracyjnego i ogólnodostępnego.
Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:
Absolwent studiów podyplomowych Edukacja integracyjna i włączająca prezentuje postawy humanistyczne: otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie z niepełnosprawnością i wymagającego pomocy.
Absolwent posiada umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych dzieci i młodzieży oraz odchyleń organicznych, psychicznych i społecznych. Posiada wiedzę o możliwościach edukacyjnych, metodach oddziaływania rewalidacyjnego, rehabilitacyjnego i resocjalizacyjnego. Posiada umiejętności praktyczne w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, w szczególności: rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych, konstruowania i realizacji indywidualnych programów edukacyjnych oraz integrowania grupy.
Absolwent jest przygotowany do współorganizacji kształcenia integracyjnego/włączającego. Posiada umiejętności organizowania i koordynowania kształcenia specjalnego ucznia z niepełnosprawnością w edukacji integracyjnej i włączającej, koordynowania działań zespołu nauczycieli i specjalistów w zakresie diagnozowania i opracowywania indywidualnych programów edukacyjnych.
Absolwent zdobędzie wiedzę i umiejętności do pracy z uczniami: z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami wzroku, zaburzeniami słuchu, z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą, w tym z chorobą psychiczną, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z uczniem niedostosowanym społecznie oraz zagrożonym niedostosowaniem społecznym, zaburzeniami zachowania i emocji, z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, uczniem z zaburzeniami komunikacji i sprawności językowej w placówkach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Absolwent studiów będzie organizował i koordynował proces kształcenia specjalnego ucznia z niepełnosprawnością w placówce ogólnodostępnej i integracyjnej.
Podstawy kwalifikacji (jeśli są) i uprawnienia zawodowe:
Podstawy prawne kwalifikacji
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102)
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 8 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2025 poz. 1111)
Możliwości zatrudnienia absolwentów studiów na stanowisku nauczyciela wspomagającego w:
- przedszkolach integracyjnych;
- szkołach integracyjnych;
- klasach integracyjnych
- klasach ogólnodostępnych.
Minimalna liczba Słuchaczy:
28
Warunki ukończenia studiów:
Warunki ukończenia studiów:
· obecność i aktywne uczestnictwo na zajęciach,
· zaliczenie trzech semestrów - zaliczenie wszystkich przedmiotów zawartych w programie studiów.
· zaliczenie praktyk pedagogicznych określonych na początku studiów.
Studia kończą się egzaminem końcowym ustnym z zagadnień ze studiowanego obszaru.
Terminarz zjazdów (daty):
Semestr 1
18.10.2025 – 19.10.2025
25.10.2025 – 26.10.2025
15.11.2025 – 16.11.2025
29.11.2025 – 30.11.2025
6.12.2025 – 7.12.2025
20.12.2025 – 21.12.2025
17.01.2026 – 18.01.2026
7.02.2026 –8.02.2026
Semestr 2
7.03.2026 – 8.03.2026
21.03.2026 – 22.03.2026
11.04.2026 – 12.04.2026
25.04.2026 – 26.04.2026
9.05.2026 – 10.05.2026
23.05.2026 – 24.05.2026
6.06.2026 – 7.06.2026
20.06.2026 – 21.06.2026
Semestr 3
10.10.2026 – 11.10.2026
24.10.2026 – 25.10.2026
14.11.2026 – 15.11.2026
28.11.2026 – 29.11.2026
5.12.2026 – 6.12.2026
19.12.2026 – 20.12.2026
16.01.2027 – 17.01.2027
30.01.2027 – 31.01.2027
20.02.2027 – 21.02.2027 – egzamin ustny kończący studia
Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):
440 godzin dydaktycznych 53 ECTS/ 3 semestry/
Zajęcia realizowane stacjonarnie 100%
Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):
120 godzin praktyk zawodowych (6 ECTS) 
Praktyka asystencko-pedagogiczna -1 (40 h; przedszkole)
Praktyka asystencko-pedagogiczna -2 (40 h; szkoła/klasy młodsze)
Praktyka asystencko-pedagogiczna -3 (40 h; szkoła/klasy IV-VIII)
Dane kontaktowe:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
 Zespół ds. Rekrutacji
 ul. Szczęśliwicka 40,
 02-353 Warszawa
 budynek C, I piętro, pok. 3123
e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
 tel. 22 589 36 78
 tel. 22 589 36 00 wew. 3123
godziny otwarcia:
 poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
 piątek – dzień pracy wewnętrznej
W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów
Dodatkowe informacje
 Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
 W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
 W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.
