| Kod | ZP-SZP | 
|---|---|
| Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej | 
| Forma studiów | Niestacjonarne | 
| Poziom kształcenia | Podyplomowe | 
| Języki wykładowe | polski | 
| Minimalna liczba studentów | 30 | 
| Czas trwania | 3 semestry | 
| Wymagany dokument | |
| Zadaj pytanie | |
- Tura 1 (20.10.2025 10:00 – 20.10.2025 14:00)
Nazwa studiów podyplomowych:
Studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):
Dr Marlena Grzelak-Klus
e-mail: lenag@aps.edu.pl
Numer edycji studiów podyplomowych:
SZP-11
Czas trwania studiów i liczba semestrów:
3 semestry: październik 2025 – marzec 2027
Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):
2600,00 zł x 3 semestry
Charakter studiów:
kwalifikacyjny
Wymagania wstępne:
wykształcenie wyższe kierunkowe
Oczekiwane kompetencje kandydata:
kierunkowe zgodne z kierunkiem studiów
Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej lub mailowo na adres biurorekrutacji@aps.edu.pl) w Zespole ds. Rekrutacji do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzone jest przez kierownika studiów podyplomowych na podstawie dostarczonych prawidłowo i kompletnie dokumentów, zakończone podjęciem decyzji o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu kandydata.
Wymagane dokumenty:
- Podpisane podanie o przyjęcie na wybrane studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK;
- poświadczona przez Akademię kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego i drugiego stopnia na kierunkach kształcących do wykonywania zawodu nauczyciela w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych lub studiów pierwszego na kierunkach kształcących do wykonywania zawodu nauczyciela w szkołach branżowych(oryginał dokumentu jest zwracany słuchaczowi w dniu inauguracji studiów);
Cel kształcenia:
Cel kształcenia:
wykształcenie kompetentnych, twórczych i zaangażowanych pedagogów/ nauczycieli, działających w szkole i jej środowisku
Kwalifikacje:
Przygotowanie pedagogiczne od wykonywania zawodu nauczyciela
Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:
Absolwent studiów posiada wiedzę psycho-pedagogiczną, z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki przygotowanych do kompleksowej realizacji zadań szkoły, umiejętnie komunikujących się z uczestnikami działań wychowawczych, zdolnych do doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego, o właściwie ukształtowanych postawach etycznych i prospołecznych, praktycznie przygotowanych do realizowania zadań zawodowych - znajduje swoje odzwierciedlenie w konstrukcji całego programu studiów.
Absolwent nabywa i uzupełnia kompetencje w zakresie: dydaktycznym – wyrażającym się w umiejętności optymalizacji prowadzonego procesu kształcenia; wychowawczym i społecznym – związanym z umiejętnością rozpoznawania potrzeb uczestników zajęć oraz zdolnością do współpracy w relacjach międzyludzkich; kreatywnym – wyrażającym się zdolnością do samokształcenia, innowacyjnością i niestandardowością działań w powiązaniu ze zdolnościami adaptacyjnymi, mobilnością i elastycznością; prakseologicznym – wyrażającym się skutecznością w planowaniu, realizacji, organizowaniu, kontroli i ocenie procesów edukacyjnych; komunikatywnym – wyrażającym się skutecznością zachowań werbalnych i pozawerbalnych w sytuacjach edukacyjnych oraz umiejętnością posługiwania się technologią informacyjną, w tym jej wykorzystywania w prowadzeniu zajęć.
Absolwent studiów przygotowywany jest ponadto do:
- współpracy z uczestnikami zajęć, ich środowiskiem rodzinnym oraz szerszym środowiskiem społecznym w realizacji zadań edukacyjnych;
- podejmowania zadań edukacyjnych wykraczających poza zakres prowadzonych zajęć;
- samodzielnego tworzenia i weryfikowania projektów własnych działań oraz podejmowania działań upowszechniających wzory dobrej praktyki pedagogicznej;
- kierowania własnym rozwojem zawodowym i osobowym oraz podejmowania jego doskonalenia we współpracy z innymi pracownikami oświaty;
posługiwania się przepisami prawa dotyczącego systemu oświatowego
Podstawy kwalifikacji (jeśli są) i uprawnienia zawodowe:
Podstawy prawne kwalifikacji:
Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Możliwości zatrudnienia absolwentów studiów:
zatrudnienie na stanowisku nauczyciela w systemie edukacji
Minimalna liczba Słuchaczy:
30 osób
Warunki ukończenia studiów:
Zaliczenie wszystkich przedmiotów z programu studiów, odbycie wszystkich praktyk oraz napisanie pracy końcowej (recenzowanej i antyplagiatowanej)
Terminarz zjazdów (daty):
semestr ZIMOWY 2025/26 (semestr 1)
1. 25-26 października 2025r.
2. 15-16 listopada 2025 r.
3. 29 - 30 listopada 2025r.
4. 13-14 grudnia 2025r.
5. 10-11 stycznia 2026r.
6. 24 - 25 stycznia 2026r.
7. 7 - 8 lutego 2026r
semestr LETNI 2025/26 (semestr 2)
1. 21 - 22 lutego 2026r
2. 7 - 8 marca 2026r.
3. 21-22 marca 2026r.
