Kod | ZM-PC-1 |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Kierunek studiów | pedagogika specjalna |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Jednolite magisterskie |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 5 lat |
Adres WWW | https://www.aps.edu.pl/rekrutacja/pedagogika-specjalna/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna trwają 5 lat i przygotowują do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w placówkach kształcenia specjalnego, integracyjnego i edukacji włączającej.
Studia przygotowują:
- pedagogów specjalnych – nauczycieli specjalistów do pracy w placówkach kształcenia integracyjnego i ogólnodostępnego
oraz (w zależności od wybranej specjalności): - nauczycieli do pracy na wszystkich etapach edukacyjnych w placówkach specjalnych w odniesieniu do podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną (specjalność edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną);
- nauczycieli zajęć w przedszkolach, szkołach i placówkach kształcenia ogólnodostępnego, integracyjnego oraz specjalnego (w zależności od wybranej specjalności).
- wspierania dorosłych osób z niepełnosprawnościami i ze zróżnicowanymi potrzebami
Kandydaci przyjęci na studia podlegają kwalifikacji na specjalności w trakcie studiów. Kwalifikacja na specjalności przeprowadzana jest na I roku studiów w semestrze letnim.
Na studiach niestacjonarnych planowane są do uruchomienia specjalności, które dają przygotowanie pedagogiczne do pracy w zawodzie nauczyciela:
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - absolwenci przygotowani będą do prowadzenia zajęć z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz z niepełnosprawnością sprzężoną z współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną. Uzyskają wiedzę i umiejętności w zakresie m.in.: wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania osoby niepełnosprawnej, wieloprofilowej terapii oraz metodyki kształcenia specjalnego i rehabilitacji. Będą potrafili przeciwdziałać marginalizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, przedstawiać ich potrzeby, możliwości i ograniczenia. Po ukończeniu studiów absolwenci przygotowani będą do pracy w charakterze nauczyciela pedagoga specjalnego w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim w przedszkolach i szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, pedagoga specjalnego prowadzącego zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, pedagoga specjalnego – terapeuty w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rehabilitacyjnych i ośrodkach rehabilitacyjnych. Absolwenci, będą również mogli podjąć pracę w charakterze nauczyciela współorganizującego proces kształcenia integracyjnego (nauczyciela wspierającego) w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą.
-
Terapia pedagogiczna - absolwenci przygotowani będą do pracy z osobami (uczniami) z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksją, dysgrafią, dysortografią i dyskalkulią). Po ukończeniu studiów absolwenci posiadać będą posiadać wiedzę na temat uwarunkowań specyficznych trudności w uczeniu się oraz umiejętność diagnozowania specyficznych trudności edukacyjnych, opracowywania i realizowania indywidualnych programów terapeutycznych. Po ukończeniu studiów absolwenci posiadać będą przygotowanie do pracy w charakterze nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej na stanowisku nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne tj. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych placówkach realizujących pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Absolwenci, będą również mogli podjąć pracę w charakterze nauczyciela współorganizującego proces kształcenia integracyjnego (nauczyciela wspierającego, wspomagającego) w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą.
Wynik rekrutacyjny jest wyliczany na podstawie wyników uzyskanych na świadectwie dojrzałości (max. 800 punktów):
1. W przypadku kandydatów legitymujących się tzw. "nową maturą" (od 2005r.) przeliczenie punktów odbywa się z łącznych wyników uzyskane na egzaminie maturalnym pisemnym na poziomie bądź podstawowym bądź też rozszerzonym z następujących przedmiotów:
- język polski;
- język obcy;
- jeden z grupy przedmiotów wskazanych przez kandydata z grupy: matematyka, biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie.
Przelicznik dla każdego przedmiotu:
1% poziom podstawowy = 1 punkt; zaś dla matematyki 1% = 2 punkty
1% poziom rozszerzony = 2 punkty; zaś dla matematyki 1% = 4 punkty
Wynik z egzaminu maturalnego pisemnego z języka obcego zdawanego na poziomie dwujęzycznym jest traktowany jak wynik z matury na poziomie rozszerzonym, przy czym wynik procentowy z poziomu dwujęzycznego transformuje się na wynik z poziomu rozszerzonego według wzoru:
R = 4/3 x D
gdzie:
R – wynik procentowy z egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym,
D – wynik procentowy z egzaminu maturalnego na poziomie dwujęzycznym.
