Kod | DZ-PE-1 |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Kierunek studiów | pedagogika |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 3 lata |
Adres WWW | https://www.aps.edu.pl/rekrutacja/pedagogika/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Studia na kierunku Pedagogika pierwszego stopnia przygotowują do wykonywania zadań zawodowych, polegających na wspieraniu osób, grup i środowisk w osiąganiu celów rozwojowych odpowiadających ich możliwościom, z uznaniem ich pełnej podmiotowości i z szacunkiem dla różnorodności. Rozwijają postawę zaangażowania w poszukiwaniu rozwiązań, twórczość i zdolność do generowania oryginalnych wizji i nieszablonowych rozwiązań problemów, refleksyjność: zdolność do namysłu nad własnym działaniem, krytyczność oraz odpowiedzialność – wzmacniając poczucie wpływu na kształt świata.
Absolwentka/absolwent kierunku uzyskuje podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki oraz z obszaru powiązanych z nią dyscyplin zaliczanych do nauk społecznych i humanistycznych. Jej najistotniejsze elementy obejmują treści dotyczące: specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki jako dyscypliny nauki; teoretycznych podstaw wychowania i kształcenia czerpanych z dyscyplin wobec pedagogiki pokrewnych i pomocniczych; różnych środowisk wychowawczych i instytucji kształcenia, wychowania i opieki; uczestników działalności pedagogicznej; projektowania ścieżki własnego rozwoju; zasad i norm etycznych.
Absolwentka/absolwent kierunku w trakcie studiów zdobywa podstawowe umiejętności związane z profilem zadań zawodowych, takie jak: obserwacja i interpretacja zjawisk społecznych; stosowanie wiedzy teoretycznej w analizie problemów pedagogicznych i w praktycznym działaniu; ocenianie przydatności metod i procedur w działalności pedagogicznej; komunikacja interpersonalna oraz stosowanie języka specjalistycznego; współdziałanie z innymi osobami i pracy w zespole; przedstawianie i ocenianie różnych opinii i stanowisk oraz dyskutowanie o nich; korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych; animowanie pracy nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką; samodzielne zdobywanie wiedzy i kierowanie rozwojem swoich profesjonalnych umiejętności; stosowanie zasad i norm etycznych; konstruowanie i prowadzenie badań pedagogicznych; posługiwanie się językiem obcym.
Absolwentka/absolwent kierunku w trakcie studiów zdobywa również podstawowe kompetencje społeczne niezbędne dla realizacji zadań zawodowych, takie jak: przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych; wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających wsparcia i pomocy; przekonanie o znaczeniu wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych; świadomość wagi refleksji etycznej i przestrzegania zasad etyki zawodowej; krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności; gotowość do działania w sposób przedsiębiorczy.
W trakcie studiów studenci dokonują wyboru specjalności, która gwarantuje dobre przygotowanie do ważnych społecznie i atrakcyjnych zawodów. Na kierunku prowadzone są specjalności:
1. Animacja społeczno-kulturowa
Specjalność przygotowuje zaangażowanych i kreatywnych specjalistów w zakresie animacji kultury, zarządzania projektami społecznymi, oraz realizacji działań kulturalno-oświatowych i edukacyjnych. Program specjalności pozwala na zdobycie zasobu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, umożliwiających profesjonalne działanie animacyjne, przebiegające w społecznościach lokalnych i instytucjach/placówkach kultury, którego istotnymi elementami są: diagnoza potrzeb, planowanie, inicjowanie oraz ewaluacja działań, projektów i przedsięwzięć animacyjnych. Absolwenci specjalności są ponadto przygotowani do inicjowania działań projektowych, kampanii społecznych i lokalnych wydarzeń kulturalnych.Absolwenci specjalności mogą znaleźć zatrudnienie w instytucjach kultury (domy kultury, galerie, kina, teatry, muzea), w podmiotach sektora pozarządowego (fundacje i stowarzyszenia), w dedykowanych kulturze i sprawom społecznym wydziałach samorządów lokalnych (np. biura marketingu, wydziały ds. promocji kultury), a także w sektorze komercyjnym (firmy eventowe, prywatne instytucje kultury, agencje turystyczne). Mogą podjąć pracę w zawodach: pedagog animacji kulturalnej, animator kultury, animator czasu wolnego młodzieży, organizator imprez rozrywkowych/eventów, pracownik galerii/muzeum.