PEDAGOGIKA SPECJALNA (PC)
Studia podyplomowe - Edukacja integracyjna i włączająca
| 
 | 
 | 
 | |||||||||||||
| Kod w USOS | Kod i nazwa przedmiotu | Kod jednostki organizacyjnej | Semestr studiów | Łączny wymiar godzin | Forma zaliczenia | Liczba punktów ECTS | 
 | ||||||||
| I semstr | II semestr | III semestr | |||||||||||||
| wyk. | ćw. | lab./w | wyk. | ćw. | lab./w | wyk. | ćw. | lab./w | |||||||
| 
 | Kształcenie kierunkowe (C) | ||||||||||||||
| 
 | C.2. Przygotowanie psychologiczne do pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | ||||||||||||||
| SP-PDI | Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży ze SPE | 10020000 | I | 30 | EGZ. | 3 | 15 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| SP-PKM | Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży | 10020000 | I | 30 | EGZ. | 3 | 15 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Razem | 60 | 
 | 6 | 30 | 30 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |||
| 60 | 
 | 
 | |||||||||||||
| 60 | |||||||||||||||
| 
 | C.3. Przygotowanie pedagogiczne do pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | ||||||||||||||
| SP-PDS2 | Pedagogika specjalna | 10020000 | I | 15 | ZAL-OCENA | 2 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| SP-PKS | Prawne podstawy kształcenia uczniów z SPE | 10020000 | I | 15 | ZAL-OCENA | 2 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| SP-SWU | Systemy wsparcia uczniów ze SPE | 10020000 | I | 15 | ZAL | 1 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| SP-RDS | Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 10020000 | I | 15 | ZAL | 1 | 
 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Razem | 60 | 
 | 
 | 45 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |||
| 60 | 
 | 
 | |||||||||||||
| 6 | 60 | ||||||||||||||
| 
 | C.5. Dydaktyka specjalna | ||||||||||||||
| SP-DYD | Dydaktyka specjalna | 10020000 | II | 30 | EGZ. | 4 | 
 | 
 | 
 | 15 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Razem | 30 | 
 | 4 | 
 | 
 | 
 | 15 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | |||
| 
 | 30 | 
 | |||||||||||||
| 30 | |||||||||||||||
| 
 | C.6. Diagnostyka w pedagogice specjalnej | ||||||||||||||
| SP-DPE | Diagnostyka w pedagogice specjalnej | 10020000 | II | 30 | EGZ. | 4 | 
 | 
 | 
 | 15 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Razem | 30 | 
 | 4 | 
 | 
 | 
 | 15 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | |||
| 
 | 30 | 
 | |||||||||||||
| 30 | |||||||||||||||
| RAZEM moduł Kształcenia kierunkowego | 180 | 
 | 20 | 75 | 45 | 
 | 30 | 30 | 
 | 
 | 
 | 
 | |||
| 180 | |||||||||||||||
| 
 | Edukacja włączająca (D) | ||||||||||||||
| 
 | D.1. Teorie edukacji integracyjnej i włączającej | ||||||||||||||
| SP-TRW | Teorie wykluczenia społecznego | 10020000 | I | 10 | ZAL | 1 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| SP-PIW | Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej | 10020000 | I | 10 | ZAL-OCENA | 2 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| SP-KPL | Kompetencje pedagoga specjalnego | 10020000 | II | 10 | ZAL | 1 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| 
 | 
 | 
 | 
 | 20 | 
 | 
 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | |||
| 20 | 10 | 
 | |||||||||||||
| Razem | 30 | 4 | 30 | ||||||||||||
| 
 | D.2. Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych i opracowywanie indywidualnych programów edukacyjnych | ||||||||||||||
| zmiana liczby | Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia | 10020000 | II | 85 | ZAL-OCENA | 8 | 
 | 
 | 
 | 5 | 80 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| SP-KET | Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno- | 10020000 | III | 15 | ZAL-OCENA | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 15 | 
 | 
| Razem | 100 | 
 | 10 | 
 | 
 | 
 | 5 | 80 | 
 | 
 | 15 | 
 | |||
| 
 | 85 | 15 | |||||||||||||
| 100 | |||||||||||||||
| 
 | D.3. Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych | ||||||||||||||
| SP-MKG | Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych | 10020000 | III | 90 | ZAL-OCENA | 9 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 80 | 
 | 
| Razem | 90 | 
 | 9 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 80 | 
 | |||
| 
 | 
 | 90 | |||||||||||||
| 90 | |||||||||||||||
| 
 | D.4. Programy wychowawcze w edukacji integracyjnej i włączającej | ||||||||||||||
| SP-SJS | Szkoła jako środowisko wychowawcze | 10020000 | III | 10 | ZAL | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
 | 
 | 
| SP-ZDM | Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży | 10020000 | III | 10 | ZAL | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
 | 
| zmiana liczby | Warsztat wychowawczy pedagoga | 10020000 | III | 10 | ZAL | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
 | 
| SP-KPW | Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych | 10020000 | III | 10 | ZAL | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
 | 
| Razem | 40 | 
 | 4 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 30 | 
 | |||
| 
 | 
 | 40 | |||||||||||||
| 40 | |||||||||||||||
| 
 | D.6. Praktyki zawodowe (120h; 6ECTS) | ||||||||||||||
| SP-P-EIWa | Praktyka asystencko-pedagigiczna -1 | 10020000 | I | 40 | ZAL | 2 | 
 | 
 | 40 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| SP-P-EIWb | Praktyka asystencko-pedagigiczna - 2 | 10020000 | II | 40 | ZAL | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 40 | 
 | 
 | 
 | 
| SP-P-EIWc | Praktyka asystencko-pedagigiczna - 3 | 10020000 | III | 40 | ZAL | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 40 | 
| Razem | 120 | 
 | 6 | 
 | 
 | 40 | 
 | 
 | 40 | 
 | 
 | 40 | |||
| 40 | 40 | 40 | |||||||||||||
| 120 | |||||||||||||||
| RAZEM moduł EDUKACJI WŁACZAJĄCEJ | 260 | 
 | 33 | 20 | 
 | 40 | 15 | 80 | 40 | 40 | 
 | 40 | |||
| 0 | |||||||||||||||
| semstr studiów | EIW | 
 | |||||||||||||
| godz. | ECTS | ||||||||||||||
| semestr 1 | 140 | 17 | |||||||||||||
| semestr 2 | 155 | 19 | |||||||||||||
| semestr 3 | 145 | 17 | |||||||||||||
| razem | 440 | 53 | |||||||||||||