Otrzymany w ten sposób wynik procentowy R nie może przekroczyć 100%, jeżeli jest wyższy, to przyjmuje on wtedy wartość 100%
2. W przypadku kandydatów legitymujących się "starą maturą" (do 2004r.) przeliczenie wyników ze świadectwa dojrzałości odbywa się na podstawie ocen z części pisemnej i/lub ustnej egzaminu dojrzałości. Kandydat w formie deklaracji wskazuje cztery rożne egzaminy z przedmiotów, które powinny stać się podstawą kwalifikacji.
Oceny z egzaminów maturalnych transformuje się na punkty rekrutacyjne następująco:
ocena |
liczba punktów rekrutacyjnych | |
do 1991 roku | po 1991 roku | |
6 | 200 | |
5 | 200 | 180 |
4 | 160 | 150 |
3 | 80 | 100 |
2 | 60 |
3. W przypadku kandydatów legitymujących się "międzynarodową maturą" (dyplom International Baccalaureate) przeliczenie punktów odbywa się na postawie łącznych wyników uzyskanych na egzaminie maturalnym na poziomie bądź SL bądź HL z następujących przedmiotów:
- języka polskiego;
- języka obcego;
- jednego z pozostałych przedmiotów wskazanego przez kandydata spośród zdawanych na maturze.
Punkty z poszczególnych egzaminów zdawanych w ramach "międzynarodowej matury: transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco:
Liczba punktów IB |
Poziom | |
SL | HL | |
7 | 100 | 200 |
6 | 85 | 170 |
5 | 71 | 142 |
4 | 57 | 114 |
3 | 42 | 84 |
2 | 28 | 56 |
1 | 14 | 28 |
4. W przypadku kandydatów legitymujących się "europejską maturą" (dyplom European Baccalaureate) podstawą kwalifikacji są łączne wyniki uzyskane na egzaminie maturalnym z następujących przedmiotów:
- języka polskiego;
- języka obcego;
- jednego z pozostałych przedmiotów wskazanego przez kandydata spośród zdawanych na maturze.
Punkty egzaminu EB transformuje się na punkty przeliczeniowe następująco:
Liczba punktów EB | Odpowiednik wyniku dla „nowej matury” |
9,00 – 10,00 | 100 % |
8,00 – 8,95 | 90 % |
7,00 – 7,95 | 75 % |
6,00 – 6,95 | 60 % |
5,00 – 5,95 | 45 % |
4,00 – 4,95 | 30 % |
Dodatkowy przelicznik, tak jak dla „nowej matury” na poziomie rozszerzonym, uzyskuje się dla przedmiotów zdawanych na „maturze europejskiej” (EB) na poziomach zaawansowanym (dla języków obcych poziom dwujęzyczny) oraz rozszerzonym, czyli takich których liczba godzin w tygodniu w trakcie nauki wynosiła:
Przedmiot | Liczba godzin | Poziom |
język polski (ojczysty) | 4+3 | Rozszerzony |
języki obce | 3+3 | Dwujęzyczny |
3 przez 7 lat | Rozszerzony | |
4 przez 5 lat | Rozszerzony | |
pozostałe przedmioty | 5+3 | Zaawansowany |
od 4 do 5 | Rozszerzony |
5. W przypadku kandydatów legitymujących się maturą zagraniczną przeliczenie wyniku ze świadectwa dojrzałości odbywa się indywidualnie na podstawie średniego wyniku ze wszystkich egzaminów zdawanych w ramach matury zagranicznej.
Kandydatów posiadających maturę zagraniczną prosimy o kontakt z panią mgr Katarzyną Wyszomirską (e-mail: kwyszomirska@aps.edu.pl)
Kandydaci, którzy NIE posiadają:
1) świadectwa ukończenia na poziomie co najmniej B1 rocznego kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, lub
2) certyfikatu znajomości języka polskiego na poziomie co najmniej B1 wydanego przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
3) świadectwa dojrzałości wydanego w polskim systemie oświaty;
4) świadectwa ukończenia szkoły ponadpodstawowej za granicą, w której zajęcia były prowadzone w języku polskim
powinni zgłosić potrzebę przystąpienia do egzaminu z języka polskiego (e-mail: kwyszomirska@aps.edu.pl)
Termin egzaminu z języka polskiego będzie umieszczony w Aktualnościach danej rekrutacji.