2. Edukacja medialna i techniki dziennikarskie
Specjalność przygotowuje kompetentnych i refleksyjnych specjalistów – innowatorów w zakresie edukacji medialnej, swobodnie posługujących się zarówno nowymi technologiami, jak i wybranymi technikami dziennikarskimi. Absolwenci specjalności posiadają wiedzę umożliwiającą rozumienie zjawisk i procesów medialnych oraz ich znaczenie dla współczesnego człowieka, a także umiejętności pozwalające na jej wykorzystanie podczas świadomego i krytycznego projektowania różnorodnych przekazów medialnych i ich efektywnego zastosowania w działalności edukacyjnej, promocyjnej oraz twórczej w obszarze współpracy z mediami.
Absolwenci specjalności są przygotowani do pracy w sektorze medialnym (PR i reklama, portale internetowe, media społecznościowe etc.) oraz komercyjnym (np. firmy eventowe, szkoleniowe). Łącząc kompetencje pedagogiczne i medialne, mogą podejmować pracę w nowych zawodach, takich jak: pedagog mediów, dydaktyk multimedialny, metodyk edukacji na odległość, specjalista ds. uzależnień od mediów cyfrowych.
3. Psychopedagogika kreatywności
Specjalność kształci przedsiębiorczych i twórczych pedagogów wyposażonych w kompetencje przyszłości, pozwalające m.in. na rozpoznawanie i stymulowanie kreatywności oraz nauczanie twórczości dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Studia przygotowują do: prowadzenia treningów, szkoleń i zajęć ukierunkowanych na rozwijanie kreatywności; prowadzenia sesji twórczego rozwiązywania problemów w organizacjach i instytucjach; projektowania autorskich programów, metod, gier i pomocy edukacyjnych oraz pobudzania aktywności twórczej poprzez planowanie i wdrażanie projektów działań twórczych dla różnych grup odbiorców.
Specjalność przygotowuje do pracy w sektorze publicznym i prywatnym m.in. w instytucjach edukacyjnych, ośrodkach edukacji twórczej, firmach szkoleniowych, fundacjach i stowarzyszeniach, domach kultury, salach zabaw, ośrodkach doskonalenia nauczycieli, ośrodkach badawczych oraz przedsiębiorstwach stawiających na twórczy rozwój pracowników oraz generowanie innowacji. Dzięki interdyscyplinarnemu programowi kształcenia, absolwenci specjalności są przygotowani do pracy na stanowiskach: wykładowca na kursach (edukator, trener) w firmach szkoleniowych oraz działach rozwoju pracowników, specjalisty do spraw organizacji szkoleń, projektanta usług edukacyjnych, metodyka kształcenia twórczego, menadżera projektów w organizacjach pozarządowych, animatora czasu wolnego młodzieży (pracownik młodzieżowy).
4. Edukacja dorosłych i coaching kariery zawodowej
Specjalność przygotowuje do pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi oraz doprowadzenia profesjonalnej działalności coachingowej z indywidualnym klientem oraz zespołem lub grupą.
Program specjalności umożliwia uzyskanie podstawowej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej niezbędnej do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu edukacji osób dorosłych, specyfiki pracy z dorosłymi oraz do konstruowania drogi rozwoju zawodowego człowieka dorosłego. Kształcenie na specjalności pozwala również na nabycie praktycznych umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, diagnozowaniapotrzeb edukacyjnych, tworzenia własnego warsztatu metodycznego i prowadzenia działalności w obszarze edukacji pozaformalnej.
Absolwentka/absolwent może podjąć pracę w zawodach: organizator edukacji dorosłych; wykładowca na kursach (edukator, trener); pracownik działów szkoleniowych przedsiębiorstw i firm szkoleniowych; nauczyciel w placówkach pozaszkolnych) i w placówkach oświatowych edukacji dorosłych; pracownik agencji zatrudnienia, specjalista w działach związanych z zarządzaniem karierą i rozwojem zawodowym; pracownik działów marketingu i reklamy oraz redakcji portali edukacyjnych; pracownik organizacji pozarządowych, działających na polu edukacji dorosłych i wspomagania zatrudnienia. W wyniku przygotowania w zakresie coachingu absolwent/ka otrzymuje kwalifikacje w zawodzie trener osobisty (coach, mentor, tutor).
Wynik rekrutacyjny jest wyliczany na podstawie wyników uzyskanych na świadectwie dojrzałości (max. 800 punktów):
1. W przypadku kandydatów legitymujących się tzw. "nową maturą" (od 2005r.) przeliczenie punktów odbywa się z łącznych wyników uzyskane na egzaminie maturalnym pisemnym na poziomie bądź podstawowym bądź też rozszerzonym z następujących przedmiotów:
- język polski;
- język obcy;
- jeden z grupy przedmiotów wskazanych przez kandydata z grupy: matematyka, biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie.