4. 18-19 kwietnia 2026r.
5. 9-10 maja 2026r.
6. 30-31 maja 2026r.
7. 13-14 czerwca 2026r
8. 27-28 czerwca 2026r
semestr ZIMOWY 2026/27 (semestr 3)
1. 24-25 października 2026r.
2. 14-15 listopada 2026 r.
3. 28 - 29 listopada 2026r.
4. 12-13 grudnia 2026r..
5. 9-10 stycznia 2027r.
6. 23 - 24 stycznia 2027r.
7. 13 - 14 lutego 2027r
Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):
420 godzin dydaktycznych
420 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie (100%)
Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):
150 godzin praktyk zrealizowanych w placówkach systemu edukacji
Dane kontaktowe:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
 Zespół ds. Rekrutacji
 ul. Szczęśliwicka 40,
 02-353 Warszawa
 budynek C, I piętro, pok. 3123
e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
 tel. 22 589 36 78
 tel. 22 589 36 00 wew. 3123
godziny otwarcia:
 poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
 piątek – dzień pracy wewnętrznej
W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów
Dodatkowe informacje
Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
 W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
 W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.
| PEDAGOGIKA (PE) STUDIA PODYPLOMOWE, NIESTACJONARNE | 
 | |||||||||
| Pełna nazwa przedmiotu | Kod jednostki | Łączny wymiar godzin | Forma zal. | Liczba punktów ECTS | Forma zajęć i liczba godzin | |||||
| Sem. I | Sem. II | Sem. III | ||||||||
| wyk | ćw. | wyk | ćw. | wyk | ćw. | |||||
| specjalność: Studia Kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego | ||||||||||
| Podstawy wiedzy o wychowaniu i nauczaniu w szkole | 1001 | 30 | E | 3 | 15 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Emisja głosu z elementami kultury języka | 1001 | 20 | Z | 1 | 10 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Organizowanie bezpiecznego środowiska edukacyjnego. | 1001 | 20 | Z | 1 | 10 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Prawne podstawy edukacji | 1001 | 10 | Z | 1 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka | 1001 | 15 | ZO | 2 | 6 | 9 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Elementy psychologii rozwoju człowieka | 1001 | 15 | ZO | 2 | 15 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Europejskie systemy nauczania | 1001 | 10 | ZO | 1 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Elementy psychologii ogólnej | 1001 | 15 | E | 2 | 7 | 8 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Pedagogika szkolna i przedszkolna | 1001 | 20 | ZO | 2 | 
 | 
 | 10 | 10 | 
 | 
 | 
| Komunikacja interpersonalna w środowisku szkolnym i pozaszkolnym | 1001 | 15 | Z | 1 | 
 | 
 | 
 | 15 | 
 | 
 | 
| Zagadnienia z psychologii uczenia się | 1001 | 25 | E | 2 | 
 | 
 | 15 | 10 | 
 | 
 | 
| Psychologia wychowawcza z elementami psychologii różnic indywidualnych | 1001 | 20 | ZO | 2 | 
 | 
 | 10 | 10 | 
 | 
 | 
| Dydaktyka | 1001 | 40 | E | 4 | 
 | 
 | 20 | 20 | 
 | 
 | 
| Kierowanie procesami społecznymi w szkole | 
 | 10 | ZO | 1 | 
 | 
 | 10 | 
 | 
 | 
 | 
| Innowacyjne i alternatywne metody pracy szkoły | 1001 | 10 | Z | 1 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
 | 
 | 
| Studium przypadku -seminarium-1 | 1001 | 5 | Z | 1 | 
 | 
 | 
 | 5 | 
 | 
 | 
| Studium przypadku -seminarium-2 | 1001 | 5 | Z | 5 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 5 | 
| Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela | 1001 | 15 | ZO | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 15 | 
| Metody diagnozy i wspierania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych | 1001 | 20 | ZO | 2 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 10 | 
| Praca z grupą szkolną | 
 | 10 | Z | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
| Metodyka przedmiotowa | 1001 | 25 | ZO | 3 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 25 | 
| Etyka w pracy nauczyciela | 1001 | 10 | ZO | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
| Diagnoza, kontrola i ocenianie pracy ucznia | 1001 | 20 | ZO | 3 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 10 | 
| Poradnictwo edukacyjno-zawodowe | 1001 | 10 | Z | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
| Rozwój osobisty i zawodowy nauczyciela | 1001 | 15 | Z | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 15 | 
| Wykorzystanie technik cyfrowych w pracy nauczyciela | 1001 | 10 | Z | 1 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 10 | 
| Praktyka pedagogiczna asystencka | 1001 | 50 | Z | 3 | 
 | 50 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
| Praktyka pedagogiczno-dydaktyczna | 1001 | 50 | Z | 3 | 
 | 
 | 
 | 50 | 
 | 
 | 
| Praktyka zawodowa | 1001 | 50 | Z | 3 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 50 | 
| 
 | 
 | 570 | 
 | 
 | 83 | 102 | 65 | 130 | 20 | 170 | 
| RAZEM | 
 | 
 | 
 | 
 | 185 | 195 | 190 | |||
| ŁĄCZNIE | 
 | 
 | 
 | 56 | 570 | |||||

