| Kod | ZP-TPE | 
|---|---|
| Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej | 
| Forma studiów | Niestacjonarne | 
| Poziom kształcenia | Podyplomowe | 
| Języki wykładowe | polski | 
| Minimalna liczba studentów | 24 | 
| Czas trwania | 3 semestry | 
| Wymagany dokument | |
| Zadaj pytanie | |
- Tura 1 (10.07.2025 16:20 – 28.09.2025 23:59)
Nazwa studiów podyplomowych:
Terapia pedagogiczna
Kierownik studiów podyplomowych (dane kontaktowe):
mgr Julia Więckiewicz-Modrzewska
jwieckiewicz@aps.edu.pl
 wew. 3532
Numer edycji studiów podyplomowych:
ZP-TPE-11
Czas trwania studiów i liczba semestrów:
01.10.2025-31.03.2027 (3 semestry)
Czesne (koszt za jeden semestr x liczba semestrów):
2 600 zł x 3 semestry
Charakter studiów:
kwalifikacyjne/doskonalące
Wymagania wstępne:
Ukończone: 1) studia magisterskie w zakresie pedagogiki, pedagogiki specjalnej lub 2) studia magisterskie przygotowujące do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć oraz obowiązkowo przygotowanie pedagogiczne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 453).
Oczekiwane kompetencje kandydata:
Kandydat powinien mieć podstawową wiedzę pedagogiczną i psychologiczną na temat rozwoju człowieka, posiadać przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań terapeutycznych, a także być gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zasady naboru na studia podyplomowe (zgodnie z Regulaminem):
Rekrutacja na podstawie analizy złożonych dokumentów.
Decyduje kolejność złożenia dokumentów (w wersji papierowej lub mailowo na adres biurorekrutacji@aps.edu.pl) w Zespole ds. Rekrutacji do 3 dni od dnia zakończenia rekrutacji w IRK (data złożenia lub data stempla pocztowego).
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadzone jest przez kierownika studiów podyplomowych na podstawie dostarczonych prawidłowo i kompletnie dokumentów, zakończone podjęciem decyzji o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu kandydata.
Wymagane dokumenty:
- podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wygenerowane z systemu IRK,
- kserokopia dyplomu/ów (oryginał/y do wglądu w czasie zajęć) ukończenia wyższych studiów pierwszego lub drugiego stopnia bądź jednolitych studiów magisterskich,
- ewentualnie w razie potrzeby zaświadczenie o przygotowaniu pedagogicznym.
Cel kształcenia:
Cel kształcenia
przygotowanie kadry do realizacji zadań z zakresu terapii pedagogicznej
Kwalifikacje
Studia dają pełne kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej. Absolwent jest przygotowany do pracy na stanowisku:
1. nauczyciela zajęć specjalistycznych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz
2. nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne w przedszkolu, szkole i placówce (nauczyciel – specjalista terapii pedagogicznej), a w szczególności do prowadzenia
zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
zajęć wspomagających wychowawczą funkcję rodziny, zapobiegających zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów oraz wspierających ich rozwój.
Ponadto absolwenci uzyskują kompetencje do prowadzenia:
zajęć rozwijających umiejętności uczenia się
zajęć rozwijających umiejętności społeczne
Sylwetka absolwenta i możliwości zatrudnienia:
Absolwent studiów podyplomowych z terapii pedagogicznej to specjalista wyposażony w zaawansowaną wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozy, terapii oraz wsparcia rozwoju dzieci i młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Posiada kompetencje pozwalające na skuteczne prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, terapeutycznych oraz profilaktycznych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczniów o zróżnicowanych problemach edukacyjnych i emocjonalnych.
Dzięki zdobytym kwalifikacjom absolwent jest w stanie identyfikować i analizować specyficzne trudności w nauce, takie jak dysleksja, dysgrafia czy dyskalkulia, a także podejmować działania mające na celu stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego uczniów. Zna nowoczesne metody pracy terapeutycznej, potrafi tworzyć indywidualne programy terapeutyczne i skutecznie je wdrażać, współpracując z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami.
Podstawy kwalifikacji (jeśli są) i uprawnienia zawodowe:
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz.2102)
Minimalna liczba Słuchaczy:
24
Warunki ukończenia studiów:
Warunkiem ukończenia studiów jest uczestniczenie w zajęciach, zaliczanie przedmiotów w poszczególnych semestrach oraz realizacja projektu badawczego i przedstawienie jego rezultatów podczas egzaminu końcowego.
Terminarz zjazdów (daty):
semestr ZIMOWY 2025/26 (semestr 1)
- 11-12 października 2025r.
- 25-26 października 2025r.
- 15-16 listopada 2025r.
- 29 - 30 listopada 2025r.
- 13-14 grudnia 2025r.
- 10-11 stycznia 2026r.
- 24 - 25 stycznia 2026r.
- 7 - 8 lutego 2026r.
semestr LETNI 2025/26 (semestr 2)
- 7-8 marca 2026r.
- 21-22 marca 2026r.
- 11-12 kwietnia 2026r.
- 25-26 kwietnia 2026r.
- 9-10 maja 2026r.
- 30-31 maja 2026r.
- 13-14 czerwca 2026r.
- 27-28 czerwca 2026r.
semestr ZIMOWY 2026/27 (semestr 3)
- 10-11 października 2026r.
- 24-25 października 2026r.
- 14-15 listopada 2026r.
- 28 - 29 listopada 2026r.
- 12-13 grudnia 2026r.
- 9-10 stycznia 2027r.