Przelicznik dla każdego przedmiotu:
1% poziom podstawowy = 1 punkt; zaś dla matematyki 1% = 2 punkty
1% poziom rozszerzony = 2 punkty; zaś dla matematyki 1% = 4 punkty
Wynik z egzaminu maturalnego pisemnego z języka obcego zdawanego na poziomie dwujęzycznym jest traktowany jak wynik z matury na poziomie rozszerzonym, przy czym wynik procentowy z poziomu dwujęzycznego transformuje się na wynik z poziomu rozszerzonego według wzoru:
R = 4/3 x D
gdzie:
R – wynik procentowy z egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym,
D – wynik procentowy z egzaminu maturalnego na poziomie dwujęzycznym.
Otrzymany w ten sposób wynik procentowy R nie może przekroczyć 100%, jeżeli jest wyższy, to przyjmuje on wtedy wartość 100%
2. W przypadku kandydatów legitymujących się "starą maturą" (do 2004r.) przeliczenie wyników ze świadectwa dojrzałości odbywa się na podstawie ocen z części pisemnej i/lub ustnej egzaminu dojrzałości. Kandydat w formie deklaracji wskazuje cztery rożne egzaminy z przedmiotów, które powinny stać się podstawą kwalifikacji.
Oceny z egzaminów maturalnych transformuje się na punkty rekrutacyjne następująco:
ocena |
liczba punktów rekrutacyjnych | |
do 1991 roku | po 1991 roku | |
6 | 200 | |
5 | 200 | 180 |
4 | 160 | 150 |
3 | 80 | 100 |
2 | 60 |
3. W przypadku kandydatów legitymujących się "międzynarodową maturą" (dyplom International Baccalaureate) przeliczenie punktów odbywa się na postawie łącznych wyników uzyskanych na egzaminie maturalnym na poziomie bądź SL bądź HL z następujących przedmiotów:
- języka polskiego;
- języka obcego;
- jednego z pozostałych przedmiotów wskazanego przez kandydata spośród zdawanych na maturze.
Punkty z poszczególnych egzaminów zdawanych w ramach "międzynarodowej matury: transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco:
Liczba punktów IB |
Poziom | |
SL | HL | |
7 | 100 | 200 |
6 | 85 | 170 |
5 | 71 | 142 |
4 | 57 | 114 |
3 | 42 | 84 |
2 | 28 | 56 |
1 | 14 | 28 |
4. W przypadku kandydatów legitymujących się "europejską maturą" (dyplom European Baccalaureate) podstawą kwalifikacji są łączne wyniki uzyskane na egzaminie maturalnym z następujących przedmiotów:
- języka polskiego;
- języka obcego;
- jednego z pozostałych przedmiotów wskazanego przez kandydata spośród zdawanych na maturze.
Punkty egzaminu EB transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco:
Liczba punktów EB | Odpowiednik wyniku dla „nowej matury” |
9,00 – 10,00 | 100 % |
8,00 – 8,95 | 90 % |
7,00 – 7,95 | 75 % |
6,00 – 6,95 | 60 % |
5,00 – 5,95 | 45 % |
4,00 – 4,95 | 30 % |
Dodatkowy przelicznik, tak jak dla „nowej matury” na poziomie rozszerzonym, uzyskuje się dla przedmiotów zdawanych na „maturze europejskiej” (EB) na poziomach zaawansowanym (dla języków obcych poziom dwujęzyczny) oraz rozszerzonym, czyli takich których liczba godzin w tygodniu w trakcie nauki wynosiła:
Przedmiot | Liczba godzin | Poziom |
język polski (ojczysty) | 4+3 | Rozszerzony |
języki obce | 3+3 | Dwujęzyczny |
3 przez 7 lat | Rozszerzony | |
4 przez 5 lat | Rozszerzony | |
pozostałe przedmioty | 5+3 | Zaawansowany |
od 4 do 5 | Rozszerzony |
5. W przypadku kandydatów legitymujących się maturą zagraniczną przeliczenie wyniku ze świadectwa dojrzałości odbywa się indywidualnie na podstawie średniego wyniku ze wszystkich egzaminów zdawanych w ramach matury zagranicznej.
Kandydatów posiadających maturę zagraniczną prosimy o kontakt z panią mgr Katarzyną Wyszomirską (e-mail: kwyszomirska@aps.edu.pl)
Kandydaci, którzy NIE posiadają:
1) świadectwa ukończenia na poziomie co najmniej B1 rocznego kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, lub
2) certyfikatu znajomości języka polskiego na poziomie co najmniej B1 wydanego przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
3) świadectwa dojrzałości wydanego w polskim systemie oświaty;
4) świadectwa ukończenia szkoły ponadpodstawowej za granicą, w której zajęcia były prowadzone w języku polskim
powinni zgłosić potrzebę przystąpienia do egzaminu z języka polskiego (e-mail: kwyszomirska@aps.edu.pl)
Termin egzaminu z języka polskiego będzie umieszczony w Aktualnościach danej rekrutacji.