- 23 - 24 stycznia 2027r.
- 13 - 14 lutego 2027r.
Z przyczyn niezależnych od organizatora terminy zjazdów mogą ulec zmianie.
Łączna liczba godzin dydaktycznych realizowana stacjonarnie i online (wskazanie wymiaru procentowego):
450 godzin dydaktycznych realizowanych stacjonarnie (100%)
Praktyki (nazwa, liczba godzin i miejsce):
1. Planowane są hospitacje w placówkach prowadzących zajęcia specjalistyczne w niewielkich grupach (5 godz.).
2. Praktyki indywidualne (łącznie 180 godz.) odbywać się będą w placówkach oświatowych (szkoła i poradnia psychologiczno-pedagogiczna) prowadzących działalność z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej. Istnieje możliwość odbycia praktyki w miejscu zamieszkania.
I. Praktyka asystencka (40-przedszkole/szkoła, 20- poradnia)
II. Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła)
III. Praktyka pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła)
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591).
Dane kontaktowe:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
 Zespół ds. Rekrutacji
 ul. Szczęśliwicka 40,
 02-353 Warszawa
 budynek C, I piętro, pok. 3123
e-mail: biurorekrutacji@aps.edu.pl
 tel. 22 589 36 78
 tel. 22 589 36 00 wew. 3123
godziny otwarcia:
 poniedziałek – czwartek: 9.00 – 14.00
 piątek – dzień pracy wewnętrznej
W sprawach merytorycznych proszę kontaktować się z Kierownikiem Studiów
Dodatkowe informacje
Kandydat na studia podyplomowe zobowiązany jest wpłacić zaliczkę w kwocie 30 zł, nie później niż do zakończenia procesu rekrutacji określonego dla danej edycji studiów.
 W przypadku rozpoczęcia studiów zaliczka, zaliczana jest na poczet pierwszej wpłaty.
 W przypadku nieuruchomienia studiów lub rezygnacji złożonej przez kandydata lub słuchacza przed rozpoczęciem kształcenia na studiach zaliczka podlega zwrotowi.
Plan studiów
Kierunek: Pedagogika specjalna (PC), specjalność: Terapia pedagogiczna
Studia podyplomowe, niestacjonarne
| Pełna nazwa przedmiotu | Łączny wymiar godzin | Forma zaliczenia | Liczba punktów ECTS | Forma zajęć i liczba godzin | |||||
| Sem. I | Sem. II | Sem. III | |||||||
| wyk. | ćw. | wyk. | ćw. | wyk. | ćw. | ||||
| I. TERAPIA PEDAGOGICZNA | |||||||||
| Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej | 10 | EGZ | 1 | 10 | |||||
| Prawne podstawy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się | 5 | EGZ | 1 | 5 | |||||
| Neuropsychologiczne aspekty funkcjonowania ucznia ze SPED | 15 | EGZ | 2 | 15 | |||||
| Logopedyczne aspekty trudności szkolnych | 25 | EGZ | 2 | 25 | |||||
| Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej | 10 | ZO | 2 | 10 | |||||
| Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki | 20 | ZO | 2 | 20 | |||||
| Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu | 30 | ZO | 3 | 30 | |||||
| Rozwijanie umiejętności poznawczych i techniki efektywnego uczenia się | 15 | ZO | 2 | 5 | 10 | ||||
| Współpraca z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 15 | ZO | 1 | 15 | |||||
| Warsztat terapeuty pedagogicznego | 10 | ZO | 1 | 10 | |||||
| Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się | 20 | ZO | 2 | 20 | |||||
| Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży | 10 | ZO | 1 | 10 | |||||
| Terapia trudności wychowawczych | 10 | ZO | 2 | 10 | |||||
| Problemy młodzieży i osób dorosłych z dysleksją | 10 | ZO | 1 | 10 | |||||
| Obserwacja w pracy terapeuty pedagogicznego | 10 | ZO | 1 | 10 | |||||
| Przygotowanie ucznia do nauki czytania i pisania | 20 | ZO | 2 | 20 | |||||
| Edukacja matematyczna | 20 | ZO | 2 | 20 | |||||
| Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania(szkoła i poradnia) | 25 | ZO | 3 | 10 | 15 | ||||
| Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki (szkoła i poradnia) | 25 | ZO | 3 | 25 | |||||
| Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych | 50 | ZO | 5 | 10 | 40 | ||||
| Zajęcia specjalistyczne w poradni psychologiczno-pedagogicznej | 5 | ZAL | 1 | 5 | |||||
| Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.1 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) | 20 | ZAL | 2 | 20 | |||||
| Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.2 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) | 20 | ZAL | 2 | 20 | |||||
| Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.3 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej) | 20 | ZO | 2 | 20 | |||||
| III. PRAKTYKI | |||||||||
| Praktyka asystencka (40-przedszkole/szkoła, 20- poradnia) | 60 | ZAL | 4 | 60 | |||||
| Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła) | 60 | ZAL | 3 | 60 | |||||
| Praktyka pedagogiczna (30-szkoła, 30- poradnia/szkoła) | 60 | ZAL | 3 | 60 | |||||
| IV. SEMINARIUM | |||||||||
| Seminarium | 30 | ZAL | 10 | 5 | 5 | 20 | |||
| w semestrze: | 66 | 45 | 175 | 40 | 180 | 15 | 175 | ||
| RAZEM | 450 | 220 | 220 | 190 | |||||
| ŁĄCZNIE Z PRAKTYKAMI | 630 | 630 | |||||